Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fördröjd bromsverkan i Skoda?

Bilfrågan

”Sommartid uppträder inte dessa problem. Vet ni något om detta?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Octavia Scout årsmodell 2017 som gått 4 000 mil. Mitt problem (eller rättare bilens) är att vid snöblask/regnigt väglag runt 0 grader och upp mot +5–10 tar bromsarna ofta med en kort fördröjning innan full bromsverkan, ibland kombinerad med en viss sneddragning. Detta kan hända med någon eller några km intervall, ibland någon mil eller när bilen stått ute en dag i snö/regnväder runt noll grader när jag bromsar första gången. Skivorna rostar också väldigt fort/lätt och låter med kraftigt skrapljud innan de är rena. Första gången jag upplevde dessa obehagliga problem var hösten 2017, alltså inte när bilen var ny ett halvår tidigare. Sommartid uppträder inte dessa problem. Verkstaden känner inte igen problemet. Vet ni något om detta fenomen?

Svar:
Du är inte ensam om denna iakttagelse. Generellt kan körning i väta och vid vinterkörning innebära att det blir väta eller snö och is också på bromsarna. Därför är det en god idé att motionera bromsarna när det är lämpligt ur trafiksynpunkt, dels strax efter start, under färd och det sista man gör innan man parkerar bilen för natten. Faktum är att samtidigt som bromsarna blir allt mer effektiva med större skivor och bromsok  använder vi dem allt försiktigare. ”Ekonomisk” körstil är bra för miljön men bromsarna behöver användas. Därför behövs några rejäla inbromsningar då och då för att de ska bli riktigt uppvärmda och så att beläggen och skivorna håller sig rena från smuts och korrosion.    
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Vi skickade frågan vidare till Skoda Sverige och fick följande svar: 
”Det är fullt normalt att man vid blött och framför allt saltat väglag kan uppleva en mycket kort fördröjning innan bromsarna tar med maximal kraft. Så här står det i instruktionsboken: 
’Bromsarnas slitage är i hög grad beroende av driftsvillkoren och körsättet. Under tuffare förhållanden (t ex. stadstrafik, sportigt körsätt) ska bromsarnas skick kontrolleras redan innan det är dags för nästa servicetillfälle hos en fackverkstad.
Bromsverkan kan försämras om bromsarna är fuktiga eller övertäckta av ett is- eller saltskikt på vintern. Bromsarna ska då rengöras och torkas genom att man bromsar flera gånger.
Korrosion på bromsskivorna och nedsmutsning av bromsbeläggen påskyndas vid långa stilleståndstider och ringa användning. Bromsarna ska rengöras genom att man bromsar flera gånger.’
Om bilen däremot körts under samma förhållanden tidigare och föraren då inte upplevt denna fördröjning rekommenderar vi att kunden låter en auktoriserad Skoda-verkstad undersöka bromsarna.”
Stefan Nygren, Manager Marketing and Product, Skoda Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-04-09 08:07

Har VAG inte löst detta ännu? Minns att en kollega omkring år 2001 hade hjärtat i halsgropen varje gång han vid blött väglag skulle bromsa in mot nån rondell och bromsarna inte tog i hans nya Audi A6. Jag har aldrig upplevt något liknande i något annat bilmärke...

#2
2019-04-09 08:24

Gissar att det inte är så vanligt ändå. Vill minnas att detta kom "på tapeten" första gången (?) i o m den då nya Passat 1997 (och något senare Audi A6) men trots att jag själv köpte en sån Passat så upplevde jag aldrig detta problem.

#3
2019-04-09 08:43

Har aldrig märkt detta problem i de bilar jag haft. Har en gammal Saab 9-3 (OG 2002) nu och den bromsar bra i alla väder. Inte rostar den heller på bromsskivorna. Misstänker att det kan bero på kvaliteten i stålet på bromsskivor etc.

#4
2019-04-09 09:09

Haha, klassiskt VAG. Men att det fortfarande förekommer i koncernens modeller är ju anmärkningsvärt!

Nåja, tur att det finns andra tillverkare, (typ alla andra), som inte fuskar med såna här viktiga funktioner. Men jag är inte förvånad. VAG har ju en viss historia med att ta genvägar...

#5
2019-04-09 09:57

Enda bilen jag haft nämnvärda bromsproblem med var en fransk, C2 -06. T.o.m. min Saab och Vectran från 80- och 90-talet hade mindre problem. Den hade dessutom en massa elektriska hyss för sig så den blev inte långvarig I vår ägo.

#6
2019-04-09 10:03

Jag har inte upplevt det frampå mina bilar, men däremot så måste jag byta de bakre skivorna på grund av rostskador. Typ var 3:e år är det dags. För mycket vägsalt och för mjuk körning är orsaken.
Och nej: det hjälper inte att bromsa rejält någon gång per dag. Trummor bak är mindre bekymmer.

#7
2019-04-09 10:10

Som sagt, inget problem om man kör som en biltjuv, men kör man som en k...ing så kan det straffa sig. Jag har läst att vissa (alla?) moderna bilar motionerar bromsarna med hjälp av ABS-pumpen när man kör långt utan att röra bromsen. Inget jag märkt av själv.

#8
2019-04-09 10:29

Återigen har någon, ännu en gång... aldrig upplevt ett enda litet fel i en VW.

#9
2019-04-09 10:45

Tror nog att man kan känna denna tendens mer eller mindre på dom flästa bilar i extremväder kring nollan och när bromsen varit inaktiv ett tag.
En broms skiva och två belägg är väl std på alla bilar och vi pratar nog små delar av en sekund.

#10
2019-04-09 11:25

Jag har då aldrig känt såna här tendenser på nån bil jag haft. Men det är snart 30 år sedan jag ägt nått från VAG så....

#11
2019-04-09 13:12

Efter t.ex. en biltvätt blir det bromsfördröjning på alla bilar. Skivbromsar är ett jävla skit i synnerhet bak. För att inte tala om hur fel det kommer att vara på elbilar och hybrider. Skivorna skulle ha stannat kvar på tävlingsbilar och inte förts över till bruksbilar för att det vara tuff och snobbigt.

Med trumbromsarna var det nästan aldrig problem eller behov av service under bilens livslängd. På Bussar och Lastbilar som har tio ggr större bromsbehov, har trumbromsarna blivit kvar 50 år längre än på personbilar. Det säger en del om dess förträfflighet.

#12
2019-04-09 13:23

Trumbromsar är jättebra första gången man bromsar. Blir de varma då bromsar det sämre.
Jag skruvade med trumbromsar senast i förrgår. Det går det också.

#13
2019-04-09 13:51

Ja, tror man att trummor i vart fall fram är den underhållsfria lösningen så känns det som att erfarenheterna är begränsade. Vi som jobbat med 60-talsbilar har nog lite annan erfarenhet. Däremot kan det nog fungera bra bak där bromsen inte används så mycket. Sen innebar ju skivbromsens inträde på framhjulen att bromsarna tog mycket jämnare och som sagt krävde mindre underhåll. Tror att den första bil vi hade med skivor fram var en Morris 1100 -63. Men på den tiden var det ingen servo så bromsarna var lite mera tungtrampade.

#14
2019-04-09 14:24

Jag startade faktiskt en tråd om något liknande för ett år sedan: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-t...

Den handlade visserligen om salt, men effekten blev densamma - kort bromsbortfall. Irriterande och potentiellt farligt. Sen är jag inte övertygad om att detta är unikt för VAG-bilar.....

#15
2019-04-09 14:35

Pi. men ingen har väl sagt att man vill ha trummor fram? Däremot bak.

#16
2019-04-09 17:30

Inget jag har märkt av på min octavia men oas så är det sällan jag kör på saltade vägar.

#17
2019-04-09 19:02

Många moderna bilar skrubbar bromsarna då och då i fart. Min bil torkar bromsarna i väta. Det märks.

#18
2019-04-09 20:13

Pi @ Beläggen på min VW 1200 1963 blev inte utslitna trots att beläggen var nitade och de drog aldrig snett. Fick byta en bromsslang efter 50 år eftersom den då släppte fram vätskan bara åt ett håll. Det kan bero på att man aldrig bytte bromsvätska på den tiden.

Trumbromsarna på vår Mercedes 190 1958 hade 1 cm tjocka och limmade belägg. Efter 10 år och 15000 mil kunde man inte mäta upp någon förändring på beläggens tjocklek. Orsaken är flera ggr större yta på beläggen och att en trumbroms aldrig ligger kvar och släpar beroende på att det inte saknas returfjädrar. En dröm även för Eco Driving. Drog heller aldrig snett vilket däremot hände på Amasonen, beroende på för kraftig självverkande broms på den senare.

Kan inte minnas att bromsarna på vår Morris Oxford 1950 åtgärdades någon gång under bilens livslängd. Det har aldrig hänt på senare bilar med skivbromsar.

#19
2019-04-09 20:25

L. Mäkinen @ En trumbroms är inte jättebra bara första gången. Det kan man se på bussar som stannar vid varje hållplats.

#20
2019-04-10 05:41

Inte förvånad då det är en produkt från vag; (

#21
2019-04-10 08:46

snabb95,
Bussbromsarna blir inte varma av att stanna i sakta mak. Efter en hård inbromsning från maxfart gör man bäst i att öka farten sansat.

#22
2019-04-10 14:55

Mb600. Nåja att på en Toyota måsta demontera dom rörliga bromsoks delarna bak årligen på service för att det skall fungera är väl inte helt 100 heller.
Det finns brister överallt. :)

Och iskalla skivor och saltblöta oanvända bromsbelägg är inte helt optimalt oavsett fabrikat.

#23
2019-04-10 22:06

L. Mäkinen @ Hur tänker Du nu?? En buss stannar från 100 km/h upp till 10 ggr varje mil på landsbyggden. Hur många ggr stannar Du med personbilen från 100 under samma sträcka? Möjligen en gång utanför staden.
I staden oftare men då från en lägre hastighet med mindre än halva rörelseenergin jämfört med 100.

Sen om man stannar med låg eller hög retardation påverkar inte bromsenergin och värmeutvecklingen.
En mycket stor skillnad är det om retarden används flitigt, men det är det inte alla förare som gör.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.