Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste systemet tömmas?

Publicerad 5 februari 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Kort efter att frågeställaren köpt sin bil visade det sig att den hade koncentrerad glykol i kylaren. Bilhandlaren säger att problemet är lätt att fixa, bilverkstan säger att det blir kostsamt.
”Verkstaden säger att bilens kylsystem måste rensas, bilhandlaren påstår att det bara är att tömma systemet och fylla på ny kylarvätska. Behövs verkligen en mer omfattande åtgärd göras?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag kör en Citroën C3 som jag nyligen köpt. När jag hämtade bilen hos handlaren fick jag veta att den var nyservad och att man bytt olja och fyllt på kylarvätska. Själv kan jag inget om bilar men märkte att kupén blev väldigt överhettad och glykollukt kändes när värmen var på. 
Jag hade kört bilen 60 mil när en lampa tändes (motorn gick för varm). Lämnade in bilen på verkstad för att kolla felet. Det visade sig att bilen hade koncentrerad glykol i kylsystemet, vilket verkstaden säger att det inte ska vara. Glykolen ska vara utblandad med vatten 50/50. Verkstaden säger att bilens kylsystem måste rensas, de måste ta lös kylaren med mera och detta kommer att kosta några tusenlappar.   
Bilhandlaren påstår att det bara är att tömma systemet och fylla på ny kylarvätska.
Behövs verkligen en mer omfattande åtgärd göras? 
Mikaela  

Svar:
Blandningsförhållandet glykol/vatten kan variera lite mellan olika tillverkare, men generellt ska det vara 50/50 för att klara temperaturer nedåt minus 40 grader. Om kylsystemet fyllts med koncentrerad glykol måste det tömmas helt och fyllas på nytt med rätt blandning – så man vet hur låga frysgrader bilen kan tåla. Kylaren kan behöva tas loss. Hela jobbet kanske tar någon timme i anspråk men med material och timdebiteringen vid dagens verkstäder så kan priset bli ganska högt.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2018-02-05 11:10
LeifV

Fullständigt överdrivet. Via hålet i kylaren så kan man suga upp en lagom mängd vätska, hälla i vatten istället. Sedan kör man bilen någon dag (den kommer inte att frysa sönder...) och mäter upp vätskan. Varför göra något så otroligt enkelt så komplicerat, men å andra sidan så vill ju verkstan lura av kunden pengar, som vanligt.

#2 • 2018-02-05 11:44
40-talisten

"Jag kör en Citroën C3 som jag nyligen köpt. När jag hämtade bilen hos handlaren fick jag veta att den var nyservad och att man bytt olja och fyllt på kylarvätska."
Om säljaren klantat sig och fyllt på ren glykol, så är det väl inte kunden som ska betala för åtgärdande av detta grava misstag?

#3 • 2018-02-05 12:25
Tvärnit

Man har servat är iofs väldigt svepande formulerat men handlaren bör ju för sin egen skull ordna denna lilla struntsak.
Det är en struntsak där ca hälften kylarvätska som är alltigenom ren glykol tappas ur och att den samma mängd vatten tillsätts o vol`a att vätskan är 50/50.

#4 • 2018-02-05 13:19
bgl

Att tömma ur hälften av befintlig kylarvätska och fylla i samma mängd vatten är olämpligt av flera skäl.
Att få en homogen blandning i systemet kan ta ganska lång tid, speciellt i nuvarande kyla är det riskfyllt. Man kan köra rätt långt vid lägre fart innan termostaten öppnar.
De flesta moderna motorer är konstruerade för en kylvätsketemperatur nära cylinderväggarna som ligger över 100 grader. Om motorn belastas med rent vatten i motorn innan termostaten öppnas och medverkar till blandning kan vara illa.

#5 • 2018-02-05 13:23
L. Mäkinen

bgl,
vatten under tryck kokar inte vid 100 grader.
Jag har någon gång haft problem med att få värme i bilen och då har jag spolat kylsystemet med vattenslang mot den normala flödesriktningen för att få bort sånt som fastnat i kanalerna i motor och värmepaket. Att tömma ett kylsystem helt är knappast svårt, men på en del bilar kan det vara en diger uppgift att fylla på igen pga luftfickor. Moderna bilar bör förstås ha luftningsnipplar här och där.

#6 • 2018-02-05 16:14
bgl

Pga av de luftfickor du själv nämner kan de ta alltför lång tid att nå av konstruktören tänkt tryck i systemet.
Rent vatten kokar vid ca 8 grader lägre temp än 50-50 glykolblandning, risken att inte nå tänkt tryck kan minska kokpunkten med upp till 10 grader. I varje fall för en motor med lösa cylinderfoder kan summan av detta vålla problem.

#7 • 2018-02-05 16:53
Birger

Var berädd på hög räkning då sverige har dom högsta avgifter/priser på verkstäderna innom Eu,varför kan man fråga sig for dom är långt ifrån dom bästa.

#8 • 2018-02-05 18:17
Världens vackraste man

Mikaela ska inte bekymra sig det minsta. Detta faller under konsumentköplagen. Om bilen är i sämre skick än man kan förvänta sig beroende på mätarställning och ålder ska bilhandlaren fixa felen utan att tjafsa. Om däck och bromsklossar är dåliga på en bil som gått flera tusen mil är detta normalt. Om någon tagit fel glykoldunk i verkstaden är detta inte normalt åldrande. Kontakta bilhandlaren och låt dem fixa felet.

#9 • 2018-02-05 20:53
jete

Nu har vi nog hamnat i vetenskapens utmarker igen, som så ofta!

#a • 2018-02-06 10:47
hultarn

Skruva isär bilen är onödigt, det räcker med att tömma med nedre kylarslangen (eller om det finns avtappning), och fylla med vatten.
Sedan en 2-milarunda så allt sköljs runt och mätning. Om man har 30glykol/70vatten, 40/60 eller 50/50 spelar inte så stor roll i största delen av landet.

Men, i just detta fallet har handlaren klantat till det och ska stå för åtgärden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.