Nästa artikel
Bilfrågan: Bör jag backbromsa?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bör jag backbromsa?

Publicerad 24 mars 2015 (uppdaterad 24 mars 2015)
Bilar är oftast tyngre fram, det är en anledning till att bromsverkan är bättre där.
"Det är allmänt bekant att frambromsarna arbetar mer än de på bakhjulen. Men hur förhåller det sig om man backar snabbt och sedan bromsar? Arbetar då bakre bromsarna mer istället?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

 Fråga:
Det är allmänt bekant att när man bromsar så är det frambromsarna som arbetar och slits mer än de på bakhjulen. Men hur förhåller det sig om man backar snabbt och sedan bromsar?

Arbetar då bakre bromsarna mer istället? Tänkte som så att då skulle man ju kunna motionera bakbromsarna på det sättet.
VW Polo 2012
 
Svar:
De flesta bilar är tyngre fram och har större dimension på främre bromsskivorna (vilka också ofta är ventilerade). Bakbromsarna får vid lindriga inbromsningar jobba betydligt mindre och riskerar att rosta och kärva. Därför är det bra att då och då ”motionera” bromsarna, men kanske inte genom att backa.

Om du backar och bromsar får förstås bakbromsarna jobba hårdare. Men ska du uppnå någon ”motionerande” effekt får du backa ganska fort och det är knappast att rekommendera ur säkerhetssynpunkt. Bättre är att köra framåt på en otrafikerad väg och bromsa maximalt några gånger.          
Marianne Sterner

Diskutera: Hur motionerar du bakbromsarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-24 09:41
Mistro

Bäst vore förstås om tillverkarna tog ansvar för sitt skit och att det därför vid service ingick att bromsarna smordes upp. Typiskt att skylla ifrån sig på användarna då produkten är undermålig. Man kunde ju ta en del utav den tiden som används till "nödvändig" visuell kontroll vid service och kontrollera sådant som kunden faktiskt har någon nytta av istället. Som svar på frågan så kör inte jag runt och tvärbromsar som en idiot och sliter upp däck,bromsar och vägbanan mer än nödvändigt. Problemet med kärvande bakbromsar är ett relativt nytt problem som vi borde ge tillverkarna en käftsmäll för. Gör om gör rätt så slipper vi problemen!

#9 • Uppdaterat: 2015-03-24 09:45
Mr.Wheeler

@Gammelman: På Passat, åtminstone på den -11 och den -14 jag haft/har så fungerar parkeringsbromesen som nödbroms i högre farter, men det är inte på/av som i krypfart. Man måste "dra" i den som en konventionell handbromsspak.

#a • Uppdaterat: 2015-03-24 11:30
L West

Jag tycker det var vanligare förr med kärvande bromsar, på 80- och 90-talet fick jag oftast skruva med bromsarna på alla bilar jag hade. Enda bilen nyare än 2000 jag haft med kärvande bromsar var Citroen C2, och på den kärvade dom framtill.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.