Nästa artikel
Bilfrågan: Måste jag tala om vem som kört för fort i en fartkamera?
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste jag tala om vem som kört för fort i en fartkamera?

Publicerad 9 januari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
Illustration: Johan Isaksson
”Jag har inte fått med någon bild. Är jag skyldig att uppge vem som haft tillgång till min bil vid den aktuella tidpunkten?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har fått hemsänt en begäran om att uppge vem som framfört min bil förbi en hastighetskamera vid ett visst tillfälle. Jag har inte fått med 
någon bild. Är jag skyldig att uppge vem som haft tillgång till min bil vid den aktuella tidpunkten?
Margaretha

Svar:
I Sverige har vi inte riktigt samma regler som i många andra länder där man har ägaransvar – och då måste bilägaren tala om vem som kört bilen vid exempelvis en hastighetsöverträdelse som dokumenterats av en kamera.
I Sverige har polisen rätt att hålla förhör med den som kan antas lämna uppgifter om vem som kört, om det inte är bilägaren. Troligen har polisen kontrollerat med körkortsregistret och kunnat avgöra att den som kört i ditt fall kanske inte är en kvinna. Det är möjligen därför du har fått denna förfrågan. 
Moraliskt sett kan man tycka att du har skyldighet att tala om vem som kört, men inte enligt lagstiftningen – än så länge. Detta kryphål utnyttjas flitigt i vissa fall, vilket är en av anledningarna till att många fartsyndare kommer undan. Men allt fler företag med tjänstebilsflottor har som policy att tala om vem som är användare av bilen. Sveriges föraransvar vid trafikbrott innebär dock att du kan hävda att du inte vet, eller inte vill, säga som det är. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-09 07:34
stonebreaker

Inte ägaransvar ... ingen har något ansvar i denna bananreplublik, brottslighetens paradis!

#2 • Uppdaterat: 2019-01-09 08:39
Styggavargen

Bara att erkänna, hur svårt är det? Ärlighet kommer man alltid längst med...men visst i dagens samhälle är det svårt!?
Min son slängde upp dörren på en ny bil som gått 20 mil, buckla i bakdörren...lade lapp på rutan och försökte nå ägaren via Transportstyrelsens uppgifter och fick kontakt. Ägaren var otroligt lycklig över att jag erkänt, och blev väldigt förvånad över att det fortfarande finns människor som kan stå till svars för sina handlingar. Detta kostade mig 1000 kr, men hade inte heller gjort något om det kostade 5000 kr, rätt skall vara rätt är mitt synsätt.

#3 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@Styggavargen, ditt exempel som ni själva råkat ut för där det drabbat en annan privatperson eller privat egendom så håller jag med dig, klart man får stå för vad man tagit sönder. Men jag tycker inte det går att likställa med fortkörning, jag tycker Margaretha med gott samvete kan låtsas som att det regnar, det är ingen som istället för henne blir tvungen att betala något.

#4 • Uppdaterat: 2019-01-09 09:14
Kanske

Margaretha är inte skyldig att lämna uppgifterna och vi har inte fått ett angiverisamhälle än. Men om jag var henne skulle jag inte låna ut min bil fler gånger till personen. För personen har bevisat sig inte vara lämplig i trafiken. Margarethas ansvar blir stort om hon lånar ut bilen till samma person som kör för fort igen och dödar någon i trafiken.

#5 • Uppdaterat: 2019-01-09 11:44
Styggavargen

Zoux, om hon nu inte körde bilen, så vet hon väl vem som hade den och kan kräva ansvar ifrån den personen istället?. Någon är skyldig uppenbarligen...

#6 • Uppdaterat: 2019-01-09 12:41
saabnisse

Styggavargen, även om hon vet vem hon lånat ut bilen till kan hon inte utan tvivel säga att det var den personen som körde för det vet hon inte!
Som väl är har vi inga lagliga privatpoliser och ingen angiverilag.
Tyvärr är det ju brist på riktiga poliser som skulle kunna ersätta dessa värdelösa plåtpoliser som enbart kan sätta dit vanligtvis hederliga bilister som råkat passera med för hög hastighet.
Notoriska fortkörare går sällan att bötfälla med fartkamera.

#7 • Uppdaterat: 2019-01-09 16:04
bgl

Egentligen borde frågan aldrig få ställas till bilägaren med nuvarande lagregler!
Ägaren vet möjligen vem som lånat bilen men kan oftast inte veta vem som körde om nu inte ägaren medåkte i bilen.
Att ställa frågan kan ytterst leda till att ägaren i händelse av utpekande av billånaren blir misstänkt för falsk tillvitelse i det fall den kan klarläggas att någon annan än billånaren framförde fordonet.

#8 • Uppdaterat: 2019-01-09 17:37
Roy J

Får du en p-bot eller förhöjd parkeringsavgift under vindrutetorkaren så får du banne mig också betala. Om någon annan är skyldig till förseelsen så kräver du naturligtvis denne på beloppet. Skulle den personen hävda att någon annan hade bilen (troligen då utan ditt tillstånd) så får den i sin tur kräva ersättning. Gentemot dig är personen som lånade bilen skyldig. Det är samma resonemang som att en återförsäljare aldrig kan hänvisa dig till importör eller fabrik.
Det är högst rimligt att fortkörningsboten skickas till bilinnehavaren som eventuellt får kräva någon annan på beloppet.

Resonemanget påminner lite om när köpare av stöldgods tidigare kunde hävda "god tro". Så lätt ska det inte vara att komma undan.

#9 • Uppdaterat: 2019-01-09 17:50
Farbror Blå

Margaretha är helt riktig inte skyldig att svara på vem föraren är, men är skyldig att inkomma till förhör om FU-ledaren anser att det är befogat. Det enklaste för henne bör vara att uppge vem som kört bilen och även det mest hedervärda, vilket även de flesta bilägare gör. Som en parantes bör nämnas att man ska vara försiktig med att låna ut fordon till personer man inte känner riktigt väl. Bl.a. kan man bli misstänkt för tillåtande av olovlig körning om den som framför fordonet saknar giltigt körkort. Framförs fordonet upprepade gånger av samma körkortslösa person inom en viss period kan bilen bli förverkad av staten. Man bör som bilägare även vara välinformerad om fordonslånarens ekonomi då Kronkalle kan sälja bilen på auktion om de kan styrka att den skuldsatte har viss besittning över fordonet, vilket brukar räcka med ca 3-4 dokumenterade körningar.

#a • Uppdaterat: 2019-01-09 17:54
Stefan Eriksson

Bra där Roy, Lagar och regler blir tandlösa om det finns kryphål för den skyldiga, inför ägaransvar likt P-bot. Det ska vara bilägarens ansvar vid fortkörningsböter-självklart ska mycket säkrare bevis ( bra bild på föraren ) krävas vid hastighetsöverträdelser som leder till körkortsindragning. Du har ett ansvar om du lånar ut din bil-låna bara ut den till laglydiga personer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.