Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar vid vilken temperatur det räknas att man gör en kallstart.
Frågeställaren undrar vid vilken temperatur det räknas att man gör en kallstart.

Bilfrågan: Finns kallstarter på sommaren?

Bilfrågan

”Vid vilken temperatur blir det kallstart? Vid +10 °C, +5°C, 0°C, -5°C eller -10°C?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vad är en kallstart? Jag menar att en varm sommardag förekommer väl inga sådana? Vid vilken temperatur blir det kallstart? Vid +10 °C, +5°C, 0°C, -5°C eller -10°C?
När man parkerar utomhus efter en körning där full arbetstemperatur uppnåtts, hur länge dröjer det innan motorn blir helt kall vid ovannämnda temperaturer?
Ulf Parde

Svar:
Vi valde att vidarebefordra din fråga till Volvo Cars i Göteborg. Och svaret är att ”En kallstart är en start där motorns temperatur är densamma som omgivningstemperaturen och sedan upp till dess arbetstemperatur (80–90 °C).”
Det innebär med andra ord att vid alla de yttertemperaturer du nämner, så är det en kallstart om motorn har svalnat till omgivningens antal grader. Det tar faktiskt ganska lång tid innan kupé och motor svalnar, tid i minuter och timmar är svårt att ange beroende på alla omständigheter. Och för att ta extremfallet går det fortare för motorn att nå omgivningstemperaturen vid sibirisk vinter jämfört med värmen i Death Valley-öknen. Vid minusgrader utomhus, så blir det ganska snabbt frågan om en ny kallstart. Självklart är den gynnsammare ju högre omgivnings- och motortemperaturen är. Om kylarvätskan till exempel håller 50–60 °C så engagerar inte styrdonet chokeläge. Men det dröjer ändå någon minut innan katalysatorn når sin starttemperatur på 300–400 °C. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-03-30 10:10

Oerhört intressant...

#2
2018-03-30 11:13

Ja, intressant. Fast det tar faktiskt lika lång eller längre tid för en varm motor att efter stopp nå omgivningstemperatur i sibirisk vinter än i glödhet öken.

#3
2018-03-30 15:00

Med andra ord bör man alltid använda motorvärmare. Jag hade tanken på att bygga en vattenburen motorvärmare variant där det varma glykolvattnet pumpades in i motorn acktanken i huset och det kalla kunde rinna tillbaka in i acktanken. Uppvärmningen skulle kunna ske på 2-3 min och med varm motor hemma skulle det pumpas från motorn till acktanken. Tyvärr var delarna för att få till detta med snabbkopplingar som skulle vara ganska täta, de var dyra sedan glömdes det bort. Varför jag började med detta var att motorvärmaren som satt på blocket var på ynka 150W, vilket innebar att motorn aldrig blev varm när det var kallt.

#4
2018-03-30 18:18

Bränsledriven värmare eller en el-värmare på 2000 W använder jag året runt före varje start oavsett bensin eller dieselmotor i våra V70 och tycker att det är självklart eftersom det inte kostar mer än installationen. El- alt. bränslekostnaden spar jag igen med råge under de första km på sommaren. Ännu större besparing på vintern. Dessutom blir det mindre motorslitage, längre livslängd på motorsmörjolja och DPF med färre bränsleförbrukande regenereringar. Miljön blir också vinnare, vilket blir ytterligare en bonus.
.

#5
2018-03-30 18:12

Alla starter under c:a 50 grader är "kallstarter" - dvs i praktiken alla. Det lönar sig med motorvärmare - både bränsleförbrukning och motorslitage.

Lägst kostnad blir det självklart med elvärmare - men även "dyr" bränslevärmare är vettig.

#6
2018-03-30 20:05

Så här nollgradigt, tar det ca 3 km för min Octavia att nå arbetstemp på ca 90 grader...dock måste det till ca 1,5 mil innan motoroljan når ca 55-60 grader.

#7
2018-03-30 21:00

under 7 grader er koldstart.

#8
2018-03-31 09:59

Om man har momentana mätaren framme ser man att det blir något högre förbruknings värde i nån minut efter 20 minuters stopp och kanske en motortemp på 65 grader.

#9
2018-03-31 12:11

I nordamerikanska Prius bilar fanns tidigare termos där bensinmotorns varma kylvatten sparades och som vid nästa start pumpades runt i motorn vilket gjorde att motorn snabbare kom upp i rätt arbetstemperatur vilket spar bränsle och förbättrar utsläppen.
https://priuschat.com/threads/noise-after-shutdown-2005.125380/

#10
2018-03-31 17:08

Det är en av anledningarna att jag kör el-bil. Behöver aldrig tänka på det, hur kort sträcka jag än kör.

#11
2018-03-31 22:11

Saab försökte med en variant på 90 talet men blev aldrig något av, förmodligen på grund av vikten??

https://www.dn.se/arkiv/konsument/termos-i-motorn-skonar-miljon-lagrad-v...

#12
2018-04-03 11:32

Precis som snabb 95 säger, använd motorvärmare alt dieselvärmare alltid, och din bil kommer att tycka om dej.

#13
2018-04-03 13:34

Tror inte man syftar specifikt på temperaturen när man skriver kallstart. Kallstart är helt enkelt start där föregående körning inte längre påverkar. Jämför med datorvärldens cold boot tex - syftar på att man startar datorn från "noll" - alltså från helt avstängd. Jämfört med tex hibernation eller omstart.

#14
2018-04-04 09:34

Roger S, du tror inte att ordet kallstart användes före 1945? Bilar har funnits betydligt längre än datorer. På 70-talet då jag började, använde vi funktionen Kallstart och Varmstart på stordatorer, eftersom på den tiden tog en Kallstart väldigt lång tid. Ordet kom säkert ifrån bilar, som alla kände till och var lätt att förstå. Omstart i dagens PC-datorer, är egentligen bara att datorn startar om igen från noll.

#15
2018-04-04 09:46

Med kallstart åsyftas att motorn är kall, dvs har lägre temperatur än arbetstemperatur. Det har inget med datorer att göra och betyder inte "cold boot". Om du stänger av en motor och sen startar den igen en stund senare så är det i praktiken som datorvärldens "cold boot", fast det är en varmstart för motorn har inte hunnit bli kall. Eller ännu enklare uttryckt - kallstart är när lampan för kall motor lyser. Detta är alltså inget som är svårt att förstå.... Och ja det handlar om temperaturen, om motorns temperatur. Att jämföra med datorer här är bara förvirrande.

#16
2018-04-04 10:08

LennartJ - skrev jag någonstans att det inte skulle använts innan? Säger bara att det är mer av ett vedertaget begrepp - att starta om från noll.

Och jo visst det handlar om att temperaturen är lägre än arbetstemp - men är det minus 30 så är temperaturen lägre än om det är plus 30. Så det är ju ingen specifik temp. Men principen är den samma ändå - du startar om motorn/vad det än må vara i ett stadium där den inte längre påverkas av föregående användning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.