Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Håller automatlådan vid kökörning?

Bilfrågan: Håller automatlådan vid kökörning?

Bilfrågan

"Är det bättre eller sämre för växellådan att manuellt hålla den i samma växel medan man kör långsamt, omväxlande med start och stopp?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I somras köpte familjen en ny Skoda Karoq 1,5 TSI. Den har VAG-koncernens ökända sjuväxlade DSG-låda med torrkoppling. När jag läste på inför köpet fick jag en del goda råd om vad man ska göra för att minska risken för förtida haveri. Man ska till exempel undvika krypkörning. Men även i en mindre stad kan man hamna i köer om man ska hem från jobbet samtidigt som alla andra. Det är inte minst i den situationen man ska ha glädje av en automatlåda, tänker jag. Då brukar jag ändå lägga i M-läget och välja växel själv. På så sätt slipper den stackars lådan bli villrådig och hoppa mellan ettan och tvåan, vilket tydligen ska slita på den. Det är inget stort besvär. Jag slipper ju ändå den manuella kopplingen, och grejen är att jag INTE växlar upp och ner. Min fråga är nu: Finns det något skäl att inte göra på det sättet? 
Är det bättre eller sämre för växellådan att manuellt hålla den i samma växel (ettan) medan man kör långsamt, omväxlande med start och stopp? 
Jan Spontan

Svar:
Vi bad om ett svar från Skoda och svaret gäller förstås också koncernens övriga bilar med samma växellåda: ”Kunden kan mycket väl köra bilen i A-läget vid kökörning, kopplingen slits inte mycket mer än vad en manuell växellådas koppling skulle göra. Det är lite av en myt att kopplingarna skulle vara känsliga på dessa växellådor. När denna växellåda kom för flera år sedan, så var de känsligare. Men med alla uppdateringar under dessa alla år så är växellådan utan problem vid normal körning.” 
Veronica Nilsson, Skoda Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2020-02-05 07:20

Förtydligande: detta gäller inte konventionell automatlåda med konverter. En sådan skulle jag köra i AUTO-läge. Frågan aktualiserar svagheten med DCT (Dual Clutch Transmission), speciellt med torrkoppling.
Veronica har betalt för att säga att det inte är några problem.
Fördelar: extremt snabba växlingar och något lägre kostnad än AUTO. Snabbare växlingar än de som sker i Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio i läge: Dynamic och RACE behövs dock inte. AUTO är ZF-8

#2
2020-02-05 09:12

Med en automatlåda med momentomvandlare finns inga sådana slitageproblem

#3
2020-02-05 09:14

Är det väldigt långsam kökörning med stop brukar jag peta dsg spaken till manuell så ettan ligger i tills tempot ökar.
Det bara känns bättre för skälen. :)

#4
2020-02-05 09:42

Ganska givet svar från Skoda;) Allt annat vore högst förvånande.
Känns förövrigt som att standardbilar som inte kan användas "normalt" inte borde finnas på marknaden, köper man automat så går man det inte för att köra i manuellt läge i kö, åtminstone måste det vara ett ytterst ovanligt för att inte säga udda beteende, även om man får vara udda:)

#5
2020-02-05 10:03

På min Skoda Superb från 2010 så upplever jag att det var ett problem, eftersom lådan växlade för tidigt till 2:an och sedan var ovillig att växla ned, vilket gav vibrationer från motorn. Nyare DSG bilar jag har kört tycker jag dock löser detta bättre. Känns som styrprogrammet till lådan ger mer "grundgas" i krypsituationer. En sak man ska tänka på är dock att ha bromsen ordentligt nedtryckt vid stillastående, och absolut inte hålla bilen stilla i uppförslut med släppt broms. Då ligger den och slirar på kopplingen konstant. Är samma sak som att hålla en manuell bil stilla i backe med dragläget. Med vanlig automat så är det inte lika allvarligt att hålla bilen på "dragläget" eftersom man bara vispar runt olja i momentomvandlaren. Personligen tycker jag att DSG/DCT hör hemma i prestandabilar med krav på korta växlingstider. I vardagsbilar så är en traditionell automat med momentomvandlare ett mycket bättre val.

#6
2020-02-05 10:16

Varför köper man en bil där man redan vid köptillfället frågar sig om man måste köra på ett visst sätt för att lådan inte ska rasa? Det är knappast så att en Skoda har egenskaper som väger upp risken för växellådsras.

#7
2020-02-05 10:37

VAG har alltid ett "rätt" svar oavsett problem eller märke.
Kopplingen på Audi's manuella rasar redan före 3000 mil. Minimal kökörning, landsort. Automat kan väl inte vara sämre?

#8
2020-02-05 10:39

@Roger Skagerström1 +1 Instämmer till fyllest och småfnissar åt din formulering! :)

.

#9
2020-02-05 11:12

Återigen bilarna sliter inte kopplingslamellerna när pedalen är uppe det endast föraren som slirar på kopplingen men det kan ju skilja mellan olika bilmärken hur kopplingen är dimensionerad, men körskolorna lär ju ut att eleverna ska slira på kopplingarna vid relativt höga mina 3 barn som jag övningskört med har fått anmärkning på att dom startat med för låga varvtal,det har ju varit jag som fått byta kopplingarna när dom slirats ner

#10
2020-02-05 12:52

Det bästa rådet till Skoda/Audi/VW spekulanter är att välja ett annat märke och inte heller köpa bil med dubbelkopplingslåda utan "vanlig" automat om det är viktigt. Låt oss se om 10 år om dubbelkopplingslådorna börjar bli färdigutvecklade, om de då finns kvar vill säga. Det är en alltför ny typ av konstruktion för att vara konkurrenskraftig jämfört med traditionella lådor. Vad VW/Audi/Skoda säger om sina lådor idag saknar all trovärdighet, det har aldrig erkänt andra problem heller t.ex. med rasande motorer pga. felaktiga för svaga kamkedjor

#11
2020-02-05 13:39

Ja svenne jag har 30 års fördomar mot automat och dsg av vad man såg då.
Däremot känner jag ingen som haft problem sista 7-8 åren.
Köpte tom skälv en octavia med dsg7an och otroligt trevlig låda och 7000 mil problemfritt.
Jag tror att i dag behöver ingen oroas.

#12
2020-02-05 14:10

Problemet med DSG, tycker jag, är att många som kört automat länge har vant sig vid en viss körstil, som t.ex. att hålla bilen på tomgången i små uppförslut. Alltså släppa bromsen och låta bilen driva så mycket att den inte åker bakåt. En vanlig automat lider inte av detta speciellt mycket, men det är inte alls bra för en DSG-låda.

#13
2020-02-05 20:03

Han har ju garanti på bilen, och sedan täcker ju maskinskadeförsäkring ganska många år/mil framåt så jag hade inte anpassat mig och kört i manuellt läge i kö. Men kunden kanske tänkt behålla bilen i 10 år+ och vill ge bästa förutsättningar för växellådan att hålla länge... kör själv CVT-automat så behöver inte tänka på sådant.

#14
2020-02-05 20:04

Om man lärt sig att inte slira med manuell så kommer man inte göra det med automat. Jag har aldrig stått och slirat i uppförslut med manuell och gör det således inte med automat.

#15
2020-02-05 20:54

- doppel

#17
2020-02-07 07:20

Kopplingen slits betydligt mer i storstadsmiljö
Ex
I taxibilar går det ofta 2-4 kopplingar på 3+ år
Wv slutade tom att sälja dsg passat till taxi just pga att det blev för dyrt med alla garantirep på lådorna.
Att slå sig för bröstet som ovanst och jämföra med en manuell låda när man inte sitter på fakta är vansinne.

#18
2020-02-07 09:53

Köp en bil med vanlig automatlåda vid nästa bilbyte! Det finns massor att välja bland. Hur svårt kan det vara. DSG-problemen är inte över.

#19
2020-02-07 10:55

"Om man lärt sig att inte slira med manuell så kommer man inte göra det med automat. Jag har aldrig stått och slirat i uppförslut med manuell och gör det således inte med automat."

Fast om man är van vid att köra automatbilar (som t.ex. taxichaufförer) så har man ju vant sig vid att man kan släppa bromsen lite tidigare och låta bilen stå på tomgången. En vanlig automat tar ingen speciell stryk av detta. Om nu man kommer med en annan lösning så måste man ju gå ut med tydlig information att den inte går att köra som en vanlig automat i alla situationer. Alla som kör bil vet ju inte hur den fungerar rent tekniskt.

#20
2020-02-09 13:11

CVT outstanding gällande växlingar och slitstyrka vartfall om det är lexus /toyota.
Fråga taxiägare; )
Går säkert en handfull DSG innan cvt ger upp:)

#21
2020-02-17 22:27

På en "vanlig automatlåda" är det inga kopplingar som står och slirar utan det är oljan i convertern som står och småpumpar när man "slirar". Oljan slungas från ett turbinhjul mot det andra i Convertern. Oljan blir hetare av inre friktion, men knappast så att det spelar någon roll. Kompisens Nissan hade däremot CVT-låda och den gav upp efter några få år med normal körning. En vanlig låda med lock up på så många växlar som möjligt vore ok för mig.

#22
2020-02-18 23:22

Som man frågar, får man svar!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.