Nästa artikel
Bilfrågan: Erbjudande om ny garanti?
Bilfrågan

Bilfrågan: Erbjudande om ny garanti?

Publicerad 28 maj 2021
"Brevet kommer ju inte från min biltillverkare eller den svenska importören?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Har fått ett erbjudande med anledning av att ”fabriksgarantin har slutat gälla”. Jag antar att de menar nybilsgarantin. Du kan förlänga ditt skydd i ytterligare tre år genom en ny garanti, står det i brevet. Men det kommer ju inte från min biltillverkare eller den svenska importören? 
”Fundersam Volvoägare"

Svar
Nej, ett sådant brev har också jag fått gällande vår bil. Men på vår bil har ju nybilsgarantin upphört för ett år sedan. Däremot finns en vagnskadegaranti som gäller ytterligare tre månader. Formuleringen att förlänga sitt skydd, innebär i det här fallet att man ska teckna en ”ny garanti” hos ett företag kallat Svenskt Fordonsskydd. Helt okänt för mig. Men det företaget har alltså ingen koppling till din biltillverkare/generalagent. Konsumentverket har i ett så kallat tillsynsärende påpekat en del brister som de anser att Svenskt Fordonsskydd gör sig skyldiga till, bland annat att det inte anses vara tillräckligt tydligt att det rör sig om ett erbjudande och inte om en faktura man förväntas betala. Så du kan slänga brevet i papperskorgen om du inte är intresserad av Svenskt Fordonskydds garanti.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.