Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Gasa på bra för bilen?

Bilfrågan: Gasa på bra för bilen?

"Vad kan man göra som ägare för att undvika katalysatorbyte? Blåsa ur motorn då och då?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
2021-10-08 07:00

Kommentarer

29 000 kr för ett byte av dieselpartikelfilter? Finns "icke orginal" filter som kostar några tusenlappar.

2021-10-08 19:33
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

Därför kör man HVO vilket smörjer bättre och ger minimalt med sot.

2021-10-08 20:15

Kanske arbetskostnaden som ligger bakom en hel del av priset? Vissa bilar verkar byggda kring partikelfiltret.

Men när byttes katalysatorn av sävlig körning sist? Inget problem jag känner igen iaf, men såklart är det bra att köra motorn riktigt varmt varje bilresa, men iaf då och då, ett enkelt tips är väl att strunta i bilen om du ska så kort att den inte hinner bli varm, iaf i de flesta av dessa gånger.

2021-10-10 10:31
Xtuz skrev:

Därför kör man HVO vilket smörjer bättre och ger minimalt med sot.

Nej, HVO 100 smörjer sämre än "vanlig" diesel (alltså B7), men det klarar fortfarande gränsvärdet för "Smörjbarhet /lubricity", som är det samma för HVO och fossil diesel. Mindre sot bildas dock vid förbränning av HVO.

Uppdaterat: 2021-10-10 23:23
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."
Xtuz skrev:

Därför kör man HVO vilket smörjer bättre och ger minimalt med sot.

Men det blir väldigt mycket mer sot då regnskogen bränns ned för att odla oljepalmer. Även tankbåtarna som skall frakta smörjan sotar ned lika mycket som en som fraktar råolja

2021-10-11 12:20
Guran