Bild
Nästa artikel
Frågeställaren vill ha en motivering till varför Volkswagen fick högt betyg i Vi Bilägares rosttest.
Frågeställaren vill ha en motivering till varför Volkswagen fick högt betyg i Vi Bilägares rosttest.

Bilfrågan: För högt betyg till VW Tiguan?

Bilfrågan

”Hur kunde bilen få betyg fyra av fem när dörrar, baklucka och huv inte var behandlade inuti?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I Vi Bilägare nr 11/2016 testades nya Volkswagen Tiguans rostkydd. Hur kunde bilen få betyg fyra av fem när dörrar, baklucka och huv inte var behandlade inuti och det ej heller fanns rostskydd under plastsköldarna på bilens underrede?
Lars-Olof Karlsson
 
Svar:
Volkswagen Tiguans skarvar på huv, dörrar och baklucka var ovanligt väl tätade och om ingen fukt eller smuts kan komma in i hålrummen är det inte så nödvändigt med invändig vaxbehandling. I balkarna under bilen fanns dock en välgjord behandling och bilen hade stänklappar som skydd mot sprut från framhjulen.
Tiguan har flera konstruktionslösningar som hjälper till att göra bilen motståndskraftig mot rost.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om Vi Bilägares resonemang angående rostskyddet på Tiguan?

Kommentarer

#1
2016-12-08 07:29

Hade det varit en Honda, hade betyget blivit annorlunda!?

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-honda-jazz-2016

#2
2016-12-08 07:44

??? Har du läst båda rosttesten? Det är väl ganska tydligt varför betyget skiljer?

#4
2016-12-08 08:32

Hej Leif Larsson Med tanke på vad VIB har för kriterier när dom bedömer rostskyddet. Så här skriver VIB om rostskyddsbetygen. (Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har) slut citat. Så om två bilar rostestas, en dyr och lyxig mot en enkel och billig, och det visar sig att rostrisken är EXAKT LIKA på dessa bilar, så sätter VIB enligt vad jag förstår ett bättre betyg på den billiga bilen och det enbart för att den just är billig. Så jag kan inte tyda rostrisken på grund av detta!

#5
2016-12-08 08:39

VW Polo 2012, ligger någonting i vad din slutsats är. Själv skulle jag vilja se rosttest på bilar , då som är, några år gamla.

#6
2016-12-08 09:31

Dom flesta som har reparerat fönsterhissar eller dörrlås har tydligt sett att en stor del av smuts som finns i dörrar kommer uppifrån, speciellt när skraplisten mot glaset blir några år gammal. Smutsen spolas succesivt ner i botten av dörren vid regn och biltvätt där det blir en perfekt grogrund för rost.

#7
2016-12-08 10:00

ViB borde döpa om sitt "Rosttest" till Rostskyddsbedömning eftersom det inte är ett test utan en bedömning.

#8
2016-12-08 11:34

Mr Wheeler har rätt! Faktiskt något som red. borde ta till sig!

#9
2016-12-08 11:54

Hur är man funtad om man skriver ett brev till redaktionen över ett rosttest??

Det var samma sak med v90!

Känner man sig kränkt för att ens egna Toyota inte fick lika högt test?

#10
2016-12-08 16:36

Intressant att Ockelbo HT19 lyckades få in Toyota, i ett rosttest av en VW. Men det visar ju att allt går, utom små barn då.

#11
2016-12-08 22:56

HT19, du tolkar in något som inte alls framgår av Lars-Olofs fråga.
Det har hänt även mig att jag undrat över enstaka rostbetyg.

Kan förresten hålla med om att det inte är ett regelrätt test, utan en bedömning.

#12
2016-12-09 09:38

Nåja - det förekommer ju rätt frekvent att motsatsen också sker - att t ex VW dras in i artiklar och trådar som handlar om t ex Toyota. Så alla är nog lika goda kålsupare. Sen kan även jag hålla med om att man borde döpa om det till en Rostskydds-bedömning eller nåt motsvarande. Men jag tycker absolut att den skall finnas kvar i nybilstesterna.

#13
2016-12-09 14:15

Kolla hur en 3 år gammal passat ser ut. Endast idoter köper ny vag idag.

#14
2016-12-09 15:35

Dessa finns det massor av! PS. Jag är inte en av dom.

#15
2016-12-11 12:03

Jag har haft två Toyota innan, dessa har bedömts dåliga i rostskydds tester men i verkligheten har det inte varit i närheten av problem. Man skall nog ta dessa "tester" med en nypa salt (haha). Sköter man bilen bra så kan det säkert också påverka hur mycket rost problem men får. Sedan påverkas nog en del bilar som körs på saltade vägar varje dag i större utsträckning än tex bilar som bara körs ibland. Här i Skåne är det ofta inte mycket salt på vägarna om vädret håller i sig med plusgrader.

#16
2016-12-11 14:02

Hubbagubben: Ditt förakt borde du arbeta med. Idag finns det knappt nån bil som håller så dålig kvaltiet som du vill klistra på vw. Jag vill påstå att det är helt tagit i luften faktiskt. Men, men... ju fler som kommer med osanning så kanske osanningen får fäste. Hur många lögner spreds i det inte under presidentvalet i USA? Tydligen så hjälpte det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.