Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ska man resonera vid nybilsköp?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur ska man resonera vid nybilsköp?

Publicerad 20 juni 2018
”För oss verkar laddhybriden vara ett dåligt alternativ; kostar mer, väger mer och förbrukar mer bränsle på landsväg jämfört med en modern dieselbil?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur ska man egentligen resonera när man ska köpa en ny bil? Det är mycket prat om eldrift och förbud av diesel numera. Att en laddhybrid kan passa för dagspendling är helt klart men alla har inte det behovet. Så för oss andra verkar laddhybriden vara ett dåligt alternativ; kostar mer, väger mer och förbrukar mer bränsle på landsväg jämfört med en modern dieselbil?
Inte heller blir man hjälpt av de deklarerade förbrukningar som laddhybriderna har. Stämmer tydligen inte alls med verkligheten. Se till exempel faktarutan som fanns i Vi Bilägares långtest i nr 3/2018. Och elbil är inte något alternativ än. Vad anser Vi Bilägare i denna fråga? 
Jan A

Svar:
Det är en mycket omfattande fråga som det inte är möjligt att belysa helt i denna spalt. Det man inte bör glömma är att bonus/malus gäller nya personbilar och lätta lastbilar respektive bussar som registreras från och med 1 juli 2018. Bilskatten ändras alltså inte på den bil man nu äger.
Ägare av Euro 6-bilar kan egentligen sitta still i båten, eftersom de bilarna kommer att få köra i miljözon 2 (den näst strängaste) även efter 2022. I miljözon klass 3 med de hårdaste utsläppskraven kommer bara ”helelbilar”, bränslecell- och gasbilar enligt Euro 6 att få köra. Men man kan faktiskt, som det ser ut nu, köra i miljözon klass 2 med en veteranbil, det vill säga av 1990 års modell eller äldre – ett betydligt billigare, om än inte miljövänligare, alternativ!
Behöver man byta bil, köp en bättre begagnad som är minst Euro 6, eller vänta tre år tills de nu nya bilarna går ner till lite mer normal skattesats. Gäller det nytt så har nog tåget gått om du inte får tag i en lagerbil som kan registreras före 1 juli.
Med fet plånbok och möjlighet att ladda är laddhybrid ett alternativ (men då kanske du också har råd att strunta i höjd skatt). Helelektriskt är ännu dyrare och ställer mer specifika krav på ditt körmönster men är förstås långsiktigt hållbart.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-20 07:44
K_Klabbe

Laddhybriders deklarerade förbrukning stämmer ju visst, men bara för ett specifikt Körmönster. Med 2 drivlinor blir förbrukning helt enkelt för komplext för att mätas med ett tal. Däremot verkar frågeställaren förstå att de inte passar alla.
Annars bra svar av ViB tycker jag. Än så länge är det vanlig bensin/diesel som gäller för de flesta.

#2 • Uppdaterat: 2018-06-20 08:23
saabnisse

Välj en av dessa självladdande bilar som man gör reklam för på TV, de måste vara helt gratis när det gäller bränslekostnader, åtminstone om man ständigt färdas i nerförsbackar.

#3 • Uppdaterat: 2018-06-20 08:29
Saabium

Det enkla svaret är: köp inte bil i dagens läge. Hyr, gå med i bilpool eller i värsta fall privatleasa. Allt annat är ekonomiskt och tekniskt oförnuftigt.

#4 • Uppdaterat: 2018-06-20 08:48
Meganmannen

En snål bensinbil eller en elhybrid kan vara bästa alternativet om du inte behöver 4 hjulsdrift och har för vana att köra riktigt fort på motorvägarna. För bästa ekonomi är det viktigt att välja en bil som inte behöver repareras hela tiden och har lågt inköpspris.

#5 • Uppdaterat: 2018-06-20 08:52
Mattse

+1 på Saabium. Sitt still i båten, för de kommande 2-3 åren på bilmarknaden kommer bli skvalpiga innan skatter, miljözoner och elbilsteknik sätter sig. Vill du prompt ha en ny bil idag och har råd med ett osäkert andrahandsvärde så kan du köpa i stort sett vad du vill redan idag. Men har du slitit ihop pengarna och inte vill se dem försvinna ut i ett stor svart bilekonomiskt hål bör du välja ett annat alternativ till att köpa ny bil idag.

#6 • Uppdaterat: 2018-06-20 09:10
Styggavargen

För att inte binda pengar i en bil där värdet sjunker som en sten, samt risken för felköp så hade jag rått till att leasa en bil istället.

#7 • Uppdaterat: 2018-06-20 09:54
Rutger Jönåker

Nybilsköp har aldrig varit någon god investering. Att man förlorar pengar ingår liksom i konceptet. Visst, det är lite mer "turbulens på marknaden" nu, men jag tycker Meganmannen resonerar klokt. Elbilar passar inte alla, än, så jag tror att en snål bil kommer att gå att sälja länge än.

Angående laddhybrider så verkar det vara stor skillnad på hur mycket dom drar när batteriet är tömt. Vissa slickar i sig rejält medans andra går väldigt snålt i hybridläge, som några ägare vittnat om. Gäller alltså att kolla upp dom tänkbara objekten noga om man funderar på en sån.

#8 • Uppdaterat: 2018-06-20 10:01
107Carlsson

Att avvakta utvecklingen tror jag också är ett bra alternativ, men om man vill ha en ny bil idag får man väl överväga vad ett par tusenlappar extra om året i skatt betyder i jämförelse med ett par hundra tusenlappar extra i inköp för en laddhybrid som inte verkar passa frågeställarens körmönster. Själv skulle jag satsa på en "vanlig" hybrid.

#9 • Uppdaterat: 2018-06-20 10:17
Axa

Att köpa bil är oavsett en förlustaffär. Men lite tramsigt blir det när en del tycker man ska avvakta.
Köp en snål Euro6 bensinbil så är det lugnt.

#a • Uppdaterat: 2018-06-20 10:25
L. Mäkinen

Jag tycker man ska studera hur man använder den egna bilen innan man köper. Är man alltid ensam i bilen och kör enbart till jobbet tre mil bort och bor i villa säger miniräknaren att det är Zoe man ska ha.

Står bilen på hyreshusets parkering alla vardagar och sen körs 50 mil enkel resa varje helg med tre barn och full packning kanske man ska ha en MB E-klass med minsta bensinmotorn.

Alternativt köper man en bil som man tycker om att köra och struntar i att det kostar pengar. Man lever bara en gång.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.