Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Dumt med oljekoll via elektronik

Bilfrågan: Dumt med oljekoll via elektronik

Bilfrågan

"Att köra 30 km och trycka på en massa knappar är ett halvtidsjobb. Varför försvarar ni denna teknik?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är ni totalt koko? Ska jag köra 30 km och sedan vänta i 5 minuter och trycka på en massa knappar för att få oljenivån i motorn. Det är ett halvtidsjobb. Om jag vill kolla oljan med kall motor innan jag åker till jobbet som ligger 1,5 mil från min bostad. Hur gör jag då? Ska jag ta en vända två gånger för att köra 30 km. Och det värsta är att ni försvarar denna teknik. Ert råd är nere på dagisnivå. 
GS

Svar:
Jag måste säga att jag blir lite förvånad över din fråga/kommentar. Vi instruerade genom ett svar i Bilfrågan hur en undrande bilägare skulle göra för att hitta bilens ”elektroniska visning” av motorns oljenivå. Det var hösten 2018. Det är riktigt att man måste läsa en instruktion om hur man ska gå tillväga. Den är inte särskilt komplicerad. På den bil jag provade med detta system, kunde jag mäta nivån också utan att först köra. Provade att mäta på morgonen, efter att ha kört 34 kilometer dagen innan. Men tillverkaren anser att oljenivån ska mätas efter en kortare körning, eftersom volymen ökar något när oljan är varm. Hur oljan ser ut på oljestickan kan absolut ge lite mer kunniga personer viss information. Men få bilägare lyfter ju på motorhuven i dag, annat än för att fylla på spolarvätska. Och man får nog se systemet som ett led i allt mer övervakning via bilens egen elektronik.                
Erik Rönnblom, Vi Bilägare 

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-09-11 07:32

Min nya Golf har oljesticka, vattentemperaturmätare samt oljetemp. Tips köp ej bil som saknar detta.

#2
2020-09-11 08:25

Förr fans detta fenomen endast på dyra pemiumbilar för folk med slips.
Tyvärr verkar det smyga sig ner i lägre prisklasser också.
Oljesticka är ett bra och enkelt verktyg som alla klarar av

#3
2020-09-11 08:30

Helt enkelt idioti att inte ha en oljestickan, vad är merkostnaden? Köper att elektroniken kan få finnas, men det är ingen anledning att ta bort oljestickan, att försvara det genom att motivera med att bilägare är lata duger inte, det må vara sant, men jag tror att det är ett stort intresse att behålla oljestickan, nog dumt att ta bort kylvattentemperatur från instrumenteringen. Tillverkarna kan vänta tills de bara gör elbilar, låt enkla och smarta (viktiga) hjälpmedel finnas kvar.
Vad skulle nackdelen vara med att ha kvar oljestickan?

#4
2020-09-11 08:41

Den nya generationens körkortstagare är nog mest rädd för att skita ner sig när de öppnar huven ;)

#5
2020-09-11 08:58

Det finns ju en indikering i instrumenteringen om att oljenivån är OK, men samtidigt finns stickan kvar på mina gamla fransyskor.
Om jag inte minns fel var det så redan på 405:an.
Å andra sidan dricker de ingen olja så man har minimal nytta av visningen i instrumenteringen.

Det är samma sak på en del bilars automatlåda, man måste gå in med dator för att kolla nivån. Förr drog man bara upp stickan, den ljuger aldrig.

#6
2020-09-11 09:04

Förstår egentligen inte problemet, speciellt inte med dagens moderna bilar och longlife-oljor.

Vi har ju elektronisk övervakning av bränsle, temperaturer, glykol, spolarvätska, däcktryck o.s.v. bilen larmar när det är dags att fylla på.
Varför ska just oljan kollas manuellt?
Ingen vill väl ha tillbaka dåtidens smörjnipplar för att ha koll på att allt verkligen blir smort?

Det man kan göra är att förenkla i menyn så det blir mer lätthittat, men hur många idag med en modern bil kollar oljenivån mellan servicetillfällena?

Kan det vara så att oljechecken är en av de sista sakerna som håller vissa hempulare kvar vid det gamla, en känsla av att ha koll på bilen, en sista bastion i ett övrigt hermetiskt tillslutet fordon utelämnat till verkstäderna vid minsta problem.

Misstänker att inte ens en av hundra nybilsägare lyfter på huven mer än vid påfyllning av just spolarvätska, förstår att tillverkarna tar bort denna förlegade pryl i kostnadsbesparingens namn.

#7
2020-09-11 10:01

När jag nyss har skaffat en bil brukar jag kolla oljan då och då. Om den inte tenderar att försvinna blir det mer sällan. Nuvarande bil ska servas mest hela tiden (1500 mil) så där hinner man knappt hem från service innan den ska in för ny olja.

#8
2020-09-11 10:15

få bilägare lyfter ju på motorhuven i dag ... vem kollar oljenivån på en hyrbil (leasingbil), det är bara att tuta och köra?

#9
2020-09-11 10:21

@prestigelös, analogin viker lite med nipplar, det är inget man kontrollerar, de är mer att jämföra med möjlighet att fylla på olja och livstidsförsegling på olja/växellådsolja, få om någon önskar att smörja, det håller jag med om. Tror även verkstäderna kommer att reta sig på bristen av oljestickan, då de ofta föredrar att suga ut olja den vägen, speciellt på billar med ett oljefilter på toppen. Kostnadsbesparingen som förklaring tror jag inte på, snarare att man vill sälja in service. Det ska mycket till innan oljesticksmetoden krånglar, elektronik krånglar, det vet vi, båda systemen (tummen upp), men behåll stickan, bara löjligt att argumentera för att den ska bort. Inför sticka för växellådan (automat framför allt) igen istället, vet inte om den ens har någon nivåvakt? Kanske har fabriken glömt att fylla korrekt!?
Somsagt, den stund som är kvar innan elbilarna är en majoritet, kan stickan få finnas. Man kan ju bygga så att stickan sitter i oljepåfyllnadslocket om man vill spara ett hål, var väl SAAB som hade det, någon gång i tiden åtminstone.

#10
2020-09-11 14:33

En del har inte tid att kolla oljan men all tid i världen att sätta sig ner och författa ilskna insändartexter.

#11
2020-09-11 17:28

När jag köpte min BMW för 12 år sedan var den utrustad med oljenivågivare men hade även oljesticka. Givaren fungerade bra och jag använde den ofta. Vid ett garantiärende gällande oljeläckage byttes givaren ut. Inför en resa till Stockholm - Kvikkjokk tur och retur visade vid kontroll givaren 100% oljenivå. Vid hemkomst visade nivån fortfarande 100%, kollade då nivån med oljestickan som visade på 3 dl under min.nivån. Oljeläckaget var inte åtgärdat och man hade satt dit en givare som ej fungerade.
I dag vet jag bättre och använder bara oljestickan.

#12
2020-09-12 18:17

Jag är ganska säker på att min fru ringer mig den dagen då hon måste lyfta på locket över motorn (motorhuven). Där har vi nivån på den genomsnittlige bilisten idag. Att hon skulle kolla oljenivån - och ännu mer kvaliteten på oljan - ja, det är ju mer än kul.

Min AMG från 2005 har ingen oljesticka. Den har heller ingen oljetrycksvarningslampa. Eller varning för laddning. För att veta motorns temperatur (kylsystemet) får man klicka sig vidare vid varje start. Med tanke på bilens prestanda och hur den kan köras, så skulle jag nog säga att ovanstående vore relevant information för den aktive föraren. Men AMG bedömde att detta var info som inte var nödvändigt när det begav sig för 15 år sedan.

Min dagliga bil (MB 2019) har f.ö. samma "brister".

#13
2020-09-12 19:59

Jag saknar helt någon form av oljemätare i min bil. Har tittat igenom hela manualen....kan någon hjälpa mig? Dessutom hittar jag inte avgasröret, katalysatorn och en massa annat. Motorn verkar inte fungera som den ska heller för den är alldeles tyst, inte ens lite skakande och vibrationer.

#14
2020-09-12 21:46

min gamla citroen xm 1990 hade oljenivåmätare i instrumenteringen :-)

#15
2020-09-13 01:30

På min skoda karoq från 2019 med diesel motor måste man kolla oljan titt som tätt. Det går åt drygt en liter mellan oljebytena.
Min citroen från 2015 drar nästan lika mycket, så den måste man också hålla koll på. På min gamla gamla Nissan jag hade innan behövde man aldrig kolla oljan..
Bra eller dåligt med olje sticka? Det är en givare mindre som kan kärva när bilen är gammal. Det kan jag tycka är en fördel.

#16
2020-09-13 01:30

På min skoda karoq från 2019 med diesel motor måste man kolla oljan titt som tätt. Det går åt drygt en liter mellan oljebytena.
Min citroen från 2015 drar nästan lika mycket, så den måste man också hålla koll på. På min gamla gamla Nissan jag hade innan behövde man aldrig kolla oljan..
Bra eller dåligt med olje sticka? Det är en givare mindre som kan kärva när bilen är gammal. Det kan jag tycka är en fördel.

#17
2020-09-13 08:44

Skandal att så nya bilar slukar olja; (
Skräpmotorer.

#18
2020-09-13 16:12

Körde en Talisman i tjänsten och skulle kolla oljan för första gången, hittade inte stickan! Kan det va en mätare i instrumenteringen tro? Fransmännen har ju en faiblesse för nivåmätare ibland, nähä inte där!? Ska jag behöva ta fram instruktionsboken? Jag! Motormannen som kan allt! Den var fäst i oljelocket!! Det har jag aldrig varit med om tidigare, fransmän alltså!

#19
2020-09-13 19:17

Har en BMW 125 cab från 2008. För att kolla oljenivån så måste man köra en bra bit först, och sedan klicka sig fram i instrumenteringen, vilket inte går om man inte har instruktionsbok till hands. Men hur gör man om man vill kolla om det finns olja i motorn INNAN man startar upp?? Detta att inte ha en oljesticka är koncentrerat vansinne av BMW, som gör sig mer och mer känd för konstruktionsfel, bl.a med kamkedjor Detta är min tredje och sista BMW

#20
2020-09-13 19:41

@ Axel61:

Om jag minns rätt så hade Fiat Regatta också stickan i locket. Samma letande hände mig vid en provkörning av en röd Regatta Targarossa. Och nej, det blev ingen affär. Tyvärr...?

#21
2020-09-14 05:28

Sen är longlifeservice bra för första ägaren och ful för beg köparen; (
Skulle aldrig köpa en bil som varit longlifeservad med allt de innebär:)

#22
2020-09-17 09:07

Rönnlund: "Få ägare lyfter ju på huven idag annat än för att fylla på spolarvätska". Det är uppenbart att människor idag lever i helt olika världar. Detta är bara ett exempel. Kan det vara så att det är en generationsfråga att orka lyfta på huven, dra upp och torka av stickan, stoppa ner den igen, dra upp den och läsa av. Samma sak med kontroll av kylvätskenivå, bromsvätska, spolvätska och däcktryck. Kanske går det en skarp gräns mellan "stabor" och vi som bor på landet och är vana vid att skita ner oss. En attitydförändring vore på plats.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.