Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Krångel trots ”premium”!

Bilfrågan

”Det står inget om att man måste köra en viss sträcka varken på Audis hemsida eller i bilens instruktionsbok.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tycker att ni ska ta upp att nya premiumbilar måste köras en längre sträcka för att batteriet ska laddas tillräckligt av generatorn. Premiumbilar som Mercedes, Audi, BMW med flera är dyra och man kan tänka sig att köparen av dessa bilar ”köper sig fri” från bekymmer. Men om man kör korta sträckor så hinner inte batteriet att laddas och då går det inte att starta bilen.
Jag har en Audi A6 och det står inget om att man måste köra en viss sträcka varken på Audis hemsida eller i bilens instruktionsbok. Jag fick heller inte den informationen vid köpet. Jag kör cirka sex km dagligen. Detta är för kort sträcka enligt Audis återförsäljare, Möllers Bil i Örebro. De föreslår att jag köper en manick från Mekonomen som laddar bilbatteriet på natten. Jag själv vill inte ha bekymmer med bilen och trodde mig att jag köpte mig fri från krångel.
Karim Barsoum
    
Svar:
Det här är ett problem som på senare tid uppmärksammats av fler bilägare. Jag kan hålla med om att det här är en information som borde finnas i instruktionsboken, som dock inte alla läser och därför också borde lämnas muntligt, vid köpet. En lösning kanske kan vara att välja en laddhybrid eller en helelbil. Den går visserligen inte alls utan laddning, men det kanske är mer förståeligt? Här svar från Audi Sverige – ett svar som kan representera i stort sett alla bilfabrikat med bränsledrivna motorer:  
”Bilarna förbrukar ström framför allt vid start och vid användningen till exempel värmesitsar, eluppvärmd bakruta och fläktar vintertid. Det krävs därmed en viss körsträcka för att återladda batteriet, som har en begränsning i hur mycket ström det kan tillgodogöra sig vid körning. Om bilen till exempel står med tändningen, ljuset och radion på utan att generatorn laddar, exempelvis vid rödljus då start/stopp-funktionen aktiveras, krävs en längre körsträcka för att återställa batteriets laddning.
I kundens fall är det sannolikt att körsträckan inte är tillräcklig, speciellt under vintertid. Vår verkstad har även undersökt bilen utan att finna något avvikande. Vi rekommenderar därför kunden motorvärmare med extraladdare under vintertid.”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-05-27 09:18

Om man kör 6 km om dagen ( 3 km till jobbet, 3 km hem från jobbet ) så borde man kanske överväga en cykel istället?!

#2
2019-05-27 09:22

Och vilka är vi att bedöma enskilda bilägares behov och möjligheter, Raphael ?

#3
2019-05-27 09:31

Sunda förnuftet säger att mer energi ut än in kan inte fungera i längden utan påfyllning och har knappast nåt med "premium" att göra.

#4
2019-05-27 09:52

All onödig bling-bling drar förstås en vanvettig massa ström och då behöver bilen laddas. Satsa på ett fordon med så lite elektroniskt bling-bling som möjligt, det är ju ändå inget du lär behöva för att köra 6 km om dagen. En Dacia Duster (bensin) för 99 000 är nog optimalt för frågeställaren.

.

#5
2019-05-27 09:52

Vill man ha ett så bekymmersfritt ägande som möjligt så köper man en billig liten bensinbil utan en massa tillbehör förutom de basala funktionerna.

#6
2019-05-27 09:55

"Premium" är bara ett positivt värdeladdat ord. Men många tror tydligen att statusmärket (premium) betyder hög tillverkningskvalitet. Detta är tyvärr ofta inte så...

#7
2019-05-27 10:06

Varken bilbranschen eller media har rapporterat tydligt om dessa tillkortakommanden hos flera bilmärken. Vi är själva drabbade genom köp av en Toyota Hilux vid årsskiftet. Bilen är avsedd att användas vid olika former av skogs- och naturvård. Av arbetsmiljöskäl vid sämre väder beställdes den med bränslevärmare på samma sätt som vi haft i tidigare fordon. Försäljaren informerade inte oss som köpare om det som vi successivt fått lära den hårda vägen, fått veta från batteritillverkare och importör av värmare: bilens elsystem klarar inte kortare körsträckor och framför allt inte användning av bränslevärmare.
Förklaringen består av flera moment
1. Den "intelligenta" batteriladdningen laddar bara batteriet till ca 80% av dess kapacitet, därefter går laddningsspänningen ner till motsvarande Cteks "floatläge" dvs ca 13,5 V. Detta medför dessutom att nattladdning har begränsad verkan, bilen uppfattar då att batteriet är högre än 80% och laddar inte förrän batteriet är tillbaka nere vid 80% vilket går fort pga all elförbrukning, speciellt vintertid.
2. Laddningsspänningen är lägre än förr, nu ca 14,1 V, dessutom utan kompensering för utomhustemperatur.
3. Dagens bilar har högre viloförbrukning än förr, över 60mA/h, dessutom svagt pulsande vilket kan störa batteriet mer än jämn belastning.
4. Euro6-dieslar har mycket kraftiga glödstift, enligt uppgift för att inte förorena avgasreningskomponenter vid kallstart, i Hilux är glödstiften avsäkrade med 100A-säkring.
5. Olika komponenter i elsystemet har högre lägsta acceptabla spänningskrav än förr, diverse komponenter slutar fungera vid högre spänning än vad som skulle få startmotorn att fungera.
Här är uppmätta spänningar i vår Hilux:
Morgon 14 timmar efter senaste användning 12,5 V
Spänningen sjunker 0,1 v per dygn vid vila.
Värmarstart sänker spänningen med 0,5 V samt drift av värmare sänker spänningen med 0,1 V/ 6 minunter driftstid.
Glödstiftstart sänker spänningen med mer än 1,1V, därefter ytterligare vid glödning vid låga temperaturer.
Detta tillsammans "slår ut" elsystemet när startsystemet ska aktivera startmotorn, flipperspel på instrumentklustret och diverse relärassel framför föraren. Ibland går inte relärasslet att stoppa på annat sätt än att ta bort en batterianslutning!
Sammanfattningsvis är detta inte i första hand en fråga om batterikapacitet utan en fråga om tillgänglig spänning när startsystemet ska aktiva startmotorn. När vår Hilux står oanvänd från torsdag em till nästkommande måndag morgon går den inte att starta efter 20 min gångtid på värmaren, på samma sätt ostartbar vid paus i användning över en ledig vecka dvs. drygt 10 dagar.

#8
2019-05-27 10:08

Kör 6 km om dagen? Köp en äldre bil som fungerar. Eller en cykel...

#9
2019-05-27 10:09

Premium är bara ett marknadsförings-ord. Man betalar för status helt enkelt. Inte för kvalitet eller driftsäkerhet.

#10
2019-05-27 10:24

Kan i.o.f.s. hålla med PI, kanske Karim vill ha en stor och bekväm bil för långfärder ibland. För 2 ggr 3 km om dagen är det dock helt fel bil, speciellt om det är en Diesel. Hybrid / laddhybrid vore ett bättre val.

#11
2019-05-27 10:56

Men, om vi bortser från hans bilval, och funderar på problemet.
Jag tycker det är anmärkningsvärt om start/stoppfunktionen inte automatiskt stängs av om batteriet inte når full laddning.
Eller är det kanske så? Framgår inte.

#12
2019-05-27 10:57

Undrar hur mycket det skulle kosta att få en taxi att köra regelbundet 6 km om dan. En sån kommer rimligen uppvärmd och man kan läsa tidningen under tiden man åker till jobbet.

L. West har dock påpekat vari problemet ligger. Det enklaste sättet att vara säker på att strömmen räcker för den typen av körning är att köpa en Renault 4 av tidig årgång så man får med möjligheten att veva igång bilen.

#13
2019-05-27 11:05

Start/stopp-funktionen brukar vara känslig för batterispänningen så det är nog inte det stora problemet. Det drar ström även när bilarna står still. Styrsystemen har realtidsklockor som gör att de håller samma tid och kan kommunicera med varandra. Bilägare förväntar sig att kunna slå på värme på distans och att klockor går rätt, radiostationer har minnet kvar, växellådor beter sig som de brukar osv. Startmotorn drar några hundra ampere i några sekunder, bränslepumparna drar flera ampere hela tiden och batteriet tar inte emot laddning optimalt direkt efter att man startat.

#14
2019-05-27 11:29

Audi har som vanligt sparat på allt under skalet, för klen generator, dåligt programmerat system som inte klarar ladda tillräckligt, vilket det givetvis ska klara av hur korta sträckor man än kör. Det här är inte premium utan motsatsen... Köp en riktig premiumbil istället som inte krånglar, förslagsvis t ex en Mazda, som aldrig krånglar, klarar alla typer av körning, och som numera dessutom har den bästa känslan i inredningskvalite av alla märken...

#15
2019-05-27 12:06

Köp Lexus istället, där sparas det inte....

#16
2019-05-27 12:07

Jösses....”Hej, jag förstår inte varför min telefon laddar ur, det är ingen som har upplyst mig om att man måste ladda mobiltelefonen...”

#17
2019-05-27 12:15

Olika bilar hanterar det olika bra. Har två renåer just nu, en diesel och en bensin, båda går ungefär så långt per dag somni frågan. Fungerar utmärkt, även vinter. Däremot blir det ofta nån längre tur på helgen. Min förra bmw var mycket sämre, fick stödladdas ibland, även fast den gick betydligt mer.

#18
2019-05-27 12:33

"premium" betyder väl fler förbrukare om inte annat...

#19
2019-05-27 12:52

Det kan väl inte vara omöjligt att göra ett system som alltid garanterar att bilen kan startas. Som stänger av start-stopp och och blingbling när spänning och laddningsnivån sjunker. Min Volvo har två batterier, varav det lilla ska garantera att alla sytem funkar om det stora blir överansträngt. När huvudbatteriet blir äldre och klent stängs startstop av helt tills nytt batteri blir inköpt och sedan kallibrerat på en volvoverkstad innan allt funkar igen. Att byta batteri själv går tydligen inte längre. Min lilla etanol-Clio stod avställd ute i 8 månader över vintern i norrland. Sen startade den direkt på första motorvarvet. Det hade jag aldrig trott.

#20
2019-05-27 14:10

Jordnära,
Hur ska man kunna göra ett system med såna garantier? Start/stop är inte problemet. Hinner man inte ladda upp det man bränner ur vid starten så finns det inte där nästa gång man startar.

Tudor har en "rolig" urladdningskalkylator på sin sida. https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/

#21
2019-05-27 15:51

Varje modern bil som bara körs 6 km per dag skulle få samma problem. Särskilt under vinterhalvåret.

#22
2019-05-27 15:52

Vem köper en ny audi a6 och kör 6 km om dagen?!

#23
2019-05-27 18:03

Bäst för miljön och av praktiska skäl är det bättre att köpa bilen efter behov/bruk. Lite bensinare eller lite elbil för korta sträckor, lite större bensin eller laddhybrider för lite längre sträckor och diesel för långa pendlaravstånd eller något i den stilen. Förstås kan man välja något enklare eller mer påkostad efter plånboken/behag. Jag har en medel/enkel bensinare, veckopendlar långa sträckor, kör korta sträckor på helger och promenerar till jobbet under veckodagar. Det fungerade bra med lite diesel också. Har inte möjlighet till laddning. Trots att jag är mycket sugen på en Mustang Bullitt, och inte har svårt att skaffa en, har bilen inget med min verklighet att göra. Det ligger inte i tiden heller.

#24
2019-05-27 18:16

Startade igen min Renault Megane -09 häromdagen efter 8 mån stillestånd. Startade direkt på första cyl som kom upp på kompression. Tom bränsletrycket fanns alltså kvar i bränslesystemet. Fortsatte gå utan en hostning. Det kallar JAG premium. Aldrig bytt batteri i den. På min Renault Clio -13 diesel går inte start/stopp in om inte alla krav på det ena och andra är uppfyllt. Kloka konstruktörer! Autoljuset fungerar perfekt också. Upplever att dom har tänkt så som jag själv (konstruktör) skulle ha tänkt.

#26
2019-05-27 20:00

Att gå och köpa en ny A6:a och sedan köra 200 mil om året (den kostar från 446000 kr) har aldrig hört något liknande.

Kan det finnas en alternativ förklaring ? Att ägaren insett att han inte behöver en sådan här dyr bil (och att det i princip blir billigare att ta en taxi) och försöker hitta en väg att få bilhandlaren att ta tilbaks bilen pga att den "inte fungerar". Var och en får faktiskt förstå att en bil, och speciellt så kallade premiumbilar, har många strömslukare.

Det är inte bilhandlaren som skulle informera kunden, det är kunden som skulle informerat bilhandlaren att han kommer att köra bilen 5 minuter om dagen (om snitthastigheten är 60 km/h). Handlaren hade då inte rekommenderat något annat än en ren elbil (eller en cykel).

#27
2019-05-27 23:00

Antagligen finns en hel del som drar el, även om bilen är avstängd och att det är en s k premiumbil ökar snarare risken för att det drar ur batteriet mer än annars. Men speciellt vintertid om man kör korta sträckor, så kan motorvärmare med extraladdare helt klart rekommenderas och detta oavsett bil.

#29
2019-05-28 12:27

Mb600, jag har en A6:a och det är nog den mest driftsäkra bil jag haft, bortsett från Gamla Saab 900 från tidigt 80-tal.
Spelar ingen roll vilken bil du har, men har du 3km till jobbet enkel väg, ta en promenad eller cykla. Du cyklar ju till jobbet på ungefär 10 minuter. Varför sätta sig i bilen?

Jag vet vem som är orsaken till klimatkrisen, det är han som åker 3 km bil till jobbet varje dag.

#30
2019-05-28 13:19

Den stora saken är: du köpte en VAG-bil och hoppades på bekymmersfritt bilägande?!!!??
Sedan spelar det inte någon roll vilken bil du köper - kör du så korta sträckor laddas batteriet ur. Punkt slut.

#31
2019-05-28 15:11

Efter 12 mil stannade min nya bil och var sedan omöjlig att starta. När jag klagade påstod säljaren att man måste fylla på bensin. Det hade ingen nämnt tidigare. Får det vara så när man köper en premiumbil?

#32
2019-05-28 15:11

Begriper man inte det själv så är det bara att beklaga. Köper man en Audi A6 för att köra 6 km per dag så är det också bara att beklaga.

#33
2019-05-28 15:17

Och ja - "premium" brukar ofta innebära mycket pengar för tveksam kvalitet.

#34
2019-05-28 17:38

Dyr bil med massa finesser = mer lull = mer komplicerade problem. Inte tvärtom.

#35
2019-05-28 18:59

bgl, har inte Toyota ett system för batteriövervakning i modellerna som har bränslevärmare, d.v.s. att systemet prioriterar startkapacitet och slår ifrån värmaren ifall spänningen sjunker för mycket?

Japansk kvalitet..

#36
2019-05-28 19:46

Svar till @Vorwärts:
Vid montering av bränslevärmare vid nybilsköp, i detta fall Webasto, hos Toyotas återförsäljare, åberopar Toyota Webastos inbyggda lågspänningsskydd. Detta skydd tar inte hänsyn till spänningsfallet som följer av inkoppling av glödstift. Glödstiften är avsäkrade med 100A och drar nästan alla dessa ampere. Värmaren stannar vid 10V eller möjligen 10,5V, finns olika uppgifter men det har ingen betydelse. När spänningen vid värmardrift fallit till 11,4V och glödstiften sänkt spänningen ytterligare med initialt 0,8V och efter ett par sekunders glödning innan motorelektroniken drar startmotorn med drygt 1V är spänningen för låg för elektroniken, även om förmodligen startmotorn skulle orka några varv. Det är alltså spänningsfallet, inte brist på ström i batteriet som omöjliggör att startmotorn kopplas in.

#37
2019-05-28 20:38

Ja, detta var kul. Premium eller inte, så lär 6 km/dag sinka dig till dagiset förr eller senare. Min frus Skoda Fabia (knappast premium - och sen kommer nån stolle snart att skriva - "Det är ju en VAG!") fixar max 2 månader i limbo utan laddning.

#39
2019-05-29 06:46

jete: Bränsletryck är nära på omedelbart i en modern bil. När du vrider om nyckeln drar inte bilen startmotorn innan bränslepumpen gått igång. Iom att det är vätska i hela systemet så tar det bara millisekunder innan det når fullt tryck. I praktiken märker du inte / tänker du inte på att bränslesystemet prime:as innan tändningsförsök görs.

#40
2019-05-29 07:38

Dom som anser att han valt fel bil (inköpspris/bränsle), borde då inte tillverkaren vara tydligare med att denna bil har vissa svagheter som andra bilar inte har?. Är nog själv mer inne på att det är ett problem som kommigt med modernare bilar som har högre strömförbrukning och i kombination med tillverkare som gör allt för att sänka co halt & kostnader. (för litet batteri?, för svag generator?, för lite laddtid?, för dålig styrning?).. Om detta nu är ett problem som verkar bli allt vanligare då jag läst om det många gånger så tycker jag som som bilfantast o teknikfreak att det är ett problem som billverkaren borde lösa, inte klanka ner på bilägarens bilval, bränsleval eller körmönster.. Att ta cykeln?, Har jag hamnat på miljöpartiets kommentatorsfält.. :)

#41
2019-05-29 11:42

ett intressant bilval med tanke på hur lite personen kör men garanterat bekväma kilometer när väl bilen startar

#42
2019-05-29 14:49

bgl, alltså är det av ren inkompetens eller snålhet som Toyota inte löst frågan i samråd med Webasto och konfigurerat en fungerande lösning som inte lämnar bilägaren stående.

#43
2019-05-29 15:33

Om det verkligen stämmer att det inte står en rad i bilens instruktionsbok om extra underhållsladdning när bilen bara körs extremt korta körsträckor så ska givetvis Audi belastas för detta, likaså om det inte dyker upp ett varningsmeddelande i instrumentsbrädans display när batterispänningen börjar bli farligt låg. Alla är visserligen inte bilfantaster eller teknikfreaks men att tro att man kan köpa sig fri från effekterna av fysikaliska principer är mer än naivt.

Vad blir nästa grej, ska nån lirare som köper en iPhone för 18000 men aldrig laddar batteriet skriva ett argt brev till pressen när hans fina premiumtelefon han köpt för dyra pengar inte går att använda längre?

#44
2019-05-29 17:36

Martin
Hehe, japp på med offerkoftan. Naturligtvis är det någon annans fel att bilägaren inte tagit reda på hur den egna bilen fungerar...

#45
2019-05-29 19:05

Om det nu hadde varit faktum sedans urminnes tider att man inte kan köra korta sträckor och att man inte kan låta bilen stå några veckor utan den laddar ur helt, så vore det väl ok, då vore det ju denne bilägare som bara inte uppfattat det. Problemet är ju att bilar HAR klarat av detta, och vissa gör så fortfarande, det är ju flera som t.o.m argumenterar för att han valt fel bilmodell. Kan ju vara så t.o.m att Audi köparen har haft en annan bil innan som inte ställt till problem.

Att jämföra med iphone vore som om nästa modell har ungfär samma batteritid för gemene man (facebook/youtube), men om du använder den annorlunda, låt säga att du kanske pratar i telefon, ja då plötsligt har den en batteritid på 30 min..

#46
2019-05-29 19:16

Svar till @Vorwärts 14:49
Snarare befinner sig Toyota Sverige i ett kombinerat tillstånd av överraskning och förnekelse.
Det är alltid enkelt att bli självgod när man vet att de egna produkterna är goda och uppskattas av marknaden.
Vissa återförsäljare är medvetna om problemet och informerar möjliga Hilux-köpare, andra som min var okunnig och/eller försökte/försöker mörka.
Rent tekniskt finns goda lösningar, CTEK har en som tyvärr är lika kostsam som effektiv.
Problemet utöver kostnaden är 3-delat: för installation krävs skriftligt godkännande från Toyota avseende den generella nybilsgarantin, drivmedelsförbrukning och avgasrening. Den bristfälliga laddningen är införd för att minska dieselförbrukningen, kraftigare laddning skulle öka förbrukningen om än marginellt. Elektroniken för avgasreningen är optimerad för spänningsintervallet från13,5V till 14,1V. Att höja laddningsspänningen till CTEKS:s nivå vid -20 grader skulle kunna hota reningsutfallet.
Via olika kanaler, inklusive detta forum, sprids insikten om Toyotas tillkortakommande.
För mig kvarstår 3 alternativ, att Toyota löser problemet, att Toyota tar tillbaka bilen eller att jag tar smällen genom att byta bort Hiluxen och då göra klart för köparen att värmaren har mycket begränsad användning.

#47
2019-05-29 20:07

Martin77, vilka bilar tillverkade de senaste 5 åren och med en utrustningsnivå i paritet med Audi A6 klarar av att köras med det körmönster som anges i artikeln utan en nettosänkning av batterispänningen?

#50
2019-06-04 09:16

Att inbilla sig att man "köper sig fri från problem" för att man köper en dyrare så kallad "premiumbil" har ju gång på gång visat sig vara en felaktig fördom. I vissa fall har det till och med visat sig utifrån statistik att man köper på sig fler och dyrare problem jämfört med en billigare bilmodell. Man bör "ta reda på" innan man fattar ett så pass ekonomiskt tungt beslut att man betraktar en sådan bil som "dyr". Ofta är garantitiden på dessa "dyra" bilar också förhållandevis kort jämfört med "billigare" modeller/märken men behöver för den skull inte vara fri från problem.

Just problemet med otillräcklig laddning delas dock av i princip alla nyare bilar och är inget som kan betraktas vara modell/märkesrelaterat. Smartaste och billigaste lösningen torde vara en separat batteriladdare precis som ägaren blivit rekommenderad.

#51
2019-06-05 12:52

Köp en kondensator och bilen startar lätt!
https://youtu.be/gzaLF5tFf88
Går att köpa på många ställen.
https://www.ebay.ca/itm/12V-super-capacitor-module-6X100-farad-caps-engi...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.