Nästa artikel
Bilfrågan: Konvertera Golf till etanoldrift?
Bilfrågan

Bilfrågan: Konvertera Golf till etanoldrift?

Publicerad 22 augusti 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
”Har sett att det finns konverteringssatser att köpa på ”nätet” och undrar om dessa verkligen fungerar?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf 1,2 TSI och undrar om det går att köra denna bil på etanol eller etanol/bensin 50/50 utan att göra något med motorstyrningen? Jag har sett att det finns konverteringssatser att köpa på ”nätet” och undrar om dessa verkligen fungerar?
Göran

Svar:
Nej, vi rekommenderar inte att man tankar E85 i en modell som inte har den anpassningen. De E85-modeller, kallade Multifuel, som vi tidigare erbjöd var speciellt anpassade för detta bränsle. För att bilens garantier ska gälla så får man inte heller göra egen inverkan på motorn eller andra viktiga delar i bilen. Dit räknas till exempel konverteringssatser.
Marcus Thomasfolk, VW Group Sverige AB

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-22 09:58
K_Klabbe

Detta var väl ändå inget svar. Klart att garantierna inte gäller om du pillar med motorn.

Konverteringssatserna kan ju vara bättre än Volkswagens anpassning av tidigare modeller, men det är nog svårt att testa själv. Varför ens publicera detta svar?

#2 • Uppdaterat: 2019-08-22 10:12
pinjong

Då får väl VW ta fram en godkänd konverteringssats istället när fossila drivmedel fasas ut.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-22 11:39
Kanske

Har inte VW RH-garanti? Alltså en garanti som upphör så fort kunden Rundat Hörnet och försvunnit ur sikte. Så var det för mig med min Passat och alla elfel. VW ville inte ta på sig något ansvar för dåliga relän eller andra elkomponenter på min då tre år gamla VW.

Vilken årsmodell har frågeställarens VW Golf 1,2 TSI? Kanske den s.k. garantin redan upphört? Köp en konverteringssats och bygg om. Kan inte bli sämre än vad som var innan.

#4 • Uppdaterat: 2019-08-22 13:26
Gunnar Lindberg

Nonsenssvar när bilen inte längre har garanti kvar. Om det går och inte skadar motorn beror på hur konverteringen görs.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-22 17:31
Onehp

I Finland får man stöd av staten vid konvertering.
I Frankrike kostar etanolen 6kr/liter...
I Sverige... Ingenting händer trots god tillgång på mackarna.

Min Leon rullar på (hel) E85 men fick dra till Frankrike för att få hjälp med det...

#6 • Uppdaterat: 2019-08-22 18:45
jete

Stoor. Varför kör man på etanol? Min bil drar 40% mera med etanol så det blir ren förlust.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-22 19:12
saabnisse

jete, 40% är för mycket då kör du nog hårdare på E85 eller är bilen feljusterad.
30% är normalt och då blir det ungefär samma milkostnad för bränslet som bensin.
Ekonomiskt gör man ingen vinst,men man får ett renare miljösamvete om man har något.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-22 23:19
jete

Saabnisse Tittar man på bilens dator, så kan det bli 30% kanske på vissa bilar, men om man mäter korrekt så får jag 40%. Tanka fullt, kolla avstånd med ViaMichelin och tanka fullt igen från samma pump. Då kanske alla får 40%.

#9 • Uppdaterat: 2019-08-22 23:25
jete

"Fältet Kommentar är obligatoriskt". Var då, hur då? Vart tog mitt inlägg vägen?

#a • Uppdaterat: 2019-08-23 07:29
saabnisse

@jete, vi är många som kör med E85 som har helt andra erfarenheter, du borde nog lämna in din bil för en ekonomitrimning eller tänka på hur du kör.
Beroende på bilmodell får man ofta högre effekt med E85 och utnyttjar man den så ökar förbrukningen naturligtvis, men då gör man inte längre rätt jämförelse.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.