Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur fungerar hydraulisk koppling?

Bilfrågan: Hur fungerar hydraulisk koppling?

Bilfrågan

"Verkstaden konstaterade att kopplingen var helt slut. Finns det något som har slutat att fungera som har slirat upp den utan att vi har märkt det?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kopplingen på vår Peugeot 308 började plötsligt uppföra sig konstigt vid körning, varför min sambo svängde in till vägkanten. Plötsligt fungerade allt som vanligt igen och hon körde vidare till sin parkering. Där började den slira igen. Vi är båda vana bilförare. Verkstaden konstaterade att kopplingen var helt slut. Bilen har gått cirka 3.500 mil. Detta går då inte på garanti eller försäkring, så det blir en dyr reparation. Min fråga är hur fungerar en hydraulisk koppling egentligen? Finns det något som har slutat att fungera som har slirat upp kopplingen utan att vi har märkt det? Vi förstår ingenting. 
Jon S

Svar:
Det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att svara på varför kopplingen börjat slira. Generellt misstänker man lamellens kopplingsbelägg. Den hydrauliska kopplingen kan i och för sig krångla och kräver visst underhåll. Men då blir problemet snarare att så att säga koppla bort drivning och att växla. Slirar kopplingen så är det troligen lamellen eller något fel på fjädrarna som pressar tryckplattan mot lamellen. Det är ovanligt att en koppling tar slut efter så kort körsträcka. Den vanligaste orsaken till kort livslängd är förmodligen körstil. Men det kan också bero på materialfel, vilket man oftast inte kan se förrän vid byte. Be verkstaden undersöka var felet ligger vid demonteringen. Materialfel kan ha betydelse för ansvar och eventuell ersättning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2020-02-03 07:26

"Hydraulisk koppling" är egentligen: "hydrauliskt manövrerad" koppling istf wire - som på en motorcykel.
I övrigt håller jag med Rönnblom.

#2
2020-02-03 09:01

Att nöta upp kopplingen (Lamellen) på 3000 mil kräver en mycket konstig körstil med kopplingspedalen.
Tycker nog att sambon borde reagerat någon gång om man suttit i bilen samtidigt.

Och hydraulisk koppling ersätter vire koppling och bör väl inte i sig kunna påverka kopplingslitaget.

#3
2020-02-03 09:07

Har jobbat med Peugeot som kundmottagare och tyvärr går hela deras garantihantering ut på att skjuta ifrån sig så mycket som möjligt. Som kundmottagare satt man (i alla fall då) med ett oerhört komplext system att hantera garantier i som stoppade allt som inte var ifyllt 100% korrekt och då fick man börja om från början, detta någon/några veckor efter att man ursprungligen skickat in sin ”claim”.
Så bråka mer med Peugeot. Dra det mot generalagenten och hota med ARN.

#4
2020-02-03 09:19

En riktig hydraulisk koppling har man i en automatväxlad bil där det är olja som skickar kraften vidare från motorn.

Fördelen med hydrauliskt manövrerad koppling är att man kan dra rören hur som helst. En wire är lite krångligare att anpassa.
Nackdelen med hydraulisk koppling är att tillverkare tenderar att sätta strypventiler i hydrauliken så att man inte har direkt respons på pedalrörelsen. Det gör att man inte kan slira som man vill och körning över kanter blir svårare.

#5
2020-02-03 09:45

Bäst är självklart att välja en bil som inte har någon koppling som slits och som är dyr att byta så behöver man inte oroa sig för den ens efter tjugo år med bilen.

#6
2020-02-03 09:55

Previa. Ja då får man oroa sig för nåt annat.
Till exempel att när bilen är kall växlar inte automatlådan in tvåan förän 3800 varv.
Eller 10 andra knepiga syndrom som kan uppstå på en automatlåda.
Och när automatlådan går sönder då pratar vi mer än en månadslön i repkostnad.
Man är inte safe vilken växelådstyp man än har på äldre bilar.
Det är nog bäst att åka buss.

#7
2020-02-03 09:56

Strypventiler. Är det verkligen så Mäkinen❓

#8
2020-02-03 10:37

mso 1000. Vilken tur man haft med min Prius 20 år utan något fel eller minsta tvekan vid start eller körning med Prius kopplingslösa e-CVT som inte behöver oljebyte.
För övrigt så har jag inte heller haft något fel på mina två andra bilar med klassisk automatlådor som rullat 22 000 och
37 000 mil respektive vilket inte gjort mig sömnlös av oro för fel på automatlådorna i dessa bilar.

#9
2020-02-03 10:44

@mso: det är väldigt få som kan renovera en automatlåda för en månadslön, speciellt om lönen måste skattas först!
För flera år sen kostade en Subaruautomat 78000 att åtgärda, bilen var värd mindre.

#10
2020-02-03 11:10

Låter som min fd. svärfars Peugeot, innan bilen gått 10000 mil blev det 2 byte av vattenpump o kamrem, stötdämpare, AC:n havererade, och även kopplingen, det var droppen på hans Peugeot-ägande så nu kör han Kia och än så länge inte ett fel

#11
2020-02-03 11:37

Hydraulisk koppling är väl vanligen självjusterande och borde väl normalt innebär att man inte märker av något slitage eller ändring i funktionen fören det är riktigt slitet och dags för byte?
I varje fall fungerar det så på min som har originalkopplingen från 1991 kvar och fungerar utan minsta anmärkning.

Slut koppling ovanligt tidigt, har förekommit tidigare, detta är inget unikt fall.

Förövrigt, vilka bilar har ett övervakningssystem för hur man använder kopplingen och varnar om den hanteras fel och i så fall reducerar motorstyrkan om man inte ändrar sig?

Är detta något bilar har?

#12
2020-02-03 11:50

mso,
På en BMW 525i jag hade plockade jag bort eländet till strypventil så att jag kunde köra in i garaget utan att få gubbstopp. Den satt nog där för att man inte skulle kunna släppa för tvärt.

#13
2020-02-03 12:07

Som motpol då, körde en bekant sin Peugeot Diesel 55.000 mil utan att byta koppling, trots att han dagligen åkte igenom Stockholm. Ligger man bara och nöter landsväg kan ju en koppling hålla hur länge som helst.

#14
2020-02-03 14:02

Visst är det så Rikard.
Och även i stadstrafik håller den i 40 tusen mil.
Det handlar oftast om känsla och sunt förnuft.
Hadde en Volvo 740 som rullat 45000mil utan problem med kopplingen.
Och det är inget ovanligt att dom håller så länge.

#15
2020-02-03 14:44

Det är antingen materialfel eller handhavandefel, vilket i och för sig är självklart. Materialfel kan det mycket väl vara på en fransk bil. Men det är många som inte vet hur man använder en koppling, det lärs inte ut i bilskolan. Dels att man ska frikoppla och släppa upp kopplingen när man står t.ex. vid rödljus för att inte belasta frikopplingslagret i onödan. Och dels för att man ska släppa upp kopplingen så snabbt det går dock utan hårda ryck och inte "slira" mer än nödvändigt. Då håller den mycket länge. Samma gäller bromsar, det är bättre att bromsa hårdare en kortare tid än att småbromsa en längre tid.

#16
2020-02-03 15:44

Att slita ut en koppling på 3500 mil är en prestation!
Som vissa kör är det dock inte förvånande. Man ska inte reglera farten med kopplingen och motorn på 5000 rpm....

En annan idé om vad som kan orsaka kopplingtrubbel:
På en av mina hobbybilar har kopplingen betett sig mycket olika, ibland slirat, ibland har pedalen känts stum halvvägs, ibland fullt normal.
Jag bytte tryckplatta, lamell, urtrampningslager, slavcylinder och huvudcylinder.
Och ändå likadan??

En kompis tipsade mig: kolla slangen som finns på vägen till motorn. Det händer att de får bristningar invändigt och kan därmed orsaka stopp slumpvis.
Kan förstås orsaka liknande problem med bromsslangar, broms som inte tar, broms som inte släpper.
Värt att lägga på minnet! :-)

En automatlåda går gärna 40-50.000 mil om den bara får oljebyte nån gång ibland. Intervall förstås beroende på körning. Mycket långsträckor = glest intervall, kanske 20.000 mil.

#17
2020-02-03 17:56

Jag har haft ett flertal bilar med automatlåda. Aldrig problem utom med en Audi. Det berodde på att det bara fanns en packbox mellan motor och låda. Motoroljan läckte in i automatlådan. Första reparationen gick på garantin. Den andra fick jag betala själv. Den första fixade Audi. Inte så bra eftersom samma hände igen. Sen blev det en manuellt växlad Audi men den tröttnade jag på rätt så snart. Så blev det Volvo. 24 000 mil med automatlåda. Inga problem.

#18
2020-02-03 18:13

PREVIA skriver: "Bäst är självklart att välja en bil som inte har någon koppling som slits och som är dyr att byta så behöver man inte oroa sig för den ens efter tjugo år med bilen." Verkligen … Automatiska växellådor krånglar mer och oftare än manuella växellådor.

Det står ingenting i frågan om hur gammal bilen är eller om den nuvarande ägaren har ägt bilen sedan den var ny. Men bortsett från det och till den aktuella frågan: Det är ju uppenbart att det har varit fel på kopplingen redan från början (såvida då inte en tidigare ägare brutalt har misskött kopplingen). Bara tvinga Peugeot att byta utan kostnad. Jag kan lova att det här problemet med en trilskande verkstad ALDRIG hade varit fallet hos Toyota. Sedan kan man ju aldrig utesluta att föraren (tidigare och/eller nuvarande) har suttit med foten "vilande" mot kopplingspedalen. I vissa biltillverkares instruktionsböcker står uttryckligen att man inte får göra det (vilket borde vara självklart).

Men å andra sidan har jag alltid sagt: Köp aldrig en fransk bil! Min syster köpte en ny Renault och det blev bara den. Min bror envisades med att köpa två nya Peugeot på raken, sedan fattade han. Det finns en anledning till varför franska bilar hamnar så långt ner i alla kundundersökningar.

#19
2020-02-03 18:26

Reglerar man hastigheten med kopplingen är den nog slut innan 4000 mil...annars är det nog materialfel.

#22
2020-02-04 01:34

franskt köper man nytt en gång...

#23
2020-02-04 05:50

GRP.
Likaså en vw:)

#24
2020-02-05 11:27

Återigen bilen sliter inte kopplingen per mil det är endast föraren som slirar för mycket på kopplingen, materialfel är väldigt sällsynta, däremot hör jag ofta på parkeringar folk som slirar för mycket på kopplingen när dom åker iväg , men bilmekarna skall ju ha jobb dom också.

#25
2020-02-19 20:44

På min Megane började kopplingen slira vid 43000km. Bilia bytte och på lamellen såg jag då att Renault hade lagt in en för stor lamell i fabriken, som bara låg an på en 1cm bred rand runt lamellens yttersta kant. Resten av lamellen hade inte varit i kläm överhuvudtaget. Att tryckplattan skulle få fel är sällsynt. Förr byttes bara lamellen som en självklar sak, inget annat. Ibland kunde olja komma in på lamellen från vevaxeltätningen och då blev det ju slira av och hugg hugg. Som skrevs här så fungeraren hydraulisk kraftöverföring alltid lika ända tills den börjar läcka ut olja vid cylindrarna. Han som kom på att slangen hade fel var smart, inte så lätt att komma på för det är ovanligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.