Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Besiktning allt dyrare

Bilfrågan: Besiktning allt dyrare

Bilfrågan

"Det är ca 100 kr mer än i fjol. Hur har det blivit så här?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kollade tider och priser för besiktning. 539 eller 559 kr hos Bilprovningen (i Falkenberg). Det är ca 100 kr mer än i fjol. Besikta är ungefär 100-lappen billigare. Hur har det blivit så här? Det är ju idiotiskt och irriterande. Fler bolag och mycket dyrare än det gamla monopolet. Beror det på fler aktörer och många luckor i schemat, så de måste ta mer för att få samma inkomster som tidigare? Eller vad är det som hänt?
Ulf Molund

Svar
Det ser prismässigt ungefär likadant ut där undertecknad bor. Men med en rabattkod minskade skillnaden till en 50-lapp. Du har rätt i att fler aktörer inte alltid innebär lägre pris. Svensk Bilprovning konkurrensutsattes från och med 2010. Då hade Bilprovningen hållit samma pris, 300 kronor, för en vanlig besiktning sedan 2000. Då fanns 192 besiktningsanläggningar. Nu finns över 550 och antalet växer. Men i varje företags budget måste kostnaderna för lokaler och personal täckas av inkomsterna. Och nu slåss ju fler aktörer om kunderna. Fördelen med fler aktörer kan vara andra värden, hur man uppfattar service och bemötande. Men systemet innebär faktiskt också att man kan jaga pris om man har framförhållning och väljer en oattraktiv tid.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare 
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-11-20 07:44

Vi är grundlurade. Med konkurrens borde det Max kosta 250:-

#2
2020-11-20 08:22

Allt annat i samhället har ju gått upp i pris.
Vad hade en besiktning kostat idag om monopolet hade funnits kvar?
Förmodligen samma som nu skulle jag gissa, ja kanske till och med ännu mer.
Konkurrens är ingen garanti för låga priser, men det är å andra sidan inte ett monopol heller.
Tycker ALLT ändå har blivit bättre som det är nu, Tänk den tiden när man kunde få vänta 2 månader på en besiktningstid. :(

#3
2020-11-20 08:54

Jarl: Du har ingen större koll på vad det personalkostnader ens ligger på va? Finns inte en chans i världen att du hade kunnat driva det på marknadsmässiga grunder för 250 kr för en komplett besiktning.

#4
2020-11-20 09:22

Som vanligt är det de som inte är ”om sig och kring sig” som får betala fullpris. De olika besiktningsföretagen konkurrera med varandra genom mängder av olika erbjudanden och kampanjer. När det närmar sig besiktning dimper det alltid ner ett 10-tal brev från olika besiktningsföretag med allaehanda specialerbjudanden och rabatter. Det gör det nästan svårt att betala fullpris.

Men det är klart, är man en ”trogen konsument” som alltid besiktar där man alltid gjort och inte ser sig omkring efter alternativ så blir det ofta dyrt till ordinarie (höga) priser.

#5
2020-11-20 09:35

Fler besiktningsaktörer innebär färre kunder per anläggning och därmed går priserna upp för de behöver intäkterna för att täcka sina kostnader. Även Bilprovningen behöver täcka sina kostnader, det är ett statligt aktiebolag men ändå ett vinstdrivande bolag. AB Bilprovningen och privata aktörer konkurrerar om samma marknad och alla behöver täcka sina kostnader och ska gå med vinst. Utan privata aktörer så hade Bilprovningen haft fler kunder och därmed kunnat ta ut lägre priser.

#6
2020-11-20 09:50

Henrik.
Visst finns det personalkostnader men där är nog inte problemet.Kolla pizzeriorna hur de har det.

Det är så att bilprovningen i stada hade 5+ anställda, nu är de två-tre som besiktar och det finns gott om tider.
Dekra har en anställd och tider finns oftast.
Besikta, inte koll men ofta tomt utanför med kunder om man åker förbi.

Största problemet är lokal och värmekostnader om man hyr och inte äger fastigheten, lika för en liten butik i centrum som kan ha hyra på 20-60k i månaden.

Finland för tio år sen, där har priset faktiskt sjunkit lite, men då ingår inte avgastest.
https://svenska.yle.fi/artikel/2010/09/03/priset-pa-besiktningar-kan-sjunka.

Prisutredning Sverige och Finland.(får virusvarning på dokumentet men gick bra att läsa, sidan saknar https).
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1294572/FULLTEXT01.pdf

Har man mycket kunder så visst ger det mer inkomst, inte för de som jobbar med fast lön, men mer att göra.
Kan ge en beskrivning inom storindustrin på 90 talet där jag jobbade men för mycket att skriva....

#7
2020-11-20 09:52

Hoppade på ett kort men billigt erbjudande i slutet av sommaren när det gällde besiktning av min släpkärra och kom undan med 100-lappen jämt vilket var klart överkomligt. Men så billigt är det ju tyvärr inte jämt. Berodde enl personalen på väldigt låg beläggning just då eftersom myndigheterna förlängt besiktningsintervallet för vissa bilar p g a den pågående pandemin.

#8
2020-11-20 09:55

FullBrew: Jo för en pizzabagare och en besiktningsman tjänar nog samma med......och troligtvis 2 branscher som hanterar sin bokföring på samma sätt med.
Alltså varför svarar jag ens på ett sånt nonsensinlägg.....

#9
2020-11-20 09:56

250kr för 20mins arbete ger 750kr/h. Tent spontant borde det väl gå att driva en verksamhet för detta. Det är ju endast något lägre än vad bilverkstäder tar och de har ju ofta lite mer omkostnader...

#10
2020-11-20 10:20

Desmoholic skrev: "250kr för 20mins arbete ger 750kr/h. Tent spontant borde det väl gå att driva en verksamhet för detta. Det är ju endast något lägre än vad bilverkstäder tar och de har ju ofta lite mer omkostnader..."

750:-/h (600:-/h ex. moms) är ingen hög timdebitering. Du har dessutom då förutsatt en 100%-ig beläggning, vilket man nog nästan aldrig har. Jämförelsen med bilverkstäder haltar, då dessa har god avans på reservdelarna, till skillnad från besiktningsföretagen.

Jag tycker det har blivit oerhört mycket bättre efter avregleringen och en "hundring" hit eller dit en gång om året blir ju just försumbart när man ser på kostnaden för bilägandet totalt.

#11
2020-11-20 10:28

Jag är mycket tacksam över att bl a bilprovning numera är konkurrensutsatt. Minns det gamla DDR-Sverige där man ibland mobbades av besiktningsgubbarna när man kom med sin lite sämre bil. De ropade på varandra och pekade på olika detaljer jag inte hade koll på och gjorde sig lustiga över min okunskap. Det kunde gälla avgassystemet eller en draganordning. Numera är jag kund och behandlas som en sådan. Trivs jag inte med servicen så byter jag leverantör till nästa besiktningstillfälle.

#12
2020-11-20 10:43

@Desmoholic, vilka verkstäder tar 750 kr/h. Normal taxa ligger i Stockholm i prisintervallet 1500-2000 kr....

#13
2020-11-20 11:09

Omräknat med KPI så skulle besiktningen alltså kosta 385 kr idag, jämfört med 300 år 2000.
Det kommer flera erbjudanden under 385 kr, och dessutom ska ju det 17% längre intervallet räknas in, vilket förstås sänker kostnaden per år.
På köpet får man mycket bättre tillgänglighet, inte 6-7 veckors väntetid, samt trevligare bemötande.

Sen kan man förstås undra om någon hundralapp mer eller mindre verkligen spelar någon större roll, när värdeminskning, skatt, försäkring, bränsle, service kostar så mycket mer...

#14
2020-11-20 11:10

Besiktning allt dyrare ... helt naturligt när privata aktörer skall gå med en god vinst, det kravet har inte sv. bilprovning!

#15
2020-11-20 11:16

Väldigt bra skrivet Hultarn, många som bara ser det som är närmast under nästippen.

#16
2020-11-20 11:30

Det är värt en tredubbling av priset att slippa griniga gubbar som är svåra att få tid hos. Trots allt kostar det mindre än en tank bensin.

#17
2020-11-20 14:18

hultar är på rätt spår, det gnälls bara för att gnälla, säg att man får betala 500 kr/år för besiktning, är detta ett problem, då har man helt enkelt inte råd med bil, för denna kostnad är försumbar bland alla andra kostnader, krasst kanske någon tycker, men ett faktum.

#18
2020-11-20 14:52

Största problemet är nog att lobbyister lyckades lura våra okunniga politiker i att just vi i Sverige behövde fortsätta med dessa täta besiktningar medans övriga européer klarar sig numera med besiktning varannat år vilket i sin tur kostar oss bilister ca: 2 miljarder extra varannat år förutom förlorad lön reskostnad till och från besiktningen.
Ingen har kunnat visa att någon olycka i trafiken berott på fel hos fordonen som kunnat undvikits med tätare besiktningar.
Är det någon som tror att besiktningen av bilen kan ändra på att män står för 75-80 % av alla olyckor och att förarna vanligtvis är 20-25 år ,hög hastighet , alkohol droger , trötthet, olycksfåglar som är 15 % av förarna men som står för 50 % av alla olyckor och kanske inte skulle tillåtas att köra bil alls.

#19
2020-11-20 14:56

Previa: Som vanligt är du en av de negativa.......betänk att det finns klimatmässiga saker som gör att våra bilar här uppe kanske behöver en kik lite tätare än i andra delar av Europa med.
Vi har ju mindre täta intervaller när man har en nyare bil, men då vi även har en äldre bilpark än vissa andra delar av Europa med så har vi sen tätare kontroller. Fullt logiskt. Ja förutom för de som hellre ser negativt än logik då......

#20
2020-11-20 15:48

Nuvarande taxor tycks räcka för kraftfull budgivning på ett av besiktningsföretagen.
Marginalerna tycks alltså inte körda i botten!

#21
2020-11-20 17:57

Dagens system skapar en merkostnad för bilisterna. En överetablering av stationer medför lägre utnyttjandegrad och därigenom högre fast kostnad per besiktning. Alla pappersutskick kostar också stora pengar.

#22
2020-11-20 18:19

@Gmogmo: Sverige består av mer än Stockholm...
Jag har i min region( runt Linköping och söderut) till gång till flera bilverkstäder som debiterar runt 800kr/h, d.v.s. något högre än 750kr/h som jag skrev.

@Audi A5 SB; Jag lämnar in mina bilar till en lokal verkstad som tar runt 800kr/h och köper ofta reservdelar själv. Undra varför de tar emot mina bilar om det inte går ihop sig...

#23
2020-11-20 19:23

Tacka staten för avregleringen av allt som funkar.
Men vi har en stolt tradition här i Sverige.
Om skiten funkar, pilla på det till det slutar funka.

#24
2020-11-20 23:22

Helt naturligt att det blev mycket dyrare när besiktningen såldes ut, då uppstår en oligopol situation där alla höjer till ungefär samma belopp och alla tjänar på det, det är så marknadsekonomi fungerar, det som kan bryta utvecklingen är om det kommer någon som börjar konkurrera med priset

#25
2020-11-21 16:59

Vilka problem en del verkar ha haft förr som inte hunnit med att boka besiktning på 5 månader....

#26
2020-11-22 05:47

Problemet är också att folk fortsätter att åka till samma ställe år efter år av gammal vana och inte till den som är billigast.

#27
2020-11-22 13:01

Nån måste betala för mångfalden av Bilprovningar.

#28
2020-11-23 14:29

Henrik M.
Du talar om logik, för att sedan bara gissa varför vi skulle behöva tätare besiktningar än övriga Europa. Mer logiskt att vi får samma besiktningsintervaller som övriga Europa så länge som ingen kunnat visa att några olyckor beror på fel hos fordonen, det är logik.

#29
2020-11-23 22:57

Såg på ett företag att det lokala priset var 50 kr mer på lördagar än måndag till fredag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.