Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Duger billig olja?

Bilfrågan

Är det någon skillnad på den billiga och den dyra oljan? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla tillbilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Biltema säljer helsyntetisk olja med de rekommendationer som står i min bils instruktionsbok. Oljan kostar för fyra liter 5W-40 269 kronor och för fyra liter 0W-30 399 kronor. Dessa specifikationer ska oljan, enligt instruktionsboken, ha för att serviceintervall 3 000 mil skall gälla. Det går fyra liter i motorn och jag gav på verkstad 920 kronor för deras olja. Sen tillkom byte.

Till saken hör att oljan enligt instruktionsboken ska bytas varje år om man inte kör 3 000 mil. Nu sköter motorn om oljebytet alldeles själv. Den förbrukar minst fyra liter olja per 1 000 mil, så jag tror det går bra med vilken billig olja som helst.


Motorn tar ingen som helst hänsyn till att jag köpt dyr olja och den kommer ändå att hålla dubbelt så länge som karossen. Tändningskassetter, reläer och sånt som kan paja använder inte sig av oljan. 

JE Andersson, Eksjö

Svar:
Märkesoljor är framtagna och noggrant testade för specifika motorer vilket höjer priset. Biltemas oljor kan sakna en del tillsatser som finns i dyrare produkter men behöver inte vara sämre för det. 

Du skriver inte vilken bil du har och hur gammal den är, men bara du håller dig till en oljekvalitet som rekommenderas för din bil och är noga med att byta filter borde det inte uppstå några problem. 

Fast sköter du oljebytet själv bör du göra en anteckning i serviceboken vilken olja du använt och helst spara kvittot för att ha som bevis om något skulle hända med motorn. Annars kan det bli bekymmer med garantier eller försäkring.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur resonerar du när du köper olja till din bil?

Kommentarer

#1
2015-12-14 09:36

Han ger ändå indikationer om vilken bil han har !

Är det tändkassett så är det SAAB som är (var) tillverkare i alla fall

Hade han skrivit tändspole, ja då hade det blivit svårare.

#2
2015-12-14 09:55

Min erfarenhet är att oljeförbrukningen ökar med ökat anta mil man använt oljan. Så om bilmotorn börjar dra för mycket olja efter exempelvis 1000 mil, så kan det vara bättre och bekvämare att byta oljan än att behöva fylla på motorolja oftare än man tankar bränsle.

#3
2015-12-14 11:04

4 liter på 1000 mil! Fy fasen, aldrig hört något liknande. Gissar på tysk eller Saab angående den höga förbrukningen.

#4
2015-12-14 11:32

Låter som en Audi. Dem brukar dra mer olja än bensin.

#5
2015-12-14 11:58

Är det bara jag som missar något eller är det någon som faktiskt hittat en fråga?
Det JE Andersson skrivit är ju mer ett statement eller påstående om hur han ser på verkligheten.
JE verkar också ha en nära relation med sin bil då han tror sig veta att motorn inte bryr sig om vilken olja som den matas med.

Jag ser det såhär, har jag köpt en bil för en stor summa pengar med garanti så behandlar jag den efter tillverkarens instruktioner. Det är tillverkaren som producerat bilen och då bör dom ju ha koll på hur den ska tas om hand.
Skriver tillverkaren att "använd vilken olja som helst som är 0W-30W och har SOI34df0932 standard, så följer jag det."

#6
2015-12-14 13:12

Err. 0w30 och 5w-40 säger absolut ingenting om oljekvalitet.
Det enda det säger är kall och varmviskositet.. Typ ingen information alls.
Tala om vad det är för bil, årsmodeller alternativt rekommenderad oljestandard för bilen.
Att säga 0w-30 går lika bra som 5w-40 kan lika gärna vara ett dagisbarn som försöker trycka fyrkantiga klossar i runda hål.

#7
2015-12-14 13:17

Meganmannen: Kan nog delvis stämma. Bilar tenderar till att späda ut olja med bränsle.. dvs helt normalt beteende. Bränsle har lägre viskositet än olja och sänker därför oljans totala viskositet.. dvs, mer smiter förbi kolvringarna. Men det kan bero en hel del på konstruktionen. Vissa bilar har bara inte normalt beteende utan bränner extrema mängder olja. Vanligast är äldre generationer av lågfriktionsmotorer.. En hel del VW-koncernbilar.. några SAAB:ar och så lite annat löst krafs. Det var ett vanligt förekommande problem. Nuförtiden är det inte lika vanligt.. iaf inte hos tillverkare som faktiskt bryr sig och inte avfärdar oljeförbrukningen som normal (VW-koncernen) så fort någon klagar.
Jag har haft en del bensinare och framförallt dieslar de senaste åren. Kör runt 3-4000 mil årligen så mina motorer får både gå varma och slitas in korrekt. Jag håller mig till serviceintervall och har aldrig haft en motor som käkar olja. I princip så är de helt oförändrade över 3000 mil. De förbränner lite olja men lyckas späda med bränsle i ungefär samma mängd.

#8
2015-12-14 13:33

@milkylainen, bra inlägg, dock bör följande tilläggas: motorer med direktinsprutning (alla dieslar och många nyare bensinare) lider inte av ´bränsleutspädning´ ty under kompressionsfasen finns det bara luft i cylindern. Bränslet sprutas in i tändögonblicket (dieslar) eller strax före (GDI motorer) så ingen bränsleblandad luft hinner ´smita´ förbi kompressionsringarna.

#9
2015-12-14 13:35

Märkningen av oljan är ett minimikrav som oljan ska uppfylla. Dyrare olja håller kvaliteten längre. Har man en äldre bil kan det vara skit samma men har man en nyare med potent motor skulle jag nog ta en riktig olja.

#10
2015-12-14 13:37

Jag har haft ett antal Saabar, men ingen som dragit olja så att det synts någon skillnad på stickan, mellan oljebytena. Drar en sådan 4l. per 1000 mil så är nog den motorn totalt nerkörd. Fixa en fräschare motor från skroten i så fall och kör på rätt olja så håller den 40 000 mil

#11
2015-12-14 17:42

Kommer aldrig att hälla något annat än Biltema mineral 10-40 i en bil, en billig basolja som fungerar utmärkt!

#12
2015-12-14 13:46

Japsen är nog helt rätt med sin gissning.

#13
2015-12-14 14:06

En och samma olja blir alltid våldsamt mycket bättre ju mer du betalar för den... -en dyrare olja är alltid bättre än en billig, även om det är samma olja vi snackar om.

Vi som käckt "koden" tjänar naturligtvis en stor slant, men alla andra som bestämt sig för att original verkstadsolja är mycket (ungefär 4-5 ggr alltså) bättre än samma olja i butiken får väl betala för sin övertygelse.

#14
2015-12-14 16:30

Bortom: ALLA motorer späder ut sin olja med bränsle. ALLA motorer kommer förbruka olja. Inga kolvringar är perfekt täta, varken upp eller ner. Men visst. Du har rätt till en viss del. Bränsleutspädning och oljedrickande är två olika saker. Vet inte om jag poängterade det eller du missförstod mig. VW's FSI motorer är direktinsprutade och dricker olja. De späder nog inte ut bränslet särskilt mycket precis som du påpekar. GDI är en ultra-lean-burn stratifierad förbränning ända tills du stampar pellen i botten. Då förskjuts tändpunkten framåt och man hinkar in bränsle som slickar cylinderväggarna. Stratifierad tändning sker bara delvis under körcykeln. Det sker inte heller vid kallstart. Sen är ingen förbränning perfekt. Det ligger alltid rester av oförbrända kolväten som följer med kolvringen.. Så det beror på hur du kör. Men visst.. under normala förhållanden så är utspädningen liten.
Dieslar späder också ut sin olja i ungefär samma utsträckning som moderna direktinsprutade bensinare. Om du drar en sticka som gått 3000 mil och den inte luktar diesel så får jag äta upp en hatt.

#16
2015-12-14 17:41

von: Bra skrivet men sådana svar har knappast ViB! :D

#17
2015-12-14 18:22

JvD: Du kan inte ha något annat än en rishög från 90-talet och köra runt i...? Mineral 10w-40? Det skulle jag nog bara hälla i en rishög om jag bodde på kontinenten eller verkligen hatade bilen.
Personligen häller jag inte något annat än de bästa oljorna i bilen eftersom att snåla är inte motiverbart.
0w-30 av hög kvalitet (dexos2 eller liknande) gör nog att din bil drar ett par procent mindre än 10w-40. Det går att räkna hem skillnaden över 3000 mil.

#18
2015-12-14 19:22

Castrols nya olja har titan som tillsats. Det hittar man nog inte i Biltemaolja.

#19
2015-12-14 19:41

Titan i olja? Till vilken nytta? Biltemas olja och man har råd med flera varmkorvar med.

#21
2015-12-14 20:11

Tror man att oljorna inte har blivit bättre sen 60-talet, ja då tror man nog även att Tomten finns.

#22
2015-12-14 20:16

Bäst att hålla sig till Bilfirmans olja så länge garantin finns kvar, det är väl lite Hum Hum över vart dom får sin olja ifrån, det går ha ett "märkesfat" och flytta oljan från ett annat ?
Kommer oljan från Nynäs så hämtar dom sin råolja ute från Nordsjön och Venezuela, beroende på vilken kvalitet som skall produceras, och dom verkar även levererat till Statoil och därmed är väl Biltemas olja väl så god som någon annan, alla raffinaderier har nog koll på varandras tillsatser genom att arbetarna och forskarna flyttar kors o tvärs, genom nedläggningar och arbetskraftsförflyttningar .
Klassningssystemen är väl samma vilket raffinaderi den än kommer ifrån, det är väl standardiseringar så det är väl något undermedel många kommer med, som sägs minska slitaget på motorn och bränsleförbrukningen till några droppar milen.
Ja den som tror på Tomten vill nog även ha en dyr olja för den goda sakens skull :-)

Har många kompisar som kör på olja från Swedool och Biltema, deras bilar drar varken mer eller mindre än min när vi jämför, jag som kör på bilfirmans olja f.n.
Motorerna håller det är stötdämpare avgasrör bromsbackar rosten och elektroniken som dom får problem med.

#23
2015-12-14 20:21

zanzibar (jag har f.ö. varit där): mitt inlägg var riktat mot JvD. Självklart köper jag olja som är klassad för bilen, men har inga som helst problem med en syntet från Biltema - till en lite äldre bil.

#24
2015-12-14 21:34

Min "hobbybil" är en gammal Golf GTI -94 som gått 30 000 mil. Har själv kört den ca 10 000 mil och använder Biltemas semisyntet för drygt 40 kr/l. Byter olja samt filter höst och vår. Oljeförbrukningen mellan bytena är ca 1l/400 mil. Inga synliga problem såsom oljeklägg el liknande.
Det är uppenbart att märkesmystiken ligger tät över olika oljefabrikats egenskaper.
Kollade också "trastens" länk till Castrol och kunde inte se att de hade tillsatt någon titan till oljan, men väl kommit på att ge oljan ett fantasieggande namn. Ordet titan har nån sorts magisk klang för en del men vilken nytta det skulle göra i en motor är oklart. Man talar också om "titanpolymerer". Polymerer av en metall? Sicket trams!

#26
2015-12-15 07:06

Kör på den olja som rekommenderas av biltillverkaren, även om den kostar lite mera. Att experimentera på egen hand med olja och tro sig veta mera än motortillverkarna, som att gå ut på svag is och säga bestämt "Nog håller det"!

#27
2015-12-15 16:19

Allmänt exempel: Om det enligt boken står att den bil ska ha mineral 10-40, oljan uppfyller kraven med god mariginal, är av känt fabrikat och bilen går fint på det år efter år och bilen är gammal. Är det inte både onödigt och skadligt att helt plötsligt efter 20 år hälla i någon svindyr helsyntetisk 0-40 eller vad de heter? Som enligt förpackningen endast rekommenderas för nya fordon.

#28
2015-12-15 18:03

Audi A5 SB: Jo. Men så verkar ju många tycka. "Jag häller i matolja i min bil. Det är väl också ett smörjmedel? Det är billigt!". Faktum är att lågviskooljorna går att räkna hem mellanskillnaden på ganska lätt. 0w-30 drar ett gäng procent mindre än 5w-40 t.ex. Det är faktiskt ganska betydande skillnader. Säg att det drar 4% mindre över 3000 mil. 0.5l milen = 1500 liter * 0.04 = 60 liter. Det är lika mycket som en ny dunk fin olja.
Den som säger att alla oljor är lika har verkligen ingen aning om hur avancerade alla oljor är idag.

#29
2015-12-15 18:05

JvD: Det är helt okej. Det är ingen som bryr sig om vad en rishög från början av 90-talet får för olja.

#30
2015-12-15 18:23

Björnove: För det första så kör du knappt bilen något för att uttala dig om oljans kvalitet. För det andra är din bil säkert lämplig kandidat för relativt usla oljor med dagens mått mätt. Det är ganska betydande skillnader på "billig" olja och "dyr" olja.
Däremot, olja som uppfyller tekniska krav, det får man gärna köpa så billigt som möjligt.
De flesta LL-specifikationer och tillverkarspecifikationer började någonstans runt 90-talet bli populära. Det gör att t.ex. biltemas 10w-40 mineralolja är olämplig för de flesta fordon från slutet av 90-talet och framåt. De flesta tillverkare (för att inte säga alla) började kräva delsyntet och helsyntet för att bygga oljor efter exakta specifikationer, vilket är svårare med mineraloljor. De flesta mineraloljor är olämpliga vintertid i Sverige.
Din MkIII (?) Golf ska nog ha VW 500 00 or 501 01 oljor av rätt viskositet. Det gör mineralolja olämpligt. Vad gäller Biltemas delsyntet (10w-40) så är det svårt att säga. Den är så pass "ny" så den borde verkligen överträffa tillverkarens krav. Så den är nog helt okej att köra på. Personligen väljer jag gärna något med låg kallviskositet för att få runt oljan fort när motorn är kall, men vilket som är nog ok.

#31
2015-12-15 18:28

Hvad menar du milky, vad skola en sådan automobil ha för olja som är bättre? Alltså om ägaren skola vara pedantisk.

#32
2015-12-15 21:10

JvD: Vilken bil då? Smörjning är faktiskt en vetenskap.

#33
2015-12-15 21:19

milkylainen: vad menar du med inlägg #28 riktat till mig? Jag har sagt att jag kräver olja klassad för bilen, men att för en äldre bil har jag inga problem med en syntet från Biltema.

#34
2015-12-15 22:17

"Milkylainen" Jag tror inte att någon bilägare kan avgöra om den olja han använder till sin bil är av god kvalite eller inte. Det torde dock vara så att relativt täta olje- och filterbyten väl kan kompensera för en lägre oljekvalite, Det kan man ha råd med om man använder billigare oljor.
Kan också nämna att jag har haft bilverkstad, kört rally och ägt rätt många olika bilar alltifrån Opel Kadett -63 via BMW 525 till den Polestar V70 som jag nu kör som vardagsbil. Har aldrig haft ett oljerelaterat haveri eller onormalt slitage på någon av dessa! Men självklart använder jag inte biltemas semisyntet i Volvon. Nya syntetiska oljor självklart bättre än de oljor som fanns när jag började, som 15-årig "grease monkey", serva bilar på en IC-mack. Jodå så kunde det gå till på den tiden.
Det här pubertala tramset, som en del håller på med, om vilka bilar som är bäst är ju bara tröttsamt. Alla bilar krånglar nån gång och inga träd växer upp i himlen.

#35
2015-12-15 22:57

milky: Jag syftar på polarns fina Opel Omega 2,0 8V från 1995, brukar serva den åt honom.

#37
2015-12-16 15:52

Instämmer med brut.

#38
2015-12-16 15:55

Frågan är: Duger billig oja?
Brut 33 svarar: Vag bilar är oljeslukare av rang.
JvD späder på dumheterna.

Som man kan vänta sig av trollet alltså.
Jag brukar iallafall läsa frågan innan jag svarar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.