Nästa artikel
Bilfrågan: Hur mäts volymen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur mäts volymen?

Publicerad 20 maj 2015
När Vi Bilägare lastar in drickabackar är det hela vägen upp till taket som gäller.
"När ni mäter bagagevolymen i kombibilar, är det lägsta värdet upp till insynsskyddet?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När ni i tester mäter bagagevolymen i kombibilar, är det lägsta värdet upp till insynsskyddet och med uppfällt baksäte? Det borde vara så då man normalt vill undvika insyn och risk för inbrott.
Christer Olsson
 
Svar:
När vi provlastar bilarna med drickabackar försöker vi få in så många som möjligt ända upp. Biltillverkarna själva anger bagagevolymen i liter på lite olika sätt. En del mäter bara upp till insynsskyddet medan andra lastar upp till taket. Maxvolymen med fällt baksäte gäller hela lastutrymmet från golv till tak.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-20 07:30
hultarn

Lite synd att man inte kollar volymen upp till insynsskyddet, många gånger vill man ju kunna dölja vad man har i bagaget.
Hur mycket som ryms under insynsskyddet kan skilja rejält mellan olika bilar.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-20 08:14
Hackenbush

Att man mäter max lastkapacitet är bra och det som är mest intressant tycker jag.
Har aldrig sett lastvolymen under insynsskyddet som något problem i de bilar jag haft.
Oftast kör man ju sin last från ett ställe till ett annat direkt.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-20 08:20
Bortom

Drickbackar?? Är de inte lite passé? Det vore mer dagsaktuellt med ölplattor :)
Eller fyllda papperskassar. Eller mjökkartonger.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-20 09:34
Styggavargen

Själv försöker jag lasta allt under insynsskyddet av två anledningar, dels för inbrottsrisken men även av säkerhetsskäl då man inte vill ha saker flygandes vid en eventuell kollision. Det är helt klart fördel med ett långt lastutrymme istället för ett kort (som i många SUV's) eftersom man helt inte vill lasta på höjden om det går att undvika. Häromdagen såg jag en Renault Megane på motorvägen där man lagt en liten resväska uppe vid bakrutan, totalt livsfarligt om de krockar!

#5 • Uppdaterat: 2015-05-20 10:46
Meganmannen

En del bilar har dubbla lastgolv, men riktigt vad man ska ha ett "dolt" utrymme som är en decimeter högt till är oklart, så med enkel matematik är det lätt att själv ta reda på utrymmets verkliga kapacitet.
Mät Längd, bredd och höjd i bagageutrymmet där det är full bredd mellan hjulhusen och full höjd under lastskyddet. Multiplicera de tre måtten och ni vet hur stort utrymme som går att använda när man exempelvis fraktar resväskor.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-20 10:53
muskorv

Dubbla lastgolv är grymt, i alla fall om det undre utrymmet är skapligt stort. På min bil som har lagningssats istället för reservhjul och bensintanken under passagerarstolen, har jag plats för flera väskor i det undre utrymmet.

Har man lastnät kan man lasta ända upp till taket.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-20 12:19
Mistro

Det är väldigt svårt att mäta utrymmet i en bil på ett bättre vis än vad VIB nu äntligen gör.
Att själv försöka räkna ut volymen i en bil är närmast omöjligt.
Antal liter som ryms i ett fordon säger oftast väldigt lite om hur rymlig bilen är. De flesta utav dagens bilar är väldigt rymliga på pappret men inte i verkligheten och kanske beror detta på att det inte är så många som efterfrågar rymliga bilar längre!?
En bil kan ju vara rymlig även om den inte kan lasta en tvättmaskin eller liknande och det är ju trots allt inte varje dag som de flesta utav oss använder bilen som lastbil.

Om det däremot är väldigt viktigt att bagaget rymmer en viss mängd utav något så får man helt enkelt prova detta själv innan köpet. Kanske sluttar bakluckan för mycket. Kanske är takhöjden för låg. Kanske är det för smalt mellan hjulhusen. Kanske finns det en lasttröskel o.s.v o.s.v
Det är en väldig tur att det finns så många bilar för oss att välja mellan.

#8 • Uppdaterat: 2015-05-20 15:09
Tvärnit

Ja det frågar jag mig också.
Vi äger två bilar med exakt samma bagage index, den ena verkar vara mätt på höjden....matskassar måste staplas, den andra bilen lastar betydligt bättre då den har mer "golvyta"ja vår mellanstora hund har det bra där och går alltid till den bilen när vi ska iväg.
Slutsats är att det är bottens vidd o bredd som bör vara utgångspunkten.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-20 17:38
hultarn

En annan (bi-)sak när det gäller bagage är hur en hundbur går in. V70 t.ex. har väldigt avrundade övre hörnor i lastöppningen vilket gör att många burar omöjligen går in.
OK, det finns ju alltid nya märkesanpassade att köpa (och de är inte gratis...), men när man får läge på en bra begagnad bur så går eländet inte in, även om längd o bredd räcker till...
Tur man har kap o svets. ;-)

#a • Uppdaterat: 2015-05-24 12:25
Roy J

Jag föredrar att det ordinarie utrymmet, när ryggstöden är uppfällda, är brett och ganska kort.. Då kan jag ställa kassar i bredd och komma åt var och en och jag behöver inte sträcka mig raklång för att nå det längst in. Så var det på den 9000 jag ägde för ett antal år sen. En bil som var betydligt rymligare än de flesta förväntade sig.

Vi Bilägare mätte tidigare med väskor av olika format. Det stämmer rimligen bättre med hur ett bagageutrymme utnyttjas, men är förstås svårt att ange i bestämda antal eftersom väskorna alltså varierar. Men vem lastar fullt med hårda drickabackar?
Det finns vissa mått man kan ha som mall. Köksskåp och garderober håller normalt 60-djup och bredden varierar från 60 upp till normalt 80, men en spis är ofta 90. Så tillkommer eventuellt emballage. Själv vill jag helst ha 100 cm fri bredd mätt hela vägen i öppningen och mellan hjulhusen.
Djupet med fällt ryggstöd får gärna vara 180. Då får jag plats med det mesta i skåpväg och kan även själv lägga mig raklång om en ofrivillig övernattning i ödemarken skulle uppstå. Lite hypotetiskt, men ändå.
Givetvis är ett plant golv att föredra.
Tyvärr hittar man sällan allt detta i en och samma bil, så en dragkrok är inte heller fel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.