Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kan jag byta kylvätska själv?

Bilfrågan

”Vad för kvalitet och sort är det på kylvätskan till hybridbatteriet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Volvo V60 D6 AWD plug in hybrid 2014. Nu har jag märkt att kylvätskan till hybridbatteriet ligger på MIN-nivå. När jag parkerar i kraftig lutning ser jag att vätskenivån hamnar under MIN-strecket och bilen indikerar felmeddelandet ”hybridsystemfel” och går då inte att köra på el. Parkerar jag plant så ligger kylvätskenivån på MIN. Då får jag inget felmeddelande och bilen kan då köras på el. Kan det vara så enkelt att jag fyller på kylvätska för kylningen av hybridbatteriet? Skulle jag kunna göra det själv? Vad för kvalitet och sort är det på kylvätskan till hybridbatteriet?
Markus

Svar:
I instruktionsboken rekommenderar Volvo att man låter en verkstad fylla på kylvätska, helst förstås en auktoriserad Volvoverkstad. Vi bad Volvos presschef Annika Bjerstaf om en förklaring:
– Behållaren sitter så pass krångligt till att det behövs specialverktyg för att komma åt och kunna fylla på kylarvätskan. Det är därför vi rekommenderar att man gör detta på en verkstad. I övrigt är det samma typ av kylarvätska som används i bilens andra system.

Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att göra? Lämna in eller byta själv?

PDF ur Vi Bilägare 2015/16 Biltest: Mitsubishi Outlander PHEV, VW Passat GTE SportsKombi, Volvo V60 D5 Twin Engine

Utbudet av laddhybrider växer sakta men säkert. Storsäljaren Mitsubishi Outlander PHEV i ansiktslyft version får nu tuff konkurrens av Volkswagen Passat GTE SportsCombi och Volvo V60 D5 Twin Engine. PDF 11 sidor

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2019-02-19 10:52

Helt fantastiskt korkad placering av påfyllning av kylarvätska; (
Föresten så är det väl fel om man måste fylla på en så pass ny bil

#2
2019-02-19 12:38

Nu vet jag inte hur det är på just Volvo men på min HVT- utbildning fick vi lära oss att försvann det kylvätska till batterisystemet skulle bilen ställas i karantän och batteriet undersökas av behörig HVE. Jag skulle nog ställa bilen.

#3
2019-02-19 15:23

Byt till en Toyota/Lexus hybrid.

#4
2019-02-19 16:22

Citerar ur svaret: " I övrigt är det samma typ av kylarvätska som används i bilens andra system."
Ursäkta en elbilnovis, men vilka andra system i bilen har andra och separata kylvätskesystem?

#5
2019-02-19 17:47

Om jag var volvoingenjör och läste denna notis skulle jag skämmas. Det måste väl vara ett konstruktionsfel om inte ägaren kan fylla på kylvätska vid behov?

#6
2019-02-19 20:30

bgl, det är förmodligen motorns kylväska som avses.

#7
2019-02-20 05:48

Kinesisk ingenjörskonst när den är som sämst:(
Kika lite på Lexus /toyota hur man bygger en hybrid.

#8
2019-02-20 08:40

Mb600, Kinesisk ingenjörskonst?
Fördomsfull och dålig koll märker jag

#9
2019-02-21 05:35

Nja menar att volvo har numera dåligt rostskydd och tillförlitlighet i bästa Kina klass

#10
2019-02-21 11:44

Mb600, vad har det med en aktuella artikeln och bilen att göra?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.