Bild
Nästa artikel
Frågeställaren vill montera en differentialspärr på sin Subaru Outback.

Bilfrågan: Eftermontera diffspärr?

Bilfrågan

”Vad kostar det? Alternativt vilka modeller finns det som har permanent fyrhjulsdrift och diffspärrar?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Subaru Outback och det enda jag saknar är diffspärr. Inte limited slip eller nåt annat utan 100 procent manuellt låsta spärrar. Går det att eftermontera diffspärr och vad kostar det? Alternativt vilka modeller finns det som har permanent fyrhjulsdrift och diffspärrar?
Johan
 
Svar:
Det finns i dag ingen tillverkare av differentialspärrar som erbjuder applikation till Subaru. Vi avråder från eftermontering av denna typ av tillbehör.
Vår symmetriska fyrhjulsdrift bygger på att elektroniken tar hand om skillnader i hjulspinn mellan höger och vänster sida.
Thomas Possling, Subaru Nordic
 
Svar:
Mekanisk diffspärr i bakaxeln är ovanligt och finns på några renodlade terrängbilar som Jeep Wrangler, Mitsubishi Pajero Wagon, Toyota Land Cruiser och Mercedes G-klass.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2017-02-09 10:30

Han har köpt fel bil.

#2
2017-02-09 10:40

Det man kan göra för att minska risk för spinn är att köpa bästa möjliga däck och byta ut dom när greppet börjar bli sämre.
Men kanske är det så att ägaren vill snåla med däcken?

#3
2017-02-09 11:57

Kanske björnen inte skiter i skogen i alla fall? ;)

#4
2017-02-09 12:00

I princip ingen awd-personbil har transmission som är dimensionerad för låsta diffar. Antislirsystem har även uppgiften att inte ge enskilda drivaxlar för stort moment, skulle i så fall behöva omprogrammeras - omöjligt.

#5
2017-02-09 14:06

bgi har rätt, låsta diffspärrar påfrestar bl.a. drivaxlar mycket och att dimensionera upp mekaniken kostar både vikt och köregenskaper i övrigt. Vidstige har också rätt - däcken har väldigt stor betydelse för greppet, att köra en fyrhjulsdriven bil med dåliga sommardäck på vintern ger ungefär samma resultat som en tvåhjulsdriven bil med bra vinterdäck avseende dragförmåga. Problemet som Subaru har är istället för dålig koppling. Jag skulle dra upp en tvåtons båt med vår Forester vid en sandstrand och lös dybotten. Trots lågväxel gick det inte. Inte på grund av hjulspinn utan för att kopplingen slirade. Först när vi kopplade samman med en annan av familjens Subaru kom båten upp på land. Och Subarus koppling doftar inte hallon precis...

#6
2017-02-09 14:39

Det burde kunne ordnes. Det mest anvendbare vil bli diff bromser med strammere oppsett . Det lager Subaru sine rallyfolk til WRX, og jeg vil tro selve diffbremsen kan tilpasses selv om det er ulike utvekslinger. Et bra sted å sjekke litt mer om dette kan være www.subaruforester.org eller svensker som kjører Subaru i rally.
Om du absolut vil ha full sperre så er dette mest sannsynlig fra australske ARB (luftstyrt!) eller amerikanske Detroit Truetrac (automatisk)
Om det er diagonalt hjulspinn du vil åt så finnes det et annet alternativ som er snillt til bilen men litt krevende for sjåføren. Gjør om handbremsen slik at du får to bremsehåndtak, og kan bremse bakhjulene hver for seg. Da kan du holde igjen det hjulet med mist feste og dra maks nytte av den diffbremsen du har. Men alt dette gir hard belastning til bilen. Og husk - du står aldri så godt fast som når du har kjørt deg fast med sperre!

#7
2017-02-09 15:26

Jag hade ju satt en Torsendiff som mellandiff. Den är ju såpass smart så den skickar kraften till det hjul som har mest grepp.
Finns massor att läsa om det på nätet. Och letar du tillräckligt så kan du nog hitta de som satt låsbara diffar på sina Subaros. Såklart att vi bilägare och Subaro svarar som de gör. Vad hade du förväntat dig.

#8
2017-02-09 22:08

För mig med framhjulsdrivning skulle det räcka med en differentialspärr så bägge hjulen driver lika hela tiden oavsett underlag, som kanske gick upp som max 30 km för att sedan släppa automatiskt. Som man inifrån skötte med en knapptryckning , endast då för att komma loss när det är halt i lera eller snö till exempel.

#9
2017-02-10 13:59

OM det fungerar rent mekaniskt kommer det att krocka med bilens elektroniska styrsystem och ingen vet vad det blir för konsekvenser av det. Klart att en rallybil kan utrustas eftersom man också ger den specialtillverkad styrelektronik. Så för att slippa riskera tippa stora pengar i sjön är det enklare och förmodligen billigare att köpa en bil som har detta standard från fabrik. Annars blir det till att kolla forum för rallybilar, specialbyggen, offroad mm. Man kan göra allt om man vill....

#10
2017-02-12 11:59

Cadillac hade på 60-talet en bakaxel som kallades "controlled differential". Den bakaxeln skickade kraften till det hjul med bäst friktion! Med andra ord tvärtemot konventionella bakaxlar. Dessa bakaxlar var mycket populära bland street-rodders.
Cadillac-bilarna fick bland annat 1964 en klimatanläggning. Något som först 30 år senare började bli vanligt på europeiska bilar. (Förväxla inte klimatanläggning med enkel A/C).

Till sist, jag hade funderat på att köpa en Subaru. Var för ett par månader sedan och tittade hos handlaren. I januari skulle jag ta beslutet att byta bil. Samtidigt kom deras otroligt konstiga reklam om någon bajsnödig björn. Jag har köpt ett annat bilmärke.

#11
2017-02-12 12:51

Vill man ha full spärr mekaniskt, är det nästan bäst att köpa en Wrangler (urk) eller en Defender (YES!!!!). Sedan utnyttjar man den enorma eftermarknaden och gör jobbet själv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.