Nästa artikel
Bilfrågan: Hur fungerar hydraulisk koppling?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur fungerar hydraulisk koppling?

Publicerad 3 februari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Verkstaden konstaterade att kopplingen var helt slut. Finns det något som har slutat att fungera som har slirat upp den utan att vi har märkt det?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kopplingen på vår Peugeot 308 började plötsligt uppföra sig konstigt vid körning, varför min sambo svängde in till vägkanten. Plötsligt fungerade allt som vanligt igen och hon körde vidare till sin parkering. Där började den slira igen. Vi är båda vana bilförare. Verkstaden konstaterade att kopplingen var helt slut. Bilen har gått cirka 3.500 mil. Detta går då inte på garanti eller försäkring, så det blir en dyr reparation. Min fråga är hur fungerar en hydraulisk koppling egentligen? Finns det något som har slutat att fungera som har slirat upp kopplingen utan att vi har märkt det? Vi förstår ingenting.
Jon S

Svar:
Det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att svara på varför kopplingen börjat slira. Generellt misstänker man lamellens kopplingsbelägg. Den hydrauliska kopplingen kan i och för sig krångla och kräver visst underhåll. Men då blir problemet snarare att så att säga koppla bort drivning och att växla. Slirar kopplingen så är det troligen lamellen eller något fel på fjädrarna som pressar tryckplattan mot lamellen. Det är ovanligt att en koppling tar slut efter så kort körsträcka. Den vanligaste orsaken till kort livslängd är förmodligen körstil. Men det kan också bero på materialfel, vilket man oftast inte kan se förrän vid byte. Be verkstaden undersöka var felet ligger vid demonteringen. Materialfel kan ha betydelse för ansvar och eventuell ersättning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-03 07:26
Tjalle

"Hydraulisk koppling" är egentligen: "hydrauliskt manövrerad" koppling istf wire - som på en motorcykel.
I övrigt håller jag med Rönnblom.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-03 09:01
mso 1000

Att nöta upp kopplingen (Lamellen) på 3000 mil kräver en mycket konstig körstil med kopplingspedalen.
Tycker nog att sambon borde reagerat någon gång om man suttit i bilen samtidigt.

Och hydraulisk koppling ersätter vire koppling och bör väl inte i sig kunna påverka kopplingslitaget.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-03 09:07
mrbackoffice

Har jobbat med Peugeot som kundmottagare och tyvärr går hela deras garantihantering ut på att skjuta ifrån sig så mycket som möjligt. Som kundmottagare satt man (i alla fall då) med ett oerhört komplext system att hantera garantier i som stoppade allt som inte var ifyllt 100% korrekt och då fick man börja om från början, detta någon/några veckor efter att man ursprungligen skickat in sin ”claim”.
Så bråka mer med Peugeot. Dra det mot generalagenten och hota med ARN.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-03 09:19
L. Mäkinen

En riktig hydraulisk koppling har man i en automatväxlad bil där det är olja som skickar kraften vidare från motorn.

Fördelen med hydrauliskt manövrerad koppling är att man kan dra rören hur som helst. En wire är lite krångligare att anpassa.
Nackdelen med hydraulisk koppling är att tillverkare tenderar att sätta strypventiler i hydrauliken så att man inte har direkt respons på pedalrörelsen. Det gör att man inte kan slira som man vill och körning över kanter blir svårare.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-03 09:45
PREVIA

Bäst är självklart att välja en bil som inte har någon koppling som slits och som är dyr att byta så behöver man inte oroa sig för den ens efter tjugo år med bilen.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-03 09:55
mso 1000

Previa. Ja då får man oroa sig för nåt annat.
Till exempel att när bilen är kall växlar inte automatlådan in tvåan förän 3800 varv.
Eller 10 andra knepiga syndrom som kan uppstå på en automatlåda.
Och när automatlådan går sönder då pratar vi mer än en månadslön i repkostnad.
Man är inte safe vilken växelådstyp man än har på äldre bilar.
Det är nog bäst att åka buss.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-03 09:56
mso 1000

Strypventiler. Är det verkligen så Mäkinen❓

#8 • Uppdaterat: 2020-02-03 10:37
PREVIA

mso 1000. Vilken tur man haft med min Prius 20 år utan något fel eller minsta tvekan vid start eller körning med Prius kopplingslösa e-CVT som inte behöver oljebyte.
För övrigt så har jag inte heller haft något fel på mina två andra bilar med klassisk automatlådor som rullat 22 000 och
37 000 mil respektive vilket inte gjort mig sömnlös av oro för fel på automatlådorna i dessa bilar.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-03 10:44
bgl

@mso: det är väldigt få som kan renovera en automatlåda för en månadslön, speciellt om lönen måste skattas först!
För flera år sen kostade en Subaruautomat 78000 att åtgärda, bilen var värd mindre.

#a • Uppdaterat: 2020-02-03 11:10
Simon no1

Låter som min fd. svärfars Peugeot, innan bilen gått 10000 mil blev det 2 byte av vattenpump o kamrem, stötdämpare, AC:n havererade, och även kopplingen, det var droppen på hans Peugeot-ägande så nu kör han Kia och än så länge inte ett fel

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.