Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har problem med lampbytet på sin Volkswagen Passat.
Frågeställaren har problem med lampbytet på sin Volkswagen Passat.

Bilfrågan: Hur byta lampa?

Bilfrågan

"Hur byter jag lampa i på min VW Passat 2011? Läste någonstans att det kan kosta uppemot 1 500 kronor. Låter hutlöst! Kan det vara så svårt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur byter jag lampa (halvljus) i vänster strålkastare på min VW Passat 2011? Enligt instruktionsboken ska man låta verkstad göra bytet om man är osäker, men boken ger inga tips om hur man ska göra. Läste någonstans att det kan kosta uppemot 1 500 kronor. Låter hutlöst! Kan det vara så svårt?
Tommy
 
Svar:
Det ligger givetvis i Volkswagens intresse att bilägarna ska åka till verkstad för alla typer av problem, även småsaker. En vanlig halogenlampa kostar dock inte 1 500 kr att byta, men väl strax över 900 kr hos en märkesverkstad i Stockholmsområdet.
Det ska dock inte vara några större svårigheter att byta lampan själv, om du är lite händig. En skyddskåpa bakom strålkastaren måste tas bort och det kan vara ganska trångt att komma åt.
Om bilen däremot hade varit försedd med xenonstrålkastare skulle lampbytet ha varit ett jobb för en verkstad. Då måste hela strålkastaren demonteras och när den är på plats igen ska en ny grundinställning göras, vilket kräver diagnos-instrument.
Det tar en dryg timme att byta en xenonlampa på en VW Passat. Lampan kostar 1 400 kronor och verkstadens timdebitering  är ungefär lika hög. Priset för lampbytet skulle då hamna på cirka 2 775 kronor. Det är emellertid småpotatis jämfört med vad det kostar att ersätta en kvaddad LED-strålkastare av den typ som finns på nya Passat: 9 954 kronor monterat och klart hos märkesverkstaden i Södertälje.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du några tips när det gäller lampbyte?

Kommentarer

#1
2015-11-13 07:40

Jag har bytt lampor (halogen) fram på en Passat -12, och det var skapligt enkelt, men något trångt speciellt på ena sidan. Bra tips är att ta tid på sig om man känner sig osäker och inte vänta med att byta tills lampa nummer två också gått sönder. Givetvis ska man alltid byta lampor parvis (även om motsvarande på andra sidan fortfarande är hel).

#2
2015-11-13 07:44

Så länge det kostar 10.000:- att byta en Led-strålkastare så är inte jag intresserad av Led-strålkastare. De måste vara guldpläterade för det priset.

#3
2015-11-13 08:04

Det är lika lätt att byta Xenonlampor med. Problemet är tändspänningen för xenonlampor. De är rädda för att folk ska grilla sig. Tändspänningen är farlig. Dra ur alla sladdar ur lampan alternativt koppla ur batteriet och kolla att inte lampan får någon ström så ska det vara bara att byta. Låt bli kladdiga fingrar på lampglaset bara.
Det bör gå att få tag på orginallampor för runt 500 pix st.

LED är bara att glömma. Det är alltid ett strålkastarbyte som måste göras. Var glad att det bara är 10k per st isf. Såna som gillar att skinna sina kunder (BMW, Mercedes, Audi) kan nog ha uppemot det dubbla per strålkastare.

#4
2015-11-13 09:03

Led - strålkastare är dyrare men bra sikt och ett problem när det kommer snö går inte smälta i glas då måste stanna bilen exempel busshållplats och torka av snöborste känna sig jobbigt. Jag beställt Toyota Auris Active har halogenlampan - strålkastare har varmt i glas som smälter snö :-) och gör det själv att byta lampa och är lättåtkomlig och billigt.

#5
2015-11-13 09:21

Det där med att xenonlampor måste bytas på verkstad är oftast bara trams. Även om hela insatsen måste demonteras går det enkelt att göra en grundinställning av ljusbilden mot t.ex. en garagedörr eller vägg.
Men det är egentligen inte högspänningen som är det värsta vid lampbyte, ingen är väl så dum att han byter lampa med spänningen tillslagen, det är risken att man tappar lampan så den sprängs, det är högt tryck i glaskolven, så det är en fördel att bära skyddsglasögon.
Handskar går sällan, då blir det för klumpigt.

#6
2015-11-13 09:42

saabnisse: Aldrig behövt ta ut insatsen för att byta xenonlampor. Lite pill, men det går oftast bra. Tyckte inte det var ett dugg svårare än att byta halogener.

Splitter om man tappar lampan är sällan dödligt. För att inte säga aldrig. Högspänningspulsen när man tänder lamporna kan vara dödlig. Det är hög spännig och tillräcklig ström. Man ska ALDRIG byta xenonlampor där bilen kan få för sig att tända lamporna (fjärren i fickan osv). Batteri-minuspolen först, sladden till lampan sen. Gärna med hanske ifall det finns högspänningsdrivdon med laddning kvar. Sen viker man undan sladden så man inte kommer åt den eller tejpar över kontakten utan att komma åt stiften. Sen är det bara att byta.

#7
2015-11-13 09:39

Jag har bytt xenon ett par gånger på min Octavia -06, enkelt att ta loss hela insatsen, byta lampa och sätta tillbaka instsen. Att justera ljuset på nåt sätt efter byte har jag aldrig behövt, ljusbilden har aldrig ändrats och inga klagomål vid besiktningen heller. Men det kan ju ha blivit annorlunda på nyare modeller.

#8
2015-11-13 10:36

Har haft LED- strålkastare i 4 år nu. Kanonbra ljus och inga problem med vare sig snö som försämrar funktionen eller funktionen i övrigt.
Lätt värt pengarna.

#9
2015-11-13 10:35

Nog misstänkte jag att LED var dyrt att ersätta men 10.000 kr - nja, nu kanske man får tänka sig för igen inför nästa bilbyte... Visserligen vitt och behagligt ljus men den dag lamporna ger upp...

#10
2015-11-13 10:43

Vore bra om Vibilagare kunde testa LED-huvudstrålkastare i verklig trafik. 2 frågor är viktigast.
För det första: snö på strålkastarglasen . Redan xenonlampor är dåliga på att smälta snö och dioderna verkar vara ännu värre, värst är nog automatisk avbländning som byter mellan flera dioder som aldrig får en chans att värma glaset.
För det andra: Ledlampor, kanske främst med automatisk avbländning kan uppfattas som bländande av mötande. Kör man i Norrland blir reaktionen lätt ett batteri av starka extraljus i ögonen. Jag hörde för 2(?) år sen en eländesbeskrivning om en tysk som vinternattkört i Norrland med en LED-Audi och kunde knappt fortsätta.

#11
2015-11-13 13:12

Man behöver förhoppningsvis aldrig byta ledlampa under bilens livslängd, så därför har det ingen betydelse vad en sådan lampa kostar, efter att ha det på min bil har jag svårt att tänka mig något annat, ett fruktansvärt bra ljus, återstår dock att se hur de funkar när det blir snö och vinter

#12
2015-11-13 13:50

Det är just det där med "förhoppningsvis", för man kan aldrig vara säker. Allt kan gå sönder.

#13
2015-11-13 15:29

Lampbyte är enkelt på - vissa bilar.

#14
2015-11-13 19:00

Bli lite ledsen när jag ser svaret och får en känsla av att ViBilägare bytt namn till ViBilfirmor...

Svar på frågor som "hur byter jag lampa", och som besvaras med "du öppnar din plånbok på vid gavel" känns en smula fel av en tidning som ser ut att ha med bilägare att göra.

En tidning som ViBilägare borde snarare nypa åt rejält när bilägarna sätts i kläm i onödan, t ex lampbyten.

Till saken, att byta lampa är sällan något problem. Svaret heter "Google", vilket inte sällan leder till YouTube och bra instruktioner.

#15
2015-11-13 20:56

Aldrig byta ? Ja - det är väl ungefär som att tro på jultomten. Har sett ett flertal bilar med LED-varselljus där vissa segment uppenbarligen varit ur funktion så varför skulle det inte inträffa med huvudstrålkastarna. - som dessutom tänds och släcks tämligen ofta. Likadant med LED-lampor för hushållsbruk - inte heller dessa har obegränsad livslängd.

#16
2015-11-13 20:59

Om man ska köpa ny bil kan man alltid be säljaren visa hur man byter lampa. Klarar han inte det går man vidare!

#17
2015-11-13 21:47

Tips, barn har små händer... de fixar det som mina grova arbetarhänder inte klarar av :-) Skämt å sido, jag har vid två tillfällen haft lite hjälp av små barn för att byta för att de kommer åt lättare i de trånga utrymmena.

#18
2015-11-13 22:02

@PI: "Aldrig behöva byta LED" Haha, den var bra. Min erfarenhet av högeffekts-LED säger också motsatsen. Eftersom sån LED är en rätt ny företeelse, samtidigt som biltillverkaren troligen säger att LED:en skall hålla bilen ut så vore det ju rätt rimligt om de utfäste en livstidsgaranti för dessa billampor -vill inte biltillverkarna ställa upp på en sådan, så ja, då vet vi ju...
Det kommer nog ta en tid, men det kommer nog finnas billiga nedgraderingsmöjligheter på piratmarknaden så småningom. Kikade lite på YouTube-instruktioner för Passat:er, fanns en hel del, bl a där de ersätter lamphus till lite tuffare varianter -ingen stor operation, var väl ett tiotal skruvar för att få bort front, lite annat skräp och stå med lamphuset i handen.

²Trasten: Haha, det här var ju lika kul också... när säljaren skall visa hur man gör för att byta lampa så tar han ju bara upp plånboken och öppnar densamme =).

#21
2015-11-14 10:27

Håller med "Trasten." Led bläää.. Xenon bläää.. Halogen tummen upp. Tar mej 2 minuter max och 1 selma/ Astrid i kostnad per sida ca var 18:e månad (Duster).

#23
2015-11-14 11:40

Jag har inte sett någonstans att strömstyrkan för xenon skulle vara dödlig. Däremot är ju startspänningen hög, över 20kV. Den är inte farlig för en frisk person, ungefär samma sak som om man får en smäll av en tändkabel.

#24
2015-11-14 12:06

Jag vil ju gärna ha så bra ljus som möjligt eftersom mörkerseendet successivt försämras med stigande ålder men när "lampbyte" når dessa nivåer så kanske man ändå måste tänka sig för både en och två gånger inför kommande bilbyte. Xenon-lampbyte är väl rimligt försvarbart ekonomiskt (om man gör det själv i alla fall) men LED-lampbyte lär ju svida. Antar att det inte heller finns nån standard för dessa "lampor" så det innebär ju att de får handlas hos märkeshandlaren. Och ur garantisynpunkt så lär väl fabrikanten betrakta det som normal förslitning så nån lång garanti kan man väl heller knappast förvänta sig.

#25
2015-11-14 12:43

brut 33. Det är helt riktigt att jag lider i en 240 men skälet är förrutom hög bränsleförbrukning och bakhjulsdrift att man sitter så lågt. Om du menar att en Duster på något sätt liknar en 240 så håller jag bara med dej på två punkter. Enkelhet och tillförlitlighet. i övrigt är Dustern hästlängder före 240- modellen men så skiljer det också många år.

#26
2015-11-14 12:58

Pi
Självklart får man en tankeställare angående LED men tyvärr nästan nödvändigt nu med försämrat mörkerseende för att känna sig säker som bilförare i mörker med regn. Sista tiden i gamla bilen med vanliga strålkastare såg jag knappt något i mörker om det samtidigt regnade, nu är det inga som helst problem med LED-strålkastare.

#27
2015-11-14 15:43

Tacka vet jag ett par stearinljus, det om något är väl enkelt att byta? ;)

#28
2015-11-14 16:08

ffodil - känns som att Xenon är en kompromiss man skulle kunna leva med. Provkörde 2 olika Mazda-modeller en kväll varav den ena hade full-LED och den andra Xenon (med halogen-hjälp på helljus såvitt jag förstod). Tyckte i praktiken inte att det var nån större skillnad på ljusutbytet på halvljus men däremot var Xenon-bilen behagligare på helljuset för LED-bilen hade lite för intensivt ljus nära bilen. Men oftast finns ju inte valet på samma bilmodell. Där brukar det vara halogen i de enklare utförandena eller Xenon eller LED i det dyraste. Körde en Vitara Exclusive härom kvällen men den hade tyvärr bara halogen - dock i mina ögon rätt bra halogenljus så det är möjligt det skulle fungera.

#29
2015-11-14 17:06

Eller gör som mig. Valde bort det dyra led-paketet vid köp av senaste bilen och kompletterade med betydligt billigare led-ramp som är snyggt infälld.
Halogenljuset var inte mycket att hurra för men med led-rampen blir det ljusår :-) i skillnad.

#30
2015-11-15 20:26

Kolla upp vad positions-ledbelyningen fram på en Audi Q5 kostar ska ni få se på vansinne.
Det kostar 24 tusen, men då byter de båda.

#31
2015-11-16 09:02

Märkligt att vi konsumenter måste acceptera att vara slavar under bilfabrikanterna. "Lampan måste bytas hos auktoriserad bilverkstad/märkesverkstad". Hur vet de hur man gör? Jo de har en verkstadshandbok.
Alltsedan jag körde SAAB på 80-talet, där verkstadshandboken fanns att köpa som tillbehör, har jag krävt verkstadshandboken för att köpa ny bil. Det har behövts några klackvändningar hos några återförsäljare, men den som accepterar mitt krav för nöjet att få provision för att ha sålt en bil. Mycket av de reparationer som beskrivs i handboken (typiskt en CD/DVD på några tusen sidor) kräver i och för sig specialverktyg men ett lampbyte eller andra mindre kvalificerade arbeten går alldeles utmärkt. Många tusenlappar att spara.

#32
2015-11-16 18:20

Mitt bästa tips är att aldrig köpa en bil som man inte kan byta lampor på själv. Lyft på huven och kolla innan ni skriver kontrakt. Minen på säljaren är festlig att skåda när dom förstår att jag menar allvar. -;)

#33
2015-11-16 18:23

Glömde att beskrivning och instruktiv film brukar finnas på nätet.

#34
2015-11-18 09:04

Jag läser inte texten så noga i biltidningarna, dreglar mest bara över bilderna med däcksrök (donuts), men skrivs det om sådana här detaljer i biltesterna, det är jö viktig info!?

#35
2015-11-18 17:24

Tänker precis som Benny Karlsson. Detta gäller inte bara lampbyte. Köper inte en bil med skivbromsar bak är ett annat krav. Ej heller med däcktryckssensorer, autobroms m.m. Medveten om att det blir allt svårare att hitta dessa bilar men då får vi väl behålla bilen så länge som möjligt så biltillverkarna känner av att de gått för långt. Det ska vara enkel tillförlitlig teknik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.