Nästa artikel
Bilfrågan: Fördröjd bromsverkan i Skoda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fördröjd bromsverkan i Skoda?

Publicerad 9 april 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Sommartid uppträder inte dessa problem. Vet ni något om detta?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Octavia Scout årsmodell 2017 som gått 4 000 mil. Mitt problem (eller rättare bilens) är att vid snöblask/regnigt väglag runt 0 grader och upp mot +5–10 tar bromsarna ofta med en kort fördröjning innan full bromsverkan, ibland kombinerad med en viss sneddragning. Detta kan hända med någon eller några km intervall, ibland någon mil eller när bilen stått ute en dag i snö/regnväder runt noll grader när jag bromsar första gången. Skivorna rostar också väldigt fort/lätt och låter med kraftigt skrapljud innan de är rena. Första gången jag upplevde dessa obehagliga problem var hösten 2017, alltså inte när bilen var ny ett halvår tidigare. Sommartid uppträder inte dessa problem. Verkstaden känner inte igen problemet. Vet ni något om detta fenomen?

Svar:
Du är inte ensam om denna iakttagelse. Generellt kan körning i väta och vid vinterkörning innebära att det blir väta eller snö och is också på bromsarna. Därför är det en god idé att motionera bromsarna när det är lämpligt ur trafiksynpunkt, dels strax efter start, under färd och det sista man gör innan man parkerar bilen för natten. Faktum är att samtidigt som bromsarna blir allt mer effektiva med större skivor och bromsok  använder vi dem allt försiktigare. ”Ekonomisk” körstil är bra för miljön men bromsarna behöver användas. Därför behövs några rejäla inbromsningar då och då för att de ska bli riktigt uppvärmda och så att beläggen och skivorna håller sig rena från smuts och korrosion.    
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Vi skickade frågan vidare till Skoda Sverige och fick följande svar: 
”Det är fullt normalt att man vid blött och framför allt saltat väglag kan uppleva en mycket kort fördröjning innan bromsarna tar med maximal kraft. Så här står det i instruktionsboken: 
’Bromsarnas slitage är i hög grad beroende av driftsvillkoren och körsättet. Under tuffare förhållanden (t ex. stadstrafik, sportigt körsätt) ska bromsarnas skick kontrolleras redan innan det är dags för nästa servicetillfälle hos en fackverkstad.
Bromsverkan kan försämras om bromsarna är fuktiga eller övertäckta av ett is- eller saltskikt på vintern. Bromsarna ska då rengöras och torkas genom att man bromsar flera gånger.
Korrosion på bromsskivorna och nedsmutsning av bromsbeläggen påskyndas vid långa stilleståndstider och ringa användning. Bromsarna ska rengöras genom att man bromsar flera gånger.’
Om bilen däremot körts under samma förhållanden tidigare och föraren då inte upplevt denna fördröjning rekommenderar vi att kunden låter en auktoriserad Skoda-verkstad undersöka bromsarna.”
Stefan Nygren, Manager Marketing and Product, Skoda Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-09 08:07
Rutger Jönåker

Har VAG inte löst detta ännu? Minns att en kollega omkring år 2001 hade hjärtat i halsgropen varje gång han vid blött väglag skulle bromsa in mot nån rondell och bromsarna inte tog i hans nya Audi A6. Jag har aldrig upplevt något liknande i något annat bilmärke...

#2 • Uppdaterat: 2019-04-09 08:24
Pi

Gissar att det inte är så vanligt ändå. Vill minnas att detta kom "på tapeten" första gången (?) i o m den då nya Passat 1997 (och något senare Audi A6) men trots att jag själv köpte en sån Passat så upplevde jag aldrig detta problem.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-09 08:43
Saabium

Har aldrig märkt detta problem i de bilar jag haft. Har en gammal Saab 9-3 (OG 2002) nu och den bromsar bra i alla väder. Inte rostar den heller på bromsskivorna. Misstänker att det kan bero på kvaliteten i stålet på bromsskivor etc.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-09 09:09
Gäst (ej verifierad)

Haha, klassiskt VAG. Men att det fortfarande förekommer i koncernens modeller är ju anmärkningsvärt!

Nåja, tur att det finns andra tillverkare, (typ alla andra), som inte fuskar med såna här viktiga funktioner. Men jag är inte förvånad. VAG har ju en viss historia med att ta genvägar...

#5 • Uppdaterat: 2019-04-09 09:57
L West

Enda bilen jag haft nämnvärda bromsproblem med var en fransk, C2 -06. T.o.m. min Saab och Vectran från 80- och 90-talet hade mindre problem. Den hade dessutom en massa elektriska hyss för sig så den blev inte långvarig I vår ägo.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-09 10:03
hultarn

Jag har inte upplevt det frampå mina bilar, men däremot så måste jag byta de bakre skivorna på grund av rostskador. Typ var 3:e år är det dags. För mycket vägsalt och för mjuk körning är orsaken.
Och nej: det hjälper inte att bromsa rejält någon gång per dag. Trummor bak är mindre bekymmer.

#7 • Uppdaterat: 2019-04-09 10:10
L. Mäkinen

Som sagt, inget problem om man kör som en biltjuv, men kör man som en k...ing så kan det straffa sig. Jag har läst att vissa (alla?) moderna bilar motionerar bromsarna med hjälp av ABS-pumpen när man kör långt utan att röra bromsen. Inget jag märkt av själv.

#8 • Uppdaterat: 2019-04-09 10:29
N-iklas

Återigen har någon, ännu en gång... aldrig upplevt ett enda litet fel i en VW.

#9 • Uppdaterat: 2019-04-09 10:45
mso 1000

Tror nog att man kan känna denna tendens mer eller mindre på dom flästa bilar i extremväder kring nollan och när bromsen varit inaktiv ett tag.
En broms skiva och två belägg är väl std på alla bilar och vi pratar nog små delar av en sekund.

#a • Uppdaterat: 2019-04-09 11:25
Gäst (ej verifierad)

Jag har då aldrig känt såna här tendenser på nån bil jag haft. Men det är snart 30 år sedan jag ägt nått från VAG så....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.