Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar varför bränslemätaren inte ändras vid tankning.
Frågeställaren undrar varför bränslemätaren inte ändras vid tankning.

Bilfrågan: Måste jag tanka mer?

Bilfrågan

”Enligt verkstaden måste jag tanka kvarts tank för att få utslag. Gäller detta endast min nya bil?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min VW Passat har en bränsletank på cirka 66 liter, varav åtta liter i reserv. När jag har körsträcka 70–75 km tänds lampan för reserv. Om jag då tankar tio liter reagerar inte mätaren utan fortsätter mot noll, trots att det finns cirka 17 liter i tanken och bränslet borde räcka cirka 20 mil. Jag har haft bilen på verkstad två gånger och felet är kvar. Enligt verkstaden måste jag tanka kvarts tank för att få utslag. Gäller detta endast min nya bil? Alla andra bilar jag ägt har gett utslag på bränslemätaren även när jag tankat fem liter.   
Anneli A   
   
Svar:
Det finns en risk att det är ett fel på mätaren. VW har en teknisk lösning som närmaste Volkswagen-verkstad bör kunna hjälpa till med. Eventuellt kan det bli aktuellt med byte av kombiinstrumentet men detta måste först undersökas av verkstaden.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
 
Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Kommentarer

#1
2016-11-03 08:37

Och varför tanka 5-10 liter?!

#2
2016-11-03 08:49

Jag undrar samma sak, skall man tanka är det ju lika bra att tanka fullt.
Att tanka 5-10 L gör man ju på dunk till gräsklipparen

#3
2016-11-03 08:57

Wow, VW har en teknisk lösning så att tankmätaren funkar som den borde, trots det nekas kunden hjälp innan han skriver hit?

#4
2016-11-03 08:58

Det vet väl alla att tankar man för 100:- varje gång så spelar priset ingen roll.
Lika billigt hela tiden :-)

#5
2016-11-03 09:08

Kanske hänger ihop med avgasfusket?

#6
2016-11-03 09:33

Du borde försöka titta lite utanför boxen "avgasfusk" Hubba. Det blir lite ensidigt.

#7
2016-11-03 10:08

Och här ett annat sätt att få full tank. min Sons kompis bensinmätare fungerade inte alls ,så han hade för vana att tanka för 150 kr vid varje tankning och så beräkna hur långt han kom för dom pengarna . En dag när han skulle tanka fick han inte i för 150 kr för tanken var nästan full ;)

#8
2016-11-03 10:28

Simon
Vart står det att kunden nekas hjälp?

#9
2016-11-03 10:47

@ Axa, verkstaden anser ju att det är okej med orden "Enligt verkstaden måste jag tanka kvarts tank för att få utslag."

Så enligt verkstaden är det inget man behöver fixa alltså får han inte hjälp, trodde inte jag skulle behöva förklara :)

#10
2016-11-03 12:24

Generellt så finns det nog ganska många som skvätter i 10-15 liter bränsle i tanken och sedan kör tills det är nästan tomt. De skulle ju istället kunna fylla tanken helt och sedan allteftersom skvätta i 10-15 liter på toppen istället. Det skulle ju bli samma sak utom att de då alltid skulle ha en gigantisk reservkapacitet. ;-)

#11
2016-11-03 12:50

Det finns ju folk som har en reservdunk på 10 l i bilen. När soppavarningen kommer kanske man slänger i dom för att klara sig fram till önskad mack. Då vill man väl veta hur långt det räcker. Alla bor ju inte i storstäder med mackar överallt.
En del bilar har två tankar, en på var sida av kardantunneln. Då har bägge varsin mätare som ska samverka och en pump mellan dem. Fördelen är att man får större tank men nackdelen att fler delar kan krångla. Tveksamt om Passater har två tankar.

#12
2016-11-03 14:51

Är förstås skillnad på vart man bor hur tätt mackarna står men bor man i den södra delen av landet bör det aldrig vara något problem. Man har ju oftast en räckvidd på ca 10 mil när reserven börjar användas.

#13
2016-11-03 15:52

Känner folk som brukar skvätta i 10-20 liter om det bara är någon dag kvar till brytpunkten på tankfakturan, men man behöver lite mer bränsle innan dess. Kanske inte alla som har råd med ytterligare en fulltank på samma månadsfaktura. Då kan det naturligtvis vara bra om det man tippar i även syns på tankmätaren.

#14
2016-11-03 18:44

Är det skillnad på vart man bor eller var man bor? Jo, det är det...

#15
2016-11-03 20:15

Det felet hade jag aldrig upptäckt - Tror aldrig att jag någonsin tankat mindre än full tank.

Men visst......även jag anser att det är ett fel att inte bensin/dieselmätaren visar rätt nivå.

#16
2016-11-03 20:43

Min Passat 12:a har sketdålig tankmätning. När den är toppfylld så visar den inte riktigt "fullt". Ibland glider mätaren en upp till en 10-15 minuter efter man tankat... Så har ingen av mina tidigare bilar vart.

#17
2016-11-04 09:32

Jag o min fru har var sin VW Golf 7, efter vi tankat fullt så rör sig inte tankmätarna förrns vi kört ett tiotal mil. Stör oss inte så mycket, men ändå. ( Slutsats, Våra bilar drar ingen bensin dom tio första milen :)

#18
2016-11-04 11:43

Märkligt Vw Polo, på min Rapid visar tankmätaren fullt direkt efter att jag tankat (d.v.s om jag tankat fullt vilket jag alltid gör.)

#19
2016-11-04 12:26

Hej Hackenbush, Jag kanske uttryckte mig fel, När jag tankat fullt vilket jag alltid gör så visar tankmätaren fullt direkt efter tankning . Men jag menar att det tar ca 10 mil innan man kan se att den förbrukart bensin. Med andra ord står den på fullt i tio mil innan den börjar röra på sig.

#20
2016-11-04 12:31

Ah ok Vw polo, det är samma på min, jag kan köra en 5-7 mil innan det syns någon förbrukning på min med.
På min mc visar inte tankmätaren på fullt förrän efter ca 10 minuters körning efter tankning.

#21
2016-11-04 15:54

Samma på min Golf, VW Polo... M a o väldigt snåla när de är nytankade...:)

#22
2016-11-04 18:42

Ja Hackenbush det är säkert som du säger 5-7 mil, hade inte jättekoll på milen där. Märkte bara att det gick för många mil innan den vaknade till liv ;)

#23
2016-11-06 13:48

Självklart ska tankmätaren visa rätt!
Det verkar som att flottören kärvar och behöver viss kraft (en större mängd bränsle) för att komma igång.

När jag i min gröna ungdom (och det är ju onekligen ett tag sen) skaffade min första bil (en något optimistisk beskrivning på eländet) gjorde jag som tydligen många andra med knaper ekonomi, småduttade vid påfyllningarna. För säkerhets skull hade jag en reservdunk i skuffen som allt som oftast kom till användning.
Ett korkat beteende, eftersom bilen knappast drog mindre bränsle bara för att jag tankade mindre. Dessutom får man ju mer kondens i tanken.

För inte riktigt lika länge sen hade jag en arbetskamrat som var extremt noga med sina bilar. Skulle man byta bil var det honom man skulle hänga på.
Han störde sig på att Saabens varningslampa inte lyste när det var de där utlovade sju litrarna (eller vad det nu var) kvar i tanken, så han ställde upp bilen absolut i våg och justerade tankarmaturen så att den visade absolut rätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.