Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Skoda Yeti från 2011 som upplevs som mycket törstig på olja.
Frågeställaren har en Skoda Yeti från 2011 som upplevs som mycket törstig på olja.

Bilfrågan: Hur mycket olja ska gå åt?

Bilfrågan

”Finns det någon annan olja som smörjer lika bra utan att den går upp i rök? Den här bilen vågar man inte köra på bilsemester med.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Yeti 1.8 TSi -11, som precis passerat 12.000 mil. Den senaste tiden har den förbrukat onormalt mycket olja. Det blev uppenbart när jag hade bilen på service vid 11.700 mil. På de kommande 200 milen fick jag fylla på 1,5 liter olja. Skyndade att få in bilen på oljeförbrukningstest hos Mechanum medan jag låg på rätt sida om 12.000 mil för att motorskadeförsäkringen i så fall skulle täcka en reparation.
Enligt verkstaden uppmättes en förbrukning på 300 g/93,6 mil. Detta är inom normal förbrukning enligt VAG. Efter 84 mil fick jag hälla på 0,5 liter. Efter ytterligare 43,6 mil tändes lampan igen och jag fyllde på en halvliter igen. Har använt Longlifeolja 5w-30 VW50400. Tydligen rinner dyr olja rätt igenom motorn.
Finns det någon annan olja som smörjer lika bra utan att den går upp i rök? Den här bilen vågar man inte köra på bilsemester med. 
Ove Aune
 
Svar:
Bilägaren ska inte oroa sig för att åka på semester med sin Yeti, då motorn enligt oljeförbrukningstestet inte förbrukade mer olja än tillåtet (upp till 0,5 liter per 1.000 kilometer). Att motorn förbrukar en viss mängd olja är helt normalt, men det finns enstaka fall där förbrukningen överstiger toleransen. Om bilen då har komplett servicehistorik har Skoda ett åtgärdsprogram där vi hjälper kunden att åtgärda det eventuella problemet.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
 
Svar:
Att byta olja, exempelvis till en med tjockare viskositet, är nog ingen bra lösning. Man bör för säkerhets skull använda den oljekvalitet som tillverkaren rekommenderar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att göra?
 

Kommentarer

#1
2017-08-21 08:57

Byta bil? Jag kör en gammal Saab 9-3 2002 2,0T (OG) och jag har aldrig fyllt på olja, förutom vid service varje år.

#2
2017-08-21 09:44

Ja byt bort skiten innan den rasar helt och köp vad som helst av nån annan bil-koncern. Sån förbrukning är helt oacceptabel och det är bara patetiskt att höra Tomasfolk och hans kollegors försvar. "Helt normalt"....Knappast.

Obegripligt att såna här motorer ens började produceras. Testade VAG dom inte innan de släpptes?

#3
2017-08-21 09:52

Alla vet ju att VAG bilar är bäst i världen så det är väl bara att glädjas åt det imponerande överlägsna resultatet...
Som så tydligt visar riktigheten i denna åsikt.

#4
2017-08-21 09:59

Det måste kännas förjäkligt.
Har kört vag diesel i 17 år och endast fyllt nån gång och inte ens på octavian som som på 35 tusen mil.
En tanke är att ger det inte stora utsläpps ökningar med förbränning av motor olja

#5
2017-08-21 10:13

Testa att köra med en tjockare olja tex 10W-40 (eller 50) och sluta med Longlife oljan, ganska meningslöst när den inte stannar kvar i oljetråget någon längre tid.... Om inte annat så blir det lite billigare. Finns inte mkt att förlora på att inte följa tillverkarens rekommendationer i detta fall när ngn form av renovering ändå närmar sig.

#6
2017-08-21 11:11

VW är verkligen helt dumma i huvudet. Fatta någon jävla gång. 0.5 liter per 100 mil är inte okej.
Det är fanimej 15 LITER mellan serviceintervallen på en 3000 mila service. Det är inte okej. Inte någonstans.
Sluta pissa på alla kunder som har problem med era skitbilar.

#7
2017-08-21 12:21

Okej, en halvliter på de sträckorna låter mycket.
Samtidigt innebär det inte att det inte försvinner olja, bara för att man aldrig behöver fylla på. Lite olja försvinner alltid ut i avgaserna. Det syns ofta inte på stickan, eftersom oljan samtidigt fylls på med sot och avlagringar.
Personligen tror jag att felet stavas VAG. Köp inte bilar från den koncernen. Och köp inte en Volvo, de är inte mycket bättre nu för tiden.

#8
2017-08-21 12:37

Låter märkligt. Vi är inne på vår andra Yeti och aldrig behövt fylla på olja mellan servicebesöken.

#9
2017-08-21 12:54

Tur att man inte kör en sådan bil. Då blev man ju tvungen att köpa på sig ett oljefat att ha hemma i garaget så man kan tanka olja varje gång man ska ut och köra...

#10
2017-08-21 13:35

Karl G: Det varierar. Toleranserna på VW's motorer verkar vara på en tumme i bredd när. Vissa har problem, andra inte. Det stora problemet är att VW direkt expanderar "tillåtet" till löjliga proportioner för att de ska slippa åtgärda folk som har problem.

Hur kan det vara okej att någon bil dricker en halvliter per 100 mil och en annan inte behöver fylla på alls? Det är ju ALLVARLIGA toleransfel på motortillverkningen isåfall. 15 liter på 3000 mil? Och om motorn dricker så mycket så kan man ju fråga sig varför man ska göra oljeservice överhuvudtaget när ingen olja i motorn kan vara mer än ca 1000 mil gammal...

Proportionen enligt VW som är tillåten är alltså 15 liter olja på 3000 mil.
I alla tider som jag har kört bilar så har en bil druckit en halvliter olja per 100 mil så har motorn vart _SLUT_ eller trasig, välj själv.

#11
2017-08-21 15:30

Så ser det väl ut hos nästan alla tillverkare om inte alla, står väl i respektive instruktionsbok, 1 liter/100 mil är inte ovanligt att det står, sedan att det är en sjuk förbrukning av olja är något annat, men är ju en form av friskrivning biltillverkarna gör, tror de flesta bilägarna inte tycker det är normalt om bilen behöver fyllas med 1 liter olja/100 mil, dessvärre är det bara att acceptera då man accepterat det när man köpt bilen, inte lätt att klaga på i efterhand när det är inom tillverkarens "generösa" gränser.

Man tycker att lagstiftningen borde kunna se till att det inte är OK med en sådan oljeföbrukning, då utsläppen knappast blir det man räknat med.

#12
2017-08-21 16:44

Min familj har hitintills haft åtta nya skodor, Fabia, Octavia och Yeti. Vi är mycket nöjda med bilarna, särskilt sett i perspektivet att jag hade ett antal nya tjänstebilar av andra märken under åren 1980-1998 och upplevde många fel på dessa. Beträffande "extrem" oljeförbrukning har jag upplevt detta fenomen i bilar från Peugeot och Opel men aldrig för några av våra skodor. Antagligen har dessa bilar varit "måndagsexemplar" där maximala toleranser har samverkat och inneburit så stora "glapp" i de delar som kommer i kontakt med motoroljan, troligtvis i ventiltätningar och cylinderlopp.

#13
2017-08-21 16:49

Enligt N-icklas kan man inte döma ett bilmärke för att några exemplar avviker från resten, man måste se till helheten. Fast det kanske bara gäller för Opel? ;)

#14
2017-08-21 16:49

.

#15
2017-08-21 17:20

Det är nog som Lennart Andersson säger och det är min erfarenhet sedan tidigare också att det funnits andra märken med det olyckliga syndromet.
Jag tittade på min nya octavia 1,0tsi som har gått 1200 mil nu och oljan är orörd på Stickan hitils trots att det sägs att det kan gå lite olja innan motorn slitits in.

#16
2017-08-22 12:10

Redigerat!
Använd ett vårdat språk så blir det trevligare.
/Saabnisse

Redigerat igen!
Rymdskrot valde att begå misstaget att ändra tillbaka sitt inlägg igen efter att Saabnisse redigerat det. Detta resulterade i ett inaktiverat konto. // Deeds

#17
2017-08-21 17:25

Det var lättare förr när det fanns tyska tvåtaktsmotorer i bilar. Oljeförbrukningen blev aldrig någonsin en överraskning.

#18
2017-08-21 20:06

Rymd skrot.
Jag tycker synd om killen med oljan men jag vet att det är så många andra som blir rövknullad med tyska,koreanska och svenska märken mfl. Den enda skillnaden är att dom kastat ut 100 papp till i inköp.

#19
2017-08-21 20:45

Det där med 0,5 liter per 100 mil som normalt är väl samma friskrivning som alla bilmärken använder sig av. Frågan är ju snarare hur det är i praktiken och visst, VAG tillhör helt klart dom värsta syndarna vad gäller hög oljeförbrukning. En anledning är helt klart dom långa serviceintervallerna och där har ju tyvärr många berömt VAG för att vara billiga när det gäller service, nåt som förstås straffar sig i längden.

#20
2017-08-21 20:48

1,5 liter olja på 200 mil blir horribla oljekostnader på ett år. Antingen får ju Skoda fixa motorn eller tillhandahålla gratis olja. Det måste bli stopp på dessa dumheter som tillverkarna tar sig friheter till.

#21
2017-08-21 21:17

Axelman, tycker du är inne på en mycket bra tanke där. Minsta man kan begära är att tillverkaren betalar extra oljan som ägaren måste putta i. I alla fall om bilen är godkänt servad.

#22
2017-08-21 21:49

Lennart Andersson: Visst är det så. Bevisligen. Alla VW's motorer har såklart inte problemet. Men de stackars satar som råkar ut för det får bara kalla handen. Och tyvärr är det inte helt ovanligt med VW's motorer. Så därför kan man ju tycka att VW borde lösa det här på något sätt för ägarna. Det minsta som t.ex. Axelman påpekar är att tillhandahålla gratis olja för bilen under minst 15 år t.ex.
Även om det inte är någon tillfredsställande lösning då så mycket olja lär gå åt katalysatorn och annat som kommer packa igen på bensinbilen så tycker jag det är helt galet att bilägarna ska betala uppåt 15 liter olja per 3000 mil extra att hälla i, förutom obekvämligheten att fylla på varannan gång man tankar typ.

#23
2017-08-21 23:45

Skippar man "long-life" oljan och använder vanlig helsyntet och byter var 1500:e mil så slipper man fylla på mellan bytena, dessutom slipper man problem med igensatt oljesil och oil sludge.

#24
2017-08-21 23:55

Pricis som man säger, skippa dyra longlife oljan utan kör på en billig syntet för halva priset det är väl det enda man kan göra.
Jag skulle kanske testat med en tjockare delsyntet på sommaren.

#25
2017-08-22 06:29

Det finns två standarder, VW 502 00 och 504... så frågan är om man använt rätt olja? Det står i instruktionsboken vilken olja som skall användas. I min bil kör jag alltid med samma olja, samma märke och klassificeringar som gäller enligt instruktionsbok. Dock byter jag olja vid 1500:e mil istället för 3000 mil som Skoda föreskrivet, för att jag inte litar på att oljan håller hela tiden. Sedan är det alltid bra att ha ny fräsch olja inför vintern då bilen får många kallstarter vid låga utomhustemperaturer.

#26
2017-08-22 11:49

I princip alla i denna tråden är HELT överens, bara den som svarar på frågan (Erik Gustafsson, Skoda Sverige) som har en avvikande uppfattning

7,5 liter olja på 1500 mil är INTE en godtagbar förbrukning.

Redan i namnet "Long-life" blir det fel. Skulle hetat "extra-short-life"

#27
2017-08-22 12:12

Hur j-vla insöad man nu är på ett märke, i detta fall Skoda men det kan lika gärna vara vad som helst annat också:

Varför accepterar man som bilägare detta? Om den hade gått 30 000 så kan man väl möjligtvis göra det men bilen är ju långtifrån gammal för tusan. Oavsett om man tycker att den är perfekt i alla andra avseenden så är en sån här grotesk förbrukning så väldigt fel och när GA sen påstår att den är "helt normal" så finner jag det oerhört märkligt att många tydligen ändå drar ned brallorna och böjer sig framåt och låter sig förnedras. Sen behåller de bilen och sen låter samma märke eller koncern få deras pengar igen vid nästa byte...

Byt märke för guds skull!

Och om ViB vore det minsta trovärdiga så skulle man i svaret ovan givetvis ställt sig helhjärtat på konsumentens sida men som väntat undviker man detta.

#28
2017-08-22 13:27

Hade ungefär samma oljeförbrukning som frågeställaren i min Skoda Superb 1.8 TSI. Det var en av de bidragande faktorerna till att jag sålde bilen. Den andra orsaken var att jag tröttnade på att lägga i 1:an manuellt på DSG-7 lådan varje gång jag skulle krypköra i uppförsbacke.
Gjorde också ett oljeförbrukningstest och fick svaret att det låg inom toleranserna. Förstår inte att VAG inte kan få grepp om detta. De flesta andra tillverkare verkar ju kunna göra direktinsprutade turbomotorer som inte hinkar i sig mängder med olja.
Jag var inledningsvis mycket nöjd med min Superb, men till slut tröttnade jag på att ideligen behöva oroa mig för oljeförbrukningen. Märkligt nog så drog den nästan ingen olja på långsträckor. Körde man 100 mil i ett sträck så hände ingenting med oljenivån. Så det verkar vara kortsträckorna som dricker upp oljan.

#29
2017-08-22 19:38

Moderna bilar drar dock lite olja för att spara på mycket bränsle. Anledningen till att vissa drar för mycket olja kan vara att motorn inte blivit inkörd riktigt när den var ny, och på så sätt slitit ut till exempel cylindrar eller kolvringar så att olja kan ta sig in i förbränningsutrymmet. Men att en modern motor drar olja från "Max" sträcket till "Min" sträcket på oljestickan från service till service är helt normalt. Den lägre friktionen i motorn (det som gör att den förbrukar olja) bidrar till minskad bränsleförbrukning och på så vis mer pengar i fickan om du inte väljer att fylla på oljan själv hela tiden, vilket du inte ska behöva. Hoppas detta duger som svar på frågan.

Gjort några enklare beräkningar, vi säger att man som exempel kör 5000 mil per år. Bilen drar 0,5 liter olja per 100 mil och säg 0,8 liter bränsle per mil. Om bränslet kostar 13,50 per liter och oljan kostar 63,90 per liter (10 liters dunk 5W-40 på Biltema), så är den årliga kostnaden för både olja och bränsle sammanlagt 53597 kronor och 50 öre. Tar vi då istället en motor som inte drar olja men istället har högre friktion, vilket ökar förbrukningen från 0,8 liter per mil, till säg 0,9 liter per mil. Då om vi utgår från att bränslet fortfarande kostar 13,50 så blir den årliga kostnaden hela 60750 kronor. Det är en ökning på 7152 kronor och 50 öre. Så innan du klagar nästa gång du måste fylla på en liten skvätt olja, tänk på hur mycket pengar du egentligen sparar!

#30
2017-08-22 22:02

Det är långa service intervaller som är boven och inget fel på bilfabrikanten som många påstår. Byter den första ägaren olja med intervall 12 månader eller 1500 mil skulle det problemet inte uppstå. Sedan att det är dålig kundservice hos VW är en annan femma. Arroganta och inkompetenta tyvärr.

#31
2017-08-22 22:18

Castrol magnetic är en fin lösning sen tycker jag att 500 mil intervaller och den billigare hederliga mineraloljan är bäst och speciellt för turbo's.filter's är ju superviktigt och känsligt på diesel motorer.olja 500 mil filter's max 1500 mil.självkart är innkjörningen viktig på nya och bör hälst inte varva över 3-3500 varv till första service.

#32
2017-08-23 12:05

Hedwall66 inlägg var ett av de roligaste inlägg jag läst på länge.

"att en modern motor drar olja från "Max" sträcket till "Min" sträcket på oljestickan från service till service är helt normalt." - Nej, det är INTE normalt. En ordinär bil rymmer ca 4.5 liter olja. Här snackar vi om 7.5 liter olja per 1500 mil. Dessa bilar har serviceintervall på upp till 3000 mil...det betyder 15 liter olja mellan servicetillfällena (som alltså är den accepterade oljeförbrukningen). En motor ska vara tillverkad för att klara sig mellan två servicetillfällen. Det borde vara självklart.

"Bilen drar 0,5 liter olja per 100 mil och säg 0,8 liter bränsle per mil. Om bränslet kostar 13,50 per liter och oljan kostar 63,90 per liter (10 liters dunk 5W-40 på Biltema)," - Du menar alltså på fullt allvar att du tycker det är rimligt att toppa upp med Biltemas billigaste lågprisolja i en bil som är byggd för longlifeolja för att klara sig mellan servicetillfällena...Allvarligt !!! Menar du allvar ?

"Det är en ökning på 7152 kronor och 50 öre. Så innan du klagar nästa gång du måste fylla på en liten skvätt olja, tänk på hur mycket pengar du egentligen sparar!" - Tänk så här istället, ingen vill ha din oljeslukande motor, så istället för ett inbytespris på 140000 kr så får du 65000 kr (om du har tur).

#33
2017-08-23 12:19

Sant, ingen vill ha det, men vilken bil finns att köpa där du inte behöver acceptera det? Givetvis har de flesta bilar som säljs ingen oljeförbrukning att tala om, men garantin kommer inte att gälla på en ny bil heller (gälla gör den, men den går inte att hävda för att lösa problemet) eftersom tillverkarna friskrivit sig genom att sätta en väldigt hög acceptans av oljeförbrukningen, så vad gör man som kund? Accepterar eller åker buss, finns inget annat val. Har man otur så finns tyvärr inget att göra, igen som jag skrev långt tidigare i denna tråd, så borde ett lagkrav finnas på rimlig oljeförbrukning, självklart kan inte tillverkarna lastas för vanskötsel, men en ny bil och en som följt föreskriven service ska INTE förbruka olja, går det påvisa att bilen körts felaktigt är det en annan sak, läs kört på maxvarv allt som oftast eller andra extrema saker, vilket knappast kan vara något problem med dagens bilar, borde gå att logga det mesta.

Oljeförbrukning är orimlig, men den ar man accepterat när man köpt en bil, gäller alla tillverkare och inte bara VAG, åt skogen helt enkelt och vet någon något bilmärke som har rimliga gränser för accepterad oljeförbrukning så lyft fram det istället. Så länge man köpt en bil som på papperet är OK med en oljeförbrukning på .5-1 liter/100 mil, så är det inte lätt att gnälla när den gör just det.

Absolut inget försvar för oljeslukande bilar, men man har ju faktiskt accepterat det, när man köpt bilen, vet man inte det, så har man en läxa att göra, sen blir man naturligtvis besviken att man får en av dessa exemplar, då de allra flesta bilar inte slukar olja.

#34
2017-08-23 12:39

De flesta vet inte speciellt mycket om bilen de köper... det är bara den lilla klicken bilintresserade som inbillar sig att alla bilköpare är bilexperter...

#35
2017-08-23 15:24

Låter mera som det är fel på kolvarna i denna bilen. Har själv en Superb med 1.8 TSI motorn från 2010 och den drog 1L olja på 100 mil. Bilen hade då gått ca 11500 mil. Som tur var fick jag detta på försäkringen. Annars hade det blivet en dyr historia eller en bil som inte går att sälja. Den info jag har fått så var det problem med en del bensinmotorer och kolvar fram tills någon gång under 2011. Min auktoriserade verkstad kollade med Skoda och där var det ingen hjälp att få med kostnaden på denna reparation. Hade bilen därimot varit en Audi så hade jag fått täckt en del av kostnaden utan problem...... Har själv haft kontakt med flera bilägare med 1.8 och 2.0 motorer från VW gruppen med samma problem och dom har fått betala kalaset själva eller fått det på försäkringen.

#36
2017-08-23 16:49

Har haft samma problem i en Audi A6 turbo (samma motor) kollega hade en A6 2.4 V6 som redan från ny drog olja i paritet med den här Skodan. Han lärde sig att alltid ha 2-3 liter olja med sig för påfyllning. Även Volvo (under ford-eran) hade liknande problem - där "erkände" en luttrad Bilia mekaniker för mig att Ford sparat på allt inkl kolvringar etc. och då kom oljeförbrukningen direkt. Och om man häller i cheap-charlie olja så lär VAG ta det som ursäkt för att smita från produktansvaret. 1 Liter VAG longlife olja kostar ju ca 100 kr litern, det blir väldigt drygt ur egen plånbok. Aldrig mer VAG. Hade en gammal Opel en gång med + 30 K mil, den var inte i närheten av den förbrukningen, en Mazda 626 drog 0 olja mellan servicar, + 15000 mil. så det går att bygga bra motorer.

#37
2017-08-23 23:36

@Saabium
Jag har en Saab 9-5 2.0T BioPower 2008, den behöver aldrig heller någon påfyllning av olja mellan servicetillfällena...

Det verkar vara en sjuka inom VW-koncernen:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswa...

#38
2017-08-25 19:06

Prova Mobil 5W-50.

#39
2019-06-08 13:47

De är ju en VAG modell?
Vad kan man förvänta sig då?
Fusk med avgaser, hög oljeförbrukning, motor ras p,g,a kamaxel kedje ras, m,m.
Vilket bilmärke slår detta?
Det är mycket vanliga med hög oljeförbrukning
är helt i sin ordning när det gäller dessa VAG bilar
Så de är inget nytt!
För mig så är det obegripligt att folk köper dessa bilar.

#40
2020-04-02 17:25

Skrämmande dåligt:(
Prova en 0W-40 viskositet så kanske den drar mindre?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.