Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag kalibrera själv?

Bilfrågan: Kan jag kalibrera själv?

Bilfrågan

Hur fungerar däcktrycksövervakning? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är det krav på däcktrycksmätning på alla nya bilar från 2014? Finns det två system, ett med en mätare på däcken och ett som använder ABS-systemet? Måste man åka till verkstaden för kalibrering varje gång man byter till sommar/vinterdäck? På vilka bilar kan man nollställa detta själv?

Ni borde kommentera detta vid test av nya bilar speciellt om kravet är att åka till verkstad för kalibrering/nollställning. Sistnämda verkar idiotiskt enligt min mening och en sån bil vill jag inte köpa.

Göran Andersson

Svar:
Från första november 2014 ska alla nya bilar vara utrustade med ett system som övervakar trycket i däcken. Det kan ske antingen via ABS-systemet som registrerar eventuella skillnader i däckens rullomkrets eller via sensorer som monteras inne i däcken, vid ventilerna. På de flesta modeller från VAG-koncernen används ett system som kallas TPLI – Tyre Pressure Loss Indicator – vilket baseras på ABS-bromsarna. Andra märken använder främst sensorsystemet TPMS – Tyre Pressure Measuring System. Det blir dyrare – sensorerna kostar några hundra kronor styck och måste bytas när deras batterier tar slut.


Däcktrycksövervakning infördes i EU av miljöskäl. En bil som åker omkring med för lågt däcktryck förbrukar mer bränsle och släpper ut mer koldioxid. Nya bilar måste ha däcktrycksövervakning för att bli typgodkända i EU men i Sverige är det frivilligt för bilägarna att använda systemet. Anledningen är att vi regelbundet byter mellan sommar- och vinterdäck och då kontrolleras ju däcktrycket. Ingen svensk bilist åker alltså omkring med för lågt tryck under någon längre tid. Däcktryckssystemen kontrolleras heller inte vid kontrollbesiktningen.

Men att ha koll på däcktrycket är förstås bra och säkert. Den som vill använda sin TPMS kan på de flesta modeller kalibrera systemet själv via bildatorn.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om tryckmätningssystemen?

Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2017-10-04 09:51

Men svaret är ju inte fullständigt!
"Måste man åka till verkstaden för kalibrering varje gång man byter till sommar/vinterdäck? På vilka bilar kan man nollställa detta själv?"
Det står i instruktionsboken hur man gör vid kalibrering av tryckmätarna, men jag vet att många aldrig läser den och ibland är det krångligt att förstå hur man gör ändå.

#2
2017-10-04 10:16

Svaret är nej. Man behöver inte åka till verkstaden för kalibrering när man byter mellan sommar och vinterdäck. Man kör bara en återställning av systemet när man bytt däck, samt när man ändrat lufttrycket i däcken. Så funkar det i alla fall på min bil och jag har svårt att tro att det skulle fungera mycket annorlunda på andra bilmärken. Däremot har batterierna i sensorerna begränsad livslängd (7 år har jag hört), så därför behöver man nya sensorer när man köper nya däck.

#3
2017-10-04 10:30

Fast det finns helt klart en skillnad i hur enkelt det är att utföra omkalibrering vid t ex däcksbyte om man har sensor-baserat system eller ABS-baserat system. Det sistnämnda kan man säkert kalibrera om själv men för det förstnämnda är det inte säkert. Dessutom har sensorerna ett batteri så efter några år måste dom bytas ut - och det är inte gratis det heller. Personligen föredrar jag helt klart den enklaste lösningen alltså det ABS-baserade. Detta är en av de saker man bör kontrollera när man står inför ett bilbyte.

#4
2017-10-04 10:42

Enklare att ta bort systemet istället för de som har lite koll på sitt lufttryck.
http://www.vibilagare.se/nyheter/inget-krav-pa-tpms-i-sverige

#5
2017-10-04 10:46

Pi,ja TPMS baserade bilar är smart att undvika,kostsam och irriterande skräpkonstruktion.

#6
2017-10-04 10:58

Nja frivilligt?

Jag kan ju ha missat om man ändrat reglerna nyligen, men om jag inte minns fel så får man underkänt på besiktningen om en varningslampa lyser oavsett vad eller vilken det är.

Så därför måste nog de med sensor fungera trots att själva funktionen inte är nödvändig.
En idiotisk regel för övrigt.

#7
2017-10-04 11:10

De gör ingenting om varningslampan lyser vi besiktningen dom bryr sig inte. Men kan ju vara irriterande att åka runt med en varningslampa som lyser.

#8
2017-10-04 12:01

Jag har en tre år gammal bil med TPMS - jag har en SAAB också :o).
Jag köpte vinterhjul av lokala däckhandlaren, som installerade pirat-sensorer, som han kalibrerade "i bänk" för min bil, samt "fixade" kontakt med bilens enhet.
Därefter har jag inte behövt vidtaga någon åtgärd vid hjulskifte - systemet kalibrerar själv.
Uppgiven livslängd för batterierna i sensorerna är 7 år. Sensorerna aktiveras enbart vid körning - ej parkering/lagring, varför jag räknar med - minst - 8 års livslängd, sedan har jag sålt bilen.

#9
2017-10-04 12:02

crylen, svart eltejp fungerar!

#10
2017-10-04 12:07

onödigt..

#11
2017-10-04 14:27

Jag skulle nog aldrig få för mig att skaffa bil med TPMS, tycker det räcker med ABS-varianten. Annars onödig snyltkostnad.

#13
2017-10-04 15:57

Borde man inte förklara skillnaden för systemen då ABS systemet inte varnar om alla hjul har för lågt lufttryck och inte varnar för att reservhjulet kan vara tomt vilket inte är så kul om man får punktering.

#15
2017-10-04 18:25

Eller så kan man faktiskt skita i däcktrycksövervakning. Är bara lag krav i övriga EU inte i Sverige då vi byter hjul varje år ändå i samband med vintern.

#16
2017-10-04 18:26

Previa vet inte vad han pratar om. Varför skulle inte "ABS-systemet" varna om alla däck har lågt lufttryck? Reservhjul - hur många bilar har ett sådant?

Men det är väl för VAG valt detta "enkla" och för bilägaren billiga system (inga extra sensorer till vinterdäcken) som det ska gnällas.

Toyota tvingade tidigare in bilägarna till verkstaden för att kalibrera två gånger på per år. Förhoppningsvis har det fixat detta nu.

#17
2017-10-04 18:27

CJ77. Lite svårt att ignorera något som konstant larmar. Men visst lagkravet finns inte i Sverige.

#18
2017-10-04 18:43

Ok verka mysko men ofarlig jag lovar ;) ska vara en tpms 4 st givare och en liten display för 400 spänn direkt från Asien funkar kanon fint

#19
2017-10-04 19:53

Jag har inte TPMS-sensorer i mina hjul på min Volvo S60 2017. Det är bara att starta kalibrering ändå så försvinner varningen. Det har hänt att den larmat någon gång men det är bara att starta kalibrering igen så försvinner det. Jodå, jag har koll på trycket ändå.

#20
2017-10-04 19:58

VW Bubbla är nog en av få bilar som varnar för lågt tryck i reservhjulet. ABS övervakning är inget unikt för VW, jag har det på min BMW -06

#21
2017-10-04 22:33

Jag har haft tidigare en Toyota Auris HSD årsmodell 2016 finns på instruktionsbok som står: Öppna handskfacket. Håll nollställningsknappen till däcktryckvarningssystemet intryckt tills varningslampan blinkar långsamt 3 gånger. Jag har gjort för det funkar inte och har pratat med Toyota verkstad att den knapp finns men går inte att göra nollställning därför är det låst och kan inte ändra data manuell utan måste alltid lämna bilverkstad ska nollställa både sommar och vinterdäck. Riktigt dålig för Toyota.
Min Opel Astra 1.0T årsmodell 2016 byter jag själv däck första gång sommardäck och trycker knapp vid vänster spak bakom ratten ändra låg, medel och hög lufttryck däck med tre inställning och körde många mil och aldrigt lyser lampa som varning för låg däcktryck. :-)

#22
2017-10-05 05:33

På min Fiat Freemont så stänger systemet av efter 20 larmande om man inte har sensorer i däcken. Smidigt och enkelt☺️

#23
2017-10-05 22:59

GF måste varit fel på din bil. Har en Auris HSD 2014. Fungerar precis som instruktionsboken beskriver

#24
2017-10-06 17:02

@107Carlsson
Min tidigare Auris HSD 2016 är inte samma som 2014. Du klarar nollställning.
Jag och junkers har samma modellår och kan inte nollställa för att det är nya system är låst därför måste till verkstad som kan nollställa genom med programmering OBD!

#25
2017-10-08 11:27

Hmm... hur reagerar en bil om man helt enkelt letar upp kontrollboxen för däcktrycksvarningen och helt sonika kopplar ur densamme? Felmeddelande? Ingenting? Eller blir allt bra av en "omstart" (koppla ur bilbatteriet och låt det stå så över natten).

#26
2017-10-08 15:41

"Det blir dyrare – sensorerna kostar några hundra kronor styck" - bullshit, på ebay man köper 4st sensorn med en mottagare för 200kr.

"på de flesta modeller kalibrera systemet själv via bildatorn." Och naturligtvis alla bilägare har en bildatorn hemma... Eller kör dem till verkstad och betalar 1500kr? Nej, svenskarna är fattiga..

#27
2017-10-08 18:00

daem0n: bildatorn är alltså den dator som sitter i bilen och som du själv kan göra diverse inställningar i via multifunktionsdisplayen, läs instruktionsboken..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.