Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Ekonomiservice till ny bil också?

Bilfrågan: Ekonomiservice till ny bil också?

Bilfrågan

"I min värld behöver en äldre bil en mer omfattande service än en nyare. Hur kan då den servicen vara billigare?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag förundras över marknadsföringen av ”ekonomiservice” av äldre bilar. Flera företag, bland andra Volvo och Ford, gör reklam för en billigare service för bilar äldre än sex år. I min värld behöver en äldre bil en mer omfattande service än en nyare. Hur kan då den servicen, som enligt reklamen ger samma resultat som en service till en nyare bil, vara billigare? Jag antar att priset baseras på vad bilägaren är beredd att betala i förhållande till bilens värde. Det kunde vara intressant att veta om det går att boka den billigare servicen för en nyare bil och vad som egentligen skiljer utförandena åt.
Tommy Lindberg

Svar
Jag ställde din fråga till två av de största aktörerna i Sverige, Volvo och VW. Volvo introducerade ganska nyligen så vitt jag själv kunnat se begreppet Volvo Originalservice Classic för ägare med bilar äldre än sex år. Bilägare med Volvokort fick då en tidsbegränsad rabatt, men det lägre priset var alltså kopplat till kortinnehavet. Begreppet ”ekonomiservice” används över huvud taget inte av Volvo. Här följer svar från Volvo Cars respektive VW Group: ”För Volvo Cars del handlar det inte om ‘stor eller liten service’ eller om olika prisnivåer. Snarare vill vi visa de Volvokunder som kör en bil som är 6 år eller äldre att vi tar lika väl hand om de bilarna som om bilar som är helt nya. Vi vill helt enkelt tydligt prata med den målgruppen bland våra kunder och visa att vi erbjuder förmånlig märkesservice även till dem.”
Karin Wik, Volvo Cars


”VW Group erbjuder en service till äldre bilar som ofta har kortare körsträckor (vanligtvis från årsmodell 2010 och äldre) – den kostar max 1 895 kr och kallas BAS-service. Där går verkstaden igenom (och eventuellt byter) det viktigaste på bilen. Här ingår även en assistansförsäkring. Eventuella tilläggsarbeten (t ex tändstift, bromsvätska) kostar extra om kunden vill byta dem. Denna service kan utföras av alla våra verkstäder. Utöver detta har vi även särskilda Ekonomiservice-anläggningar för våra märken, förutom Audi. De kan utföra enklare reparationer på lite äldre bilar (ingen komplicerad felsökning eller garantijobb), vilket gör att driften av dessa anläggningar blir billigare och vi kan hålla ett lägre pris till kund. Våra ‘ekonomidelar’ är anpassade för lite äldre bilar. Delarna är testade av fabrikerna. De kostar 20–30% mindre än ‘vanliga’ originaldelar och har en bra men något kortare livslängd än originaldelar – livslängden på delarna är anpassade för den här typen av bilars kortare årliga körsträcka.”
Marcus Thomasfolk, VW-Group

Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-04-17 07:37

Svaret från VW låter som mumbojumbo som många gånger förut, och olika prisnivåer och kvalitet på orginaldelar? Är det det man använder i fabriken också då när kvaliten verkar variera.....

#2
2020-04-17 07:51

Svaret är enkelt. Har du råd med en ny bil så har du råd med dyrare service.
Precis samma anledning som dyra märken har dyr service.
Inte för att det är magisk olja, utan för att du har mer pengar att skinna dig på.

#3
2020-04-17 08:45

milkylainen här ovan har rätt, det man måste förstå är att man inte betalar den faktiska kostnaden när man servar sin bil, det man betalar är det som bilfabrikanten tror att dom kan ta ut av sina kunder. Äldre bilar servas ofta på andra verkstäder som är billligare, därav får man tumma lite på sina marginal för att försöka locka tillbaka dom lite äldre bilarna.

#4
2020-04-17 09:13

Rätt slutsats av Milky.

Och jag har alltid hävdat att vi blir mer eller mindre lurad på alla tjänster man köper.
Det handlar om att undersöka väl. :)

#5
2020-04-17 10:17

Ovanstående kommentarer är helt rätt. Det som tillkommer är att har man väl fått bilen in på verkstad så kan man ringa kunden och säga att "Vi ser att det och det och det behöver åtgärdas, annars blir det dyrt senare och trafikfarligt". Många blir skrämda och går med på extra åtgärder som många gånger inte alls behövs just då utan kan gott vänta. Kanske byter man bromsar och kan inte senare visa upp på de gamla "slitna" bromsbeläggen och skivorna om kunden vill se hur de såg ut.

#6
2020-04-17 13:00

Precis, det är ingen "mumbojumbo" utan precis som skrivs i #2.

#7
2020-04-17 15:53

Inget konstigt, det gäller att försöka locka till sig andra och tredje ägaren.
Man gör likadant när det gäller maskiner. Jag jobbade med just sånt här hos Volvo CE, och känner igen det.
Andra/tredje ägaren är inte lika benägen att använda originaldelar, och allt mer alternativ kommer över tid.
Ibland med god kvalitet, ibland samma delar men i annan förpackning, ibland rena skräpet.

#8
2020-04-17 18:24

"Eventuella tilläggsarbeten (t ex tändstift, bromsvätska) kostar extra om kunden vill byta dem." Så för 1895 kronor får man en assistansförsäkring (på ett år antagligen) och på sin höjd nya torkarblad och lite spolarvätska?

#9
2020-04-17 20:27

För 1895 kronor får man nog oljebyte samt nytt oljefilter...

#10
2020-04-17 20:57

Det är väldigt länge sen jag anlitade märkesverkstad till annat än någon gång gällande garantijobb. Det gäller även nästan ny bil. Kostnad på service brukar ligga på ca 1000-1200 kr per år. Den kostnaden täcker olja, och filter som jag köper själv. Enkla kontroller finns ingen anledning att betala extra för. Detta gäller för bil upp till att den är 6 år då ev. kamremsbyte tillkommer om jag behåller bilen så länge. Jag har aldrig fått inbytesvärdet sänkt på grund av detta och inte sällan säljer jag privat.

#11
2020-04-18 02:07

Tja, 1895kr är nästan lika mycket som min orginalservice kostar på nya Toyota Rav4 hybrid awd som servades under veckan....så vad vitsen är med detta mumbojumbo från VW kan man fråga sig, är det verkligen så billigt? Nä, det är det inte.

Man bemödar sig tillomed att göra billigare orginaldelar som håller sämre, jo jag har förstått det vad gäller VW jämfört med andra märken.....man blir inte förvånad.

#12
2020-04-18 09:06

Då var det nog "Billigare originaldelar" som monterats redan vid tillverkning, eftersom koppling, svänghjul rasade redan vid 2800 mil i min Audi.

#13
2020-04-18 09:28

#2. När min bil körts 800 mil fick jag ett "kostnadsförslag" på 1.a service från VAG. 4400:- och med reservation för att "kostnaden kan bli högre om delar behövs".
Häpp!

#14
2020-04-19 07:52

2900:- första två åren/3000mil på min octavia1,0tsi för oljebyte och inspektionsservice.
Ungefär en tusenlapp billigare än shoguns rav4 på två år förutom att han måste lämna in bilen en gång extra på samma tid.

Nä sådana här dumma jämförelser mellan fabrikaten säger ingenting då den första årets servicen oftast är mycket billig och det kan vara dubbla priset andra servicen.
Eller tredje eller fjärde.

#15
2020-04-18 20:05

Som vanligt är det i kommentarsfältet man får korrekt svar och det är ofta det "icke politiskt korrekta" svaret som biltidningen själv inte vågar säg för att inte stöta sig med biltillverkarna eller som i detta fallet, serviceorganisationerna.

Milky har rätt i svar nr 2 - Dyr bil ? Se fram emot dyrare service ! Inte för bilen kräver det, utan för att ägaren antagligen har råd med det.

Jarl Karlsson har rätt i svar nr 9 - Den billiga (om det nu är "billigt" med 2000 kr för 4 liter ny olja och ett oljefilter) servicen kommer att kompletteras med en massa måsten och bör göras typ "jo visst man kan ju chansa men bromsvätskan är inte bytt på två år och bromsbeläggen kanske inte håller till nästa service"

#16
2020-04-19 10:57

Jag kollade med Volvo om ekonomiservice till XC70-12, pris 2.890:- då byter man olja+filter och kontroller. Kontroller är däck, belysning, torkare och bälte, alltså kontroller som bilprovningen gör. Ska de byta luftfilter tillkommer 875:- och 850:- för kupeluftfilter. Denna service är en stor bluff, Volvo säger sig värna miljö och säkerhet, alla vet att ett igensatt luftfilter gör att bilen drar mer bränsle, ett igensatt kupeluftfilter kommer ge imma på rutor med tiden. Med tillägg på den sk. ekonomiservicen så är priset ett normalt pris. En äldre bil behöver mer service så varför inte ta ex. 3.000:- fixa allt så ska jag serva bilen på Volvo.

#17
2020-04-19 12:44

Bytte olja, oljefilter, kupéfilter och luftfilter för 670:- och en timme i garaget.

#18
2020-04-23 17:37

Service på bilar är ju ofta rent lurendrejeri.. men vad gör vi bilägare åt det problemet??
Svar ingenting.. sitter i knät på dom stora importörerna o håller tyst om lurendrejeriet..
Men det är ju klart kul antaglingen att bli erbjuden köra fullutrustade bilar gratis o kanske en bjudresa emellanåt..

#19
2020-05-04 22:37

Det gäller att hålla bort anmärkningarna på bilbesiktningen!
Därav det billigare priset!

#20
2020-05-07 19:39

Äldre fordon fordrar självklart mer service än nya.
Men ingen betalar för en storservice, som är en stor del av bilens marknadspris.
Verkstäderna sänker då hellre omfattningen och priset, än sin vinstmarginal.
Byta olja och oljefilter och titta på torkarblad och lampor är ingen komplett service.
Syna ett serviceprotokoll och upptäck att det är det enkla och snabba verkstaden tittat på typ torkarblad lampor.
Inte det svåra som ger driftsstopp utmed vägkanten.
Man väntar tills kunden kommer igen med en bil som gått sönder och tar betalt för felsökning.
Felet är slitagebaserat. Och kunde upptäckts billigare vid kontroll, och historikuppföljning.
Men det gäller att prioritera intäkterna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.