Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Kort serviceintervall på Mercedes?

Bilfrågan: Kort serviceintervall på Mercedes?

Bilfrågan

"Förmodligen miljöslöseri att byta olja som bara gått 1 000 mil. Kan någon förklara varför Mercedes envisas med årliga serviceintervaller?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min Mercedes A180 behöver servas varje år oavsett körsträcka, vilket i mitt fall gör en servicekostnad på över 6,5 kr/mil då en service med oljebyte kostar 6 500 kr. Att Mercedes hänvisar till garanti är svagt, då min Kia har serviceintervall på 3 000 mil och nybilsgaranti till 15 000 mil. Varför klarar inte Mercedes motorer längre intervall undrar jag. Dessutom är det förmodligen miljöslöseri att byta olja som bara gått 1 000 mil. Kan någon förklara varför Mercedes envisas med årliga serviceintervaller? De på Mercedesverkstaden kunde inte förklara.                    
Tomas

Svar:
Din Mercedes A180 från 2013, en bil med bensinmotor, får man mycket riktigt köra 2 500 mil eller maximalt 12 månader mellan service. Din Kia Sorrento med turbodiesel, årsmodell 2014 har serviceintervallet 3 000 mil eller maximalt två år. Det finns fler bilmodeller som får köras upp till två år innan service. Men också Kia har ettårs-service på exempelvis laddhybriden Optima och på Stonic (båda med bensinmotor). Så det kan variera också inom samma fabrikat, beroende på motoralternativ och konstruktion. Intressant är att också för elbilar varierar serviceintervallet, från ett år (Mercedes) till två år och 3 000 mil (Audi och Jaguar). För Tesla gäller ”vid behov”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Här följer svar på din fråga från Mercedes-Benz Sverige:
”Mercedes-Benz tar utifrån flera olika aspekter fram ett serviceschema och sen ett antal år tillbaka så har man bestämt sig för en fast 12 månaders intervall i stället för det relativt komplexa ASSYST-system med varierande serviceintervall som man använde sig av tidigare. Detta ger också en jämnare servicekostnad utslaget per servicetillfälle. Varför skall man byta oljan var 12:e månad? Vid kallstart så sker det alltid en viss bränsleuppfettning och vid upprepade kallstarter vintertid så blir denna utspädning av motoroljan betydande och påverkar emissionsvärdena negativt, även smörjegenskaperna påverkas negativt.”
Charlotta Letsikas, PR-chef, Mercedes-Benz Sverige 

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2020-05-07 08:18

Service med oljebyte kostar 6 500 kr? Dags att byta märke?

#2
2020-05-07 09:08

Fråga alltid vad framtida servicearbeten kommer att kosta innan du skriver på köpeavtalet.
Därefter har du två val: anser du att servicepriserna blir för höga, kliv av köpet. Känns däremot servicepriserna rimliga, skriv under och gläds åt din nya bil.

#3
2020-05-07 09:12

...eller byta verkstad....snacka om verkstäderna blåser kunderna med hutlösa service priser.

#4
2020-05-07 11:21

Är man så, skall inte säg dum, att man servar en 7 år gammal MB för 6500kr/år på märkesverkstad så får man skylla sig själv.
Det finns väl inga andra garantier kvar på bilen förutom den mot genomrostning.

#5
2020-05-07 11:46

...men man kanske kan anta att det inte är billigare med originalservice på en motsvarande bil som är t ex 1 år gammal och då är verkligen 6500 kr för en enkel årsservice/oljebytesservice horribelt.

#6
2020-05-07 14:47

"Premium" är bl a förmånen att betala mer (för i princip ingenting), så det är bara att tiga och betala det som någon annan bestämt åt bilägaren. Har man inte råd att "vaska" för att visa sin höga status så har man inte...

#7
2020-05-07 16:45

Pi, man tecknar ett serviceavtal om man har en så ny bil. Då är det ca halva kostnaden för den årliga servicen. Samma sak där det gäller att kolla upp vad saker kostar och hur man kan få det billigare.

#8
2020-05-07 17:25

Eller också byter man oljan själv och gläds åt besparingen av 6000 kr, timlönen blir högre än en advokat.

#9
2020-05-07 17:54

Svaret är att bilverkstäderna vill ha våra pengar, inget annat. De sitter och gissar hur mycket vi tål. Gå till din närmaste lilla verkstad och byt olja vartannat eller vart tredje år om du kör lite, men köp själv en bra olja. Byt sedan kamrem och Etylenglycol vart 6:tte år. Bränsle i oljan, om det finns någon, ångar bort när oljan blir varm, därför finns det på alla motorer en slang för vevhusventilation. Förr kunde man se hur det ångade ur den när slangen mynnade ut i fria luften under motorn, numera leds den in i motorn och förbränns. På en gammal motor kunde den ryka lika mycket som avgasröret. Under 100000km behöver man inte göra ett skvatt åt bilen annat än det jag nämnde ovan. Låt er inte luras. Återförsäljaren tror att han fortfarande äger bilen och mjölkar ur den maximalt, trots att ni har köpt och betalt och faktiskt då äger bilen.

#10
2020-05-07 18:23

Originalservice, för dig som hatar dina egna pengar... :) Vinstmarginalen på en sån service är troligen runt 90 %

#11
2020-05-07 18:36

Byt själv. Dokumentera och spara kvittona som bevis.
Att serva sin bil är inte raketforskning, och borde inte kosta så heller.
Spara inte på underhållsintervallen och delar, spara på arbetskostnaden.
Hur många timmar får du jobba, för mekanikerns timdebitering på ex vis 1400 kr?
Det är på verkstäderna bilfirmorna tjänar pengarna, vill du som ägare av en äldre bil sponsra nybilsköparen?

#12
2020-05-07 20:00

Ja folk verkar gått på det med orginal service och fabler om den oerhört viktiga stämpeln :)

#13
2020-05-07 20:47

Jete: För en del trillar polletten väldigt sakta ner eller till och med aldrig. Det är dessa som gör att märkesverkstäderna fortsätter att känna sej oumbärliga. Jag har idag köpt oljefilter för 127 kr och 5 lit. motorolja av riktigt bra kvalite för 434 kr. Till detta tillkommer arbetskostnad på ca 400 kr. Detta gäller en bil av 2017 års modell som rullat 3200 mil. Nästa års service vid ca 4800 mil kostar det samma förutom ett pollenfilter för en 100-lapp.

#14
2020-05-25 22:42

Glimma -48. Min Renault 2009 och 75000 km har aldrig fått nytt Kupefilter och allt fungerar normalt ändå, naturligtvis. Verkstäderna försöker hitta på så mycket som möjligt att ta ut pengar på, men det begriper bara en som vet/kan bilar själv. En stor bluff är alltihop.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.