Bild
Nästa artikel
För att få bakljusen att lysa måste Ford Fiesta-ägaren sätta på halvljuset.

Bilfrågan: Hur få ljus bakåt?

Bilfrågan

"Vad behöver göras för att få bakljusen på min Ford Fiesta att lysa samtidigt som varselljusen fram?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag undrar vad som behöver göras för att få bakljusen på min Ford Fiesta att lysa samtidigt som varselljusen fram? När jag låser upp bilen tänds både varselljusen och bakljusen och lyser en stund men när jag slår på tändningen och startar bilen lyser enbart varselljusen. För att få bakljusen att lysa måste jag sätta på halvljuset. Det borde väl gå att åtgärda med en programmering i bilens system så att baklyktorna alltid lyser när tändningen är på?
Bengt Carlsson
 
Svar:
Dessvärre är svaret nej. Ljusarrangemanget beror på ett EU-direktiv som alla biltillverkare måste följa.
På flertalet av våra bilar som är utrustade med regnsensor och halvljusautomatik är emellertid detta inget problem då automatiken sköter detta av sig själv.
På Fordbilar som inte har halvljusautomatik måste man själv komma ihåg att sätta på halvljuset för att få bakljusen att lysa.
Ola Norberg, Ford Motor Company

Diskutera: Vad tycker du om systemet att man manuellt måste sätta på halvljuset?

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2015-05-22 07:19

Inga problem på min bil för när det börjar skymma så ser man inte skalan på hastighetsmätaren för den lyser inte när bara varselljus är på, endast nålarna lyser och då vet man när det är dags att tända halvljus och därmed baklljus.

#2
2015-05-22 07:57

Bäst är ju alltid halvljus för dom sitter ofta högst upp och lyser bäst. Sen om man tycker det är snyggt eller inte är ju en annan sak.

#3
2015-05-22 08:06

Hur är det med Toyota Prius? Saknar den ljusautomatik? Det är utan konkurrens den bil som är vanligast utan belysning bak på nätterna.

#4
2015-05-22 09:47

Mycket märkligt regelverk. Framförallt i kombination med att man tillåter snikutrustade bilar utan ljusautomatik, men också för att många bilförare förmodligen är helt omedvetna om att de åker runt utan tända baklysen (eftersom det "alltid" varit automatiskt i Sverige).

Regelverket medför också att det i dagsljus är svårare att bakifrån avgöra om en bil står parkerad eller är i trafik.

#5
2015-05-22 10:01

Hackenbush. Är rätt säker på att det är krav på att vara så som du har. men för vissa krävs d mer än så för att dom ska fatta.

#6
2015-05-22 10:14

Jag tycker att det bör skötas per automatik och inte manuellt, den borde ju ha en sensor som känner av ex på kvällen att det är mörkt och då aktiveras det automatiska, på dagen bör man kunna ha det manuella

kanske något för framtiden.,

#7
2015-05-22 11:17

Det är inte ovanligt att se nya bilar köras runt i halvmörker och dimma utan tända bakljus, EU:s regel är ovanligt korkad i detta fallet.

Varför utesluta bakljuset öht?

#8
2015-05-22 11:34

@Janerikbengtsson: Det sköts per automatik med ljussensor på många bilar, men inte på snikutrustade bilar.

#9
2015-05-22 11:57

Längre söderut är det kortare tid skymning och gryning. Ju längre norrut desto mera diffus övergång mellan ljus och mörker. och fler som kör omkring med olika bedömning om det är mörkt eller inte. Direkt trafikfarligt.
Skyll inte på EU. Sverige är väl med i EU, om jag inte har fel, så det här är väl något som vi ska kunna ändra på med lite sunt förnuft.

#10
2015-05-22 12:25

Jag är så glad att ha en Volvo V70 -14 i det här sammanhanget där säkerhetsmedvetna biltillverkaren Volvo valt att frångå EU-direktivet och ha bakljusen tända jämt, oavsett vilken ljuskombination som lyser fram i läge Auto. Det är världsklass på sådana egna initiativ. Som ägare är det grymt skönt att aldrig behöva tänka på att slå på halvljuset manuellt för att få igång bakljusen när man kör in i ett snöoväder mitt på ljusa vinterdagar, tex. Det är även extremt intelligent gjort av Volvo att halvljusen tänds när vindrutertorkarna går. Hur ofta möter man inte släckta bilar i tätt ösregn nuförtiden...

#11
2015-05-22 14:52

"Hej! Jag vill göra min bil säkrare att framföra med båda bakljusen tända. Hur gör jag det?"
Svar: Dessvärre är svaret nej. Bla. Bla EU bla bla...
Någon mer än jag som tycker att vi har fått nog av EU nu? Sverige borde lämmna unionen. Nu!

#12
2015-05-22 16:19

Konstigt.
Man kan tro att när vi införde varselljus i detta land att det var krav på att bakljus skulle vara tända.
Vitt eller gult ljus framåt.

#13
2015-05-22 17:26

Jag minns att jag hade en bil som inte hade bakljus tillsammans med halvljus och det lät sig svårligen göras att koppla in bakljusen i halvljuset. Jag drog nya kablar som var kopplade till ström från nyckeln och borrade ett hål och satte in ett par smålampor inne i bakljusen. När man slog till Nyckel/halvljus tändes bakljusen samtidigt.Med dagens små ledlampor måste detta vara ännu enklare.

#14
2015-05-22 17:29

Vad menar förespråkarna i kommentarsfältet att tända bakljus tillför dagtid? Det har knappast med säkerhet att göra.

#15
2015-05-22 17:50

Swemba: Gör väl knappast någon skada heller, men i skymning och mörker kan det tillföra en hel del , bland annat för undvikande av nackskador för dem som glömmer att tända ordinarie halvljus. I Eu har man en massa dumheter för sig som inte stämmer överens med verkligheten

#16
2015-05-22 19:43

@Focus, i skymning och mörker så ska de också lysa. Så vitt jag vet är det bara bilar med halvljusautomatik (de flesta) som har släckta bakljus dagtid.
Fördelen med att inte ha lyktor tända i "onödan" säger sig självt.

#17
2015-05-22 20:27

Jag har en Audi A3 2014, när ljusvredet står i läge auto behöver jag aldrig bry mig: bakljusen (LED) är på även i dagsljus och när det skymmer tänds även xenonlamporna. Bakljusen lyser alltså hela tiden, har inte övriga VAG denna funktion? Däremot ser man många japaner och koreaner utan bakljus även i mörker, har folk inte fattat ljusvredens funktion eller måste man sitta och slå om i skymning? För övrigt har väl begreppet halvljusautomatik allt inneburit att bilen startar med halvljusfunktionen i gång och ska inte blandas ihop med ljussensorautomatiken...

#18
2015-05-23 08:34

Konstigt att EU skall få skulden för att inte bakljus är tända när det inte är ett lagkrav i Sverige heller.
Och har aldrig varit det.
Men nu ärdet EU's fel
Men numera är man så inkomptent så man inte ens kan tända ljuset när det krävs.
Har köpt en bil och har ingen som helst koll på vad den är utrustad med eller hur det fungerar.
Körkort har man lyckats få.

#19
2015-05-23 12:54

Varför i hela världen vill man ha bakljusen tända under dagtid??? Bilen syns väl minst lika bra med baklamporna släckta! Dessutom ser bakomvarande bilister tydligare när man bromsar! Ställ ljusvredet bara på "AUTO" och så sköter bilen resten! När det blir skymning eller tillräckligt mörkt aktiverar bilen automatiskt lamporna bak & fram! Förstår inte alls problemet... låter mer som I-landsproblem om jag ska vara ärlig! Någon måtta får det väl ändå vara! :-)

#20
2015-05-23 13:20

rionesco:
Jag förstår hur du menar men du har inte hela informationen om hur dagens lysen funkar. Två problem kvarstår nämligen!
1. Billigare bilar som Fiestan, Skoda Fabia, Toyota Auris och Kia Rio finns i varianter som SAKNAR Auto-läge. Där måste föraren ALLTID manuellt tända bakljusen när dom behövs genom att vrida om från varsel till halvljus. Normalt sänks samtidigt ljusstyrkan på hastighetsmätaren etc för att passa mörkerkörning.
2. Bilar med Auto-läge har sensor som känner av när halv+bakljus måste tändas upp automatiskt MEN det funkar oftast inte en solig vinterdag när du kör in i snöfall eller har snörök bakom dig eller kör i regn mitt på dagen. Där måste även förare till Auto-bilar vrida om till halvljusläge för att synas tillfredsställande bakifrån. Men vi som kör ny Volvo slipper alltså även detta, och uppenbarligen också Audiförare enligt nedan :)

#21
2015-05-23 13:48

Ok... jag tog för givet att även nya billigare småbilar har AUTO-läget men det är uppenbarligen inte så! Då kommer saken i ett annat ljus... Trots det så känns det fortfarande som ett I-landsproblem! :-)

#22
2015-05-23 18:00

Swemba: skulle du kunna berätta vad skadan blir av att ha bakljuset tänt dagtid. Med Led-lampor i synnerhet. Jag är medveten om att de inte gör någon nytta men vad då. Då finns det mycket annat i belys-ningsväg som saknar all betydelse såsom dimljus och annan bling-bling som man hänger på bilarna. Eu:s bestämmelser säger att det inte behövs bakljus till varselljus men inte att det är förbjudet. Batt: Tyvärr har du fel, när man godkände varselljus godkändes inte bilarna vid en flygande besiktning om inte bakljus samtidigt var tänt.

#23
2015-05-23 18:15

Tända bakljus betydde/visade
att bilen var i "drift",rätt finurligt.

#24
2015-05-24 10:14

Har en Golf -12 med utrustning som gör att man nog inte kan anse den snikutrustad men trots det har den inte nåt Auto-läge på ljusreglaget. Däremot fungerar det som Hacken säger - alltså kör man på enbart varselljus (utan bakljus) och det börjar skymma (eller av annan orsak blir mindre ljust utomhus) så tonas instrumentbelysningen ner rätt radikalt så man blir snabbt på det klara med att det är dags att slå på halvljuset. Men normalt har jag alltid halvljusläget aktivt så det är inget reellt problem. Instrumentbelysningsautomatiken fungerar dock ypperligt så nåt "knappande" på det reglaget behövs aldrig.

#25
2015-05-24 10:44

Måste tillägga att jag aldrig haft några problem med att se bilar i dagsljus utan att de har bakljusen tända.

#26
2015-05-24 11:08

Problemet är att det inte alltid är klar sikt på dagen. Vi hade mycket dimma och snörök här i Stockholm på vårvintern. Då såg man inte bilarna alls om dom inte hade ljusen på. Mia på trafikradion fick dagligen gå ut med vädjande om att man skulle sätta på ljusen.

#27
2015-05-24 11:06

Att man har bakljus på vid snörök och dimma är något jag inte tycker att man behöver nämna, det är ju självklart. Det är ju samma sak som att nämna för någon att man måste ha kaffebönor för att kunna brygga kaffe.

#28
2015-05-24 11:10

Hacken. Man kan tycka det, men verkligheten är något annat!

#29
2015-05-24 11:10

Jobbigt att man flyttas upp när man redigerar!

#30
2015-05-24 11:39

Hackenb: Det är inte i dagsljus problemet uppstår. Det är ärthjärnorna som har så mycket automatik i sina bilar att de glömmer det som inte sker med automatik, t.ex. slå på halvljus när sikten av olika anledningar är nedsatt. Är det samma typ av förare som glömmer/skiter i att använda blinkers så är det inte konstigt att vi har ett problem.

#31
2015-05-24 11:56

@Focus: "skadan" med att ha ljus på i onödan är så klart slitage och energiförbrukning. Långt ifrån alla bilar har LED-ljus, även om det blir mer och mer vanligt.

Eftersom bilar som färdas i samma färdriktning som dig själv oftast också håller ungefär samma hastighet som dig själv så är det rimligen inget stort problem om bakljusen inte lyser dagtid under färd.
Så även om besparingen i energi är snudd på försumbar dagtid så är nog det säkerhetshöjande argumentet än mindre, och då kan de lika gärna vara släckta dagtid.

Om du är orolig att köra in i en framförliggande bil i 10 km/h (eller vad det nu kan vara för hastighetsdifferens) dagtid för att du inte ser den (?) så undrar jag hur fort och ouppmärksamt du kör.
Dessutom borde du då även vara mer orolig för att köra in bilar som är parkerade ...

#32
2015-05-24 11:58

På tiden då att biltillverkarna inför en varningsikon på instrumentbrädan att bakljusen inte är på.

#33
2015-05-24 12:09

Swemba :#Då behöver man ju inte ha några bakljus alls då. Det gäller ju bara att anpassa hastigheten.

#35
2015-05-24 17:09

@trasten, man behöver ljus när det är mörkt för att se - både väg och andra bilister. Dagtid är däremot ljusets till för att visa att bilen är i bruk och att man upptäcker bilen tidigare. Det är bra framåt eftersom trafik möts i dubbel hastighet, så att säga. Det kan handla om bråkdelen av en sekund ner det sker ett möte i 180 km/h på en 90-sträcka. Men behöver man bakljus på bilen som du sakta närmar dig i kanske 10 km/h eller mindre? Nej, jag tycker inte det tillför speciellt mycket och det tycker inte de som avskaffat kravet heller.

#36
2015-05-24 18:50

Hur kan Volvo leverera bilar i Sverige där bakljusen lyser tillsammans med LED-ljusen framåt om det är ett så hårt EU-krav?

#37
2015-05-24 20:06

Focus
Flygande är ju polisen som gör. Jobbade på bilprovningen och nog kom det underliga bedömningar från flygande besiktningar.
Nu är väl inte texten direkt från 1977.
Trafikförordning (1998:1276)
Belysning vid färd på väg
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

#38
2015-05-24 22:38

Om man anser att det är så jätteviktigt kan man väl köra på halvljusläget hela tiden? Vi gör det på jobb-Caddyn just eftersom den saknar automatik och vi åker i stan så mycket (där man kanske inte märker om ljuset är på eller ej).

#39
2015-05-25 06:29

Inga bakljus kan ge rätt spännande effekter vid ett hastigt köslut i någon av våra tunnlar eller i några av dessa dimbankar som bildas då och då. Det finns en anledning till att Mia går ut och varnar!

#40
2015-05-25 08:55

Ja, låt oss köra med dimljusen på för jämnan. Det kan ju komma en dimbank ...

#41
2015-05-25 09:32

Klarar man inte att sätta på bakljusen så är dimljus väldigt mycket överkurs!

#42
2015-05-25 09:39

Precis!

#43
2015-05-25 12:28

Alltså är tända bakljus att föredra jämfört med en nedsläckt bil. Att dom inte tänds automatiskt är så korkat att klockorna stannar. Folk är inte kapabla att sköta sådant längre!

#44
2015-05-25 14:27

@trasten, precis som med dimljus då?
Det du missar är att bakljusen faktiskt tänds automatiskt - när det behövs!
I fullt dagsljus dagtid har det bedömts att det inte behövs. Jag är benägen att hålla med. Det känns inte som att jag är mer benägen att köra in i baken på bilar nu än tidigare.

#45
2015-05-25 14:48

Men på dom billigaste bilarna måste ju vrida om vredet, vilket man alltså inte gör. Dom kör även i det läget i skymningen!

#46
2015-05-25 14:51

Jomen trasten, hur skall du få bilister att tända ljusen vid skymning om de inte ens orkar dutta till blinkersspaken när de svänger?
De får ju ont i sina fingsingar om de skall behöva vrida på ett vred eller trycka på en knapp.

#47
2015-05-25 16:27

Den som kan få folk att använda blinkers har nog ett nobelpris att hämta!

#48
2015-05-25 19:25

Tack Trasten för bra kommentarer.
Swemba: läs igenom dina kommentarer ytterligare en gång och gärna vad jag skrivit. Jag förordar inte bakljus på dagen men med tanke på vad som vinns när en framförvarande har glömt att sätta på halv-
ljus med bakljus kan man mycket väl leva med det. Ditt svammel med vad natur och extrakostnader orsakar är ju enbart konstruerat för att gå i svaromål i ett ickeproblem. Glöm inte att alla inte har bilar
som är utrustade med självtändande ljus och allehanda finesser.
Batt: jag har kontrollerat SFS vid den tidpunkten där det tydligt framgick att man var skyldig att ha bakljus inkopplat tillsammans med varselljus. För övrigt har det gjorts åtskilliga misstag på bilprovningar också så det var ett dåligt argument.

#49
2015-05-28 08:47

@Focus, Ok, låt höra. Vad är din förklaring till att man slopar bakljusen tillsammans med de, under dagtid, tända varselljusen om miljö och kostnader är "svammel" från min sida?
Vilka bilar saknar halvljusautomatik och har släkta bakljus med varselljus?
Och är det inte ett större problem att dessa människor du beskriver, åker runt med varselljus nattetid och knappt ser vägen framför sig?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.