Nästa artikel
Bilfrågan: Fel på AutoIndex?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fel på AutoIndex?

Publicerad 26 augusti 2022
"I totalen kom de på en 4:e plats från slutet. Men enligt statistiken över bilförsäljning i Sverige så ligger märket på en 2:a plats från toppen!" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
En fråga om Autoindex. I den senast presenterade totalen så kommer VW på en 4:e plats från slutet. Men enligt statistiken över bilförsäljning i Sverige så ligger märket på en 2:a plats från toppen! Lite märkligt, vill köparna plåga sig själva??? Eller är det något fel på Autoindex?
Lars

Svar:
Jag bad den reporter som skrivit om Autoindex i Vi Bilägare att ge ett svar:
”Totalresultatet i Autoindex är en sammanfattning av hur ägare till privata bilar uppfattar sitt bilägande under de första fyra åren. Reklamen och de löften som utlovas i nybilshallen stämmer tyvärr inte alltid med hur det ser ut i verkligheten.
I Autoindex väger betygsättningen av bilen tungt med fokus på köregenskaper, kvalitet och kostnader. Övriga delmoment är försäljning, service och lojalitet till märket där det blir tydligt vilka bilmärken som tar bäst hand om sina kunder även efter att bilen är såld.
I år valde 16 721 svenska bilägare att dela med sig av sina synpunkter och Volkswagenägarna ger väldigt lågt betyg för VW-verkstädernas hantering av utlämning och genomgång av bilen efter genomförd service. VW får också lägst betyg för sin hantering av garantier och goodwill. En förklaring är att VW:s märkesverkstäder har varit fullbelagda med både nya och tidigare kunder under de senaste åren vilket påverkar kundbemötandet negativt. Skiftet mot elektrifiering påverkar också resultatet där ID.3 fick en mardrömsstart och har förföljts av mjukvarufel efter Volkswagens misstag att starta produktionen innan bilen var produktionsklar. Totalt förbättrar sig Volkswagen (+0,4 procent) i årets Autoindex men tappar placeringar då övriga bilmärken lyckats ta hand om sina kunder bättre totalt sett.”
Klas Skarin, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 27 augusti 2022 A.L skrev: Om man frågar en…
  • 26 augusti 2022 Bra där AL.
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.