Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Gasa på bra för bilen?

Publicerad 2021-10-08 07:00
"Vad kan man göra som ägare för att undvika katalysatorbyte? Blåsa ur motorn då och då?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Till nyligen ägde jag en bil med dieselmotor där jag blev tvungen att byta dieselpartikelfiltret, på grund av för höga sothalter. Bytet kostade 29 000 kronor på en 12 år gammal bil.
Nu har jag en Honda CR-V med bensinmotor som är tillverkad i mars 2018. Byte av katalysatorn skulle även i den bilen bli en kostsam utgift. Vad kan man göra som ägare för att undvika katalysatorbyte? Jag har letat efter tillsatsmedel men har inte hittat något. Påverkar korta eller långa körsträckor? Stadstrafik kontra landsväg? Ska jag blåsa ur motorn då och då? För bilen med dieselmotorn var räddningen före besiktning att köra i 110 km/tim på treans växel upprepade gånger för att få ner K-värdet.
Henrik Albrecht

Svar:
Korta körsträckor är egentligen aldrig bra, utom för bränsleförbrukningen. Motor och avgasrening mår bra av att man kör tillräckligt långt för att de ska komma upp i temperatur.  Och ju mer avancerad avgasrening, desto känsligare tycks bilarna bli för korta körsträckor. Så generellt är långa körsträckor absolut bättre än korta. Sträckor i stadstrafik kan ju i tid räknat bli långa, men det blir ju låga varvtal och hög förbrukning. Motorn blir kanske varm men det blir inget rejält flöde. Motoroljan behöver bli varm för att få bort kondens och eventuella bensinrester och renande komponenter precis som avgassystem mår också bra av att värmas upp ordentligt.
Men det kan ju vara knepigt att anpassa körningen helt efter vad som är bäst för bilen. Avgasrenande komponenter som katalysator tar stryk när något annat inte fungerar, så att exempelvis bränsleblandningen blir fel. Så det mest realistiska är att sköta service och underhåll exemplariskt och att helst göra en landsvägskörning då och då. Man kan också säga att ovanstående resonemang talar för elbilar. Där är det mest bromsar som kan fara illa av lågintensiv körning eller långt stillastående.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 2021-10-11 12:20 Xtuz skrev: Därför kör man…
  • 2021-10-10 23:22 Xtuz skrev: Därför kör man…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.