Bild
Nästa artikel
När frågeställaren köpte sin Volvo S40 intygade bilförsäljaren att servicen vid 12.000 mil var gjord, men enligt Volvo har bilen inte varit inne på någon auktoriserad verkstad.
När frågeställaren köpte sin Volvo S40 intygade bilförsäljaren att servicen vid 12.000 mil var gjord, men enligt Volvo har bilen inte varit inne på någon auktoriserad verkstad.

Bilfrågan: Har verkstaden slarvat?

Bilfrågan

”Kan verkstaden ha släckt servicelampan så den inte skulle lysa när jag köpte bilen så att det skulle se ut som service var gjord?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte min Volvo från 2010 i slutet av förra året. Den hade då gått 12.000 mil. Det fanns en stämpel i serviceboken från mars 2016 och då hade bilen gått 11.760 mil. Jag frågade om kamremsbyte och det behövdes inte förrän vid 24.000 mil, sa försäljaren.
Nu lyser servicelampan. Jag kollade hos en Volvoverkstad som berättade att bilen behövde en stor service som skulle kosta cirka 15.000 kr. Men det borde ju ha gjorts vid 11.700 mil.
Bilförsäljaren säger att han pratat med den verkstad som gjorde servicen och de säger att allt är gjort. Men jag har inte fått papper på det. Ska det räcka med en stämpel i serviceboken, borde man inte få någon specifikation på vad som är gjort? Kan verkstaden ha släckt servicelampan så den inte skulle lysa när jag köpte bilen och så att det skulle se ut som service var gjord vid 11.700 mil?
Ulla
 
Svar:
Du skriver inte var du köpt bilen eller var den är servad, men i Volvos dokumentation finns inga uppgifter om att bilen skulle ha varit inne för service på någon auktoriserad verkstad. Vid 12.000 mil ska servicen på din bil, en S40 med 1,6 liters dieselmotor, omfatta byte av luftfilter, bränslefilter och partikelfilter och det ska fyllas på additiv. Kamremsbyte ska ske först vid 24.000 mil.
Du bör kolla med serviceverkstaden vad som är gjort och kräva papper på det. Om allt är utfört enligt serviceplanen på en seriös bilverkstad kan man där nollställa servicelampan. Är bilförsäljaren också seriös ska han hjälpa dig att få klarhet i att allt som behövs är gjort!
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2017-06-20 13:11

Det bästa sättet att serva en bil är att göra det själv. Alla verkstäder jag vart på bara fuskar. Luftfilter (ser inte smutsigt ut). Olja, dränerar 95% snabbt, så när man får den är oljan fortfarande helt svart men man märker att den är bytt. Osv osv. Slarv, slarv.

Hade det inte vart för att folk är så jädrans nojiga över stämpeln i serviceboken hade jag aldrig servat på en verkstad för triviala prylar. Man har ju skapat en kultur där alla är rädda för att inte ha stämplar i serviceboken.
Jag har hellre noll stämplar i serviceboken om jag vet att jag kan lita på personen i fråga än en massa pajjasstämplar från folk som inte bryr sig.

#2
2017-06-20 13:39

Servicebok och stämplar har blivit ett skämt. Så länge man inte själv haft full koll på vad som gjorts är det rena lotteriet om en bil är korrekt servad eller inte. Har en bekant som inte är speciellt bilintresserad utan bara kör sina bilar men bryr sig aldrig om att serva dem. Inte speciellt smart eller ekonomiskt, men sån är han. En bil han hade, förstås aldrig servad, såldes till en liten mindre bilfirma. Dagarna efter kom annons ut på Blocket. Vad stod i den tror ni? Jo, självklart stod där "Fullstämplad servicebok" trots att bilen aldrig hade varit i närheten av en bilverkstad och än mindre servats enligt bok.

#3
2017-06-20 13:47

Varför hålla på med stämplar i serviceböcker??. Det skrivs ju in i verkstädernas datorer när bilen är servad och vad som är gjort och miltal.
Serviceböcker med stämplar är bara trams idag, vem som helst kan skaffa stämplar och skriva i dessa böcker.
När det gäller vad som är gjort så får jag alltid en specifikation på gjord service.

#4
2017-06-20 13:51

Hacken
Nej, det är inte bara trams. Om man under bilens livslängd använder sig av olika verkstäder så kan det vara svårt för en begagnatköpare att gräva efter info kring hur service genomförts. Då är det enklare med stämplar i en bok.

#5
2017-06-20 14:10

Spelar väl ingen roll om det är olika verkstäder, uppgifterna hämtas från en databas som de flesta verkstäder använder sig av.

#6
2017-06-20 14:39

Nja. Vi på märkesverkstad kan inte läsa av t,ex Mekonomens datasystem.

#7
2017-06-20 14:44

Nej de har nog inte slarvat utan allra troligast har frågeställaren blivit lurad.

#8
2017-06-20 15:27

Hacken
Se trastens svar. Nej, en Volvo servad på andra ställen än auktoriserad blir det svårigheter att spåra servicehistorik.

#9
2017-06-20 15:42

Nuförtiden finns det dessutom digitala serviceböcker vilket borde förenkla handhavandet kanske.

#10
2017-06-20 19:23

Hahaha, 15 papp för denna service.... Partikelfilter kostar 10 papp!? Det kommer att stå många diesel bilar som är relativt nya som är för dyra att underhålla. Antagligen förblir de osålda!?

#11
2017-06-21 06:13

Om serviceboken är digital eller i papper påverkar inget av själva arbetet. Är det dåligt gjort men sparat att det gjordes bra så står det ju så. Digital servicebok är bara till för att underlätta handhavandet. Inte förbättra servicen.

#12
2017-06-21 07:03

Om det är något att skratta åt vet jag väl inte, men Volvo hade ju dessa servicar fram till 2012 med fast byta av partikelfiltret vid 12000 mil, senare är de självrengörande, så det är nog snarare ett övergående problem för dieselbilar. Sedan är det väl så att om de börjar bli till åren och man får problem med igensatt partikelfilter så gäller det nog att hitta någon billigare lösning, samt att det kanske blir billigare lösningar med tiden, beroende på hur mycket arbete det är med att byta/rengöra.

I detta fall är det ju bara att reklamera bilen bums, om det inte är utfört service, om det var lovat vid köpet, kruxet är väl vad man menat med servad, kanske var det bara oljeservice som var utfört? Är det en seriös bilfirma som sålt bilen ska det 1. inte hända 2. lösas billigt för kunden om inte bilen var prissatt efter att denna service skulle komma att behövas inom kort.

#13
2017-06-23 13:46

Förstår inte hur en service kan kosta 15000:-. Den största servicen på min Hyundai H-1diesel kostade 5200:- vid 18000 mil. Visserligen är det inte i Sverige men ändå. Dyr soppa och hutlös service. Hur kan någon ha råd att ha bil i Sverige?

#14
2017-06-23 13:46

Förstår inte hur en service kan kosta 15000:-. Den största servicen på min Hyundai H-1diesel kostade 5200:- vid 18000 mil. Visserligen är det inte i Sverige men ändå. Dyr soppa och hutlös service. Hur kan någon ha råd att ha bil i Sverige?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.