Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Byta från automat till manuell

Bilfrågan: Byta från automat till manuell

Bilfrågan

"Behövs omregistrering? Kostnad? Behövs omprogrammering?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Undrar hur svårt det är och vad som krävs för att byta växellåda i en Kuga från en powershift till manuell? Min låda rasade efter 15.000 mil och då det kostar cirka 50.000 att köpa utbytes så funderar jag på om det går att sätta i en 6-växlad manuell låda som kostar runt 10.000 i stället? Behövs omregistrering? Kostnad? Behövs omprogrammering? Kostnad? Vem kan programmera? Övriga kostnader och behov?
Cenneth

Svar:
Jag började med att försöka leta efter en begagnad växellåda bland annonser för begagnade bildelar. Men gick faktiskt bet. Antingen håller växellådorna eller så finns en marknad för begagnade. Att byta till en begagnad manuell växellåda innebär en hel del skruvande. För om affären ska gå ihop måste man nog göra det själv. I annat fall tvivlar jag på att det går ihop ekonomiskt. Bilen är fortfarande snart 10 år med 15.000 mil på. Och bilens värde ligger kanske omkring 50.000 kronor. Om inte växellådan går att renovera till lägre pris är en reparation därför tyvärr tveksam rent värdemässigt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du bytt växellåda någon gång?

Kommentarer

#1
2020-09-16 08:26

Låter dyrt

#2
1
2020-09-16 08:50

Kass svar.

#3
2020-09-16 09:12

Jag ringde transportstyrelsen och frågade inför ett byte.
Svaret blev att det gick bra om bilen godkändes vid registeringsbesikting då bilen var av årsmodell -92.
Men från 95- var det nära nog omöjligt, då alla bilar från den årsmodellen är helbilsgodkända.

#4
1
2020-09-16 09:53

Bra svar.

#5
2020-09-16 10:29

Vem har konstaterat att lådan inte går att renovera?

#6
2020-09-16 10:45

En begagnad manuell låda kostar 10-14 tusen på bildelsbasen.se. Plus frakt. Fanns inga automatlådor alls. Gissningsvis för att få bilar såldes med automat eller att de går sönder ofta. Notera att begagnade priser är dubbelt eller trippelt högre i Sverige än på kontinenten.
Som ett exempel. Har idag beställt frontdelar till en väns bil. Svenska skrotar vill ha 1250-1500:- för delen samt frakt 525-1100:- (samma del fast olika fraktkostnader!). Köpte istället samma del ny från Tyskland (Autodoc.se) för 1060:- inklusive frakt. Köpte även alla servicedelar inklusive motorolja samt bromsskivor fram och bak för 1990:- inklusive frakt. Biltema ville ha 3600:- för dessa.

Att byta till manuell växellåda innebär tyvärr inte bara byte av växellådan utan en hel hög annat. Det är garanterat inte enkelt, men har du plats, verktyg och tid samt lite finurlighet borde det gå. Om jag vore du skulle jag istället leta efter automatlåderenoverare. Finns några på Blocket som annonserar.
Du kan även prova http://www.bjornesautomatlador.se/ eller http://www.mrmechanic.se/. Jag har mycket god erfarenhet av båda dessa företag.

#7
2020-09-16 22:46

Svaret har ju Rikard gett i #3 så en ombyggnad är alltså omöjlig!
Det återstår reparation eller byte av automatlådan!

#8
2020-09-16 23:26

Det krävs ett nytt intyg från tillverkaren, om man ska byta växellådstyp på en nyare bil än 92.
Helt enkelt är det inte att få till funktionen på dagens rullande datacentraler.
Lycka till, med att få ut ett nytt intyg. Det lär vara näst intill omöjligt.

#9
2020-09-17 10:56

Kolla med detta företaget som renoverar växellådor:
http://www.stmab.se/

#10
2020-09-17 12:35

Skulle tro att fordonsdatorn inte tillåter det heller. Sen tillkommer svänghjul, koppling, pedal med tillbehör, växelspak med länkage, fästen och annat. Man behöver en hel bil att plundra på delar.
Nej, det låter inte som det ens är en idé att försöka byte (dessutom är det som sagt inte lagligt)

#11
2020-09-18 21:21

Inga problem att programmera om fordonsdatorn
Finns verktyg för detta att ladda ner fritt till modeller som är baserade på Ford Focus.

Sen är det de med bytet.
Risken är att du lär gå via ombyggt fordonsregeln.
Men då måste bromssystem, motor och växellåda och drivlinan bytas.

Skapa ett konto på www.fordclubsweden.se och ställ frågan där. Gustaf Ulander på forumet är SFRO-besiktningsman och kan ge ett exakt svar på din fråga :)

#12
2020-09-19 08:51

"Automatlåd renoverare" alltså jag ser ofta annonser på fejan och andra sociala medier, bara 15.000kr för renovering..
Nu är det bara amerikanska lådor, när jag var 16år så renoverade jag en 727 låda från chrysler new yorker, det var byta lite slitage delar(knappt något alls), lameller och nya packningar och filtret.. Ny olja.
Kollade förra veckan om jag skulle beställa delarna till min Dodge VAN från 1985, gick på 4500kr för precis allt, och då snåla jag inte..
Men varför ska jag göra det när lådan gör sitt jobb som det ska än?

Nyare lådor som "rasar" är det oftast bara mjukvaran/styrbox, lite el komponenter, kanske lamellkorgen, lamellerna som inte vill leka längre.

Resten av lådan är garanterat inte "rasad" så länge den inte är klyven och ligger en hög med inälvor på backen.

Just ja, 727 lådan jag renoverade läste jag mig på i en manual bara, aldrig skruvat på en bil innan detta, skruv vana ja, bil nej.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.