Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Auktoriserad eller allbilsverkstad?

Bilfrågan: Auktoriserad eller allbilsverkstad?

Bilfrågan

"Tar jag någon risk genom att inte serva bilen hos Nissan? Tänker på andrahandsvärde, att rätt material används och att jag får assistansgaranti och så vidare." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en Nissan X-Trail som jag köpte ny 2016. Har pliktskyldigt servat den på auktoriserad Nissan-verkstad under de tre första garantiåren. När det nu närmar sig fjärde årsservicen funderar jag på att anlita en märkesoberoende verkstad. Orsaken är att Nissan vill ha 6 650 kr för servicen, varav arbetskostnaden utgör 2 600 kr. Jag tycker det låter hutlöst dyrt för en normal familjebil. Det handlar om byte av diverse filter samt oljor. Frågan är om jag tar någon risk genom att inte serva bilen hos Nissan? Jag tänker på andrahandsvärde, att rätt material används och att jag får assistansgaranti och så vidare. 
Patrik  

Svar:
Det finns många bra och välkända märkesoberoende verkstäder. Det viktiga är att servicen utförs fackmannamässigt och att man inte missar eventuella intervall-tillägg. Många ligger nog kvar hos den auktoriserade verkstaden särskilt när bilen är ny. Mjukvaruuppdateringar och förnyad vägassistans kan vara ett skäl att stanna kvar. Men generellt har också vi konstaterat att priset på service och reparationer oftast är lägre hos oberoende verkstäder. Hur mycket lojaliteten till den auktoriserade verkstadens service och reparationer är värt är svårt att svara på. Förmodligen mindre ju äldre bilen är. Då är det skicket och att underhållet över huvud taget har gjorts och att det utförts korrekt som räknas. Man kan också själv teckna en assistansförsäkring.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2020-04-13 08:00

Det ÄR hutlöst! Jag skulle kontakta verkstad som passar mig, och få dom att redovisa vilket underlag/komponenter dom har, för att kunna utföra korrekt service.
Om OK, skulle jag använda den och teckna assistansförsäkring- för några hundralappar/år.

#2
2020-04-13 08:22

Det är dyrt att ha bil.
Men ingen bryr sig om vart den är servad det är min erfarenhet. Huvudsaken är att det finns dokument på att det är utfört enligt schemat.
Be att få offert från Nissan och specat vad som skall göras vid denna service.

Men när man begär in pris så skall man vara noga med att få specat vad som görs.

Det är inte ovanligt att något glömts bort på en billig offert från tredje part då man ibland inte har helt koll på vad som skall göras vid vissa mil på olika fabrikat då det kan skilja en del vid olika mil.

#3
2020-04-13 09:19

Originalverkstad är bra, om man hatar sina egna pengar. Mitt personliga rekord är 10 ggr dyrare offert hos original jmf lokal mekonomen.

#4
2020-04-13 09:46

Man blir mindre lurad om man slutar göda märkesverkstäderna och tar en mindre verkstad som man litar på.
Bäst är att göra jobbet själv när garantin gått ut då vet man tex att oljefiltret är bytt mm:)

#5
2020-04-13 10:00

Många märkesoberoende verkstäder har assistansförsäkring som ingår i servicepriset.

#6
2020-04-13 10:10

Kan dock balansera med att säga att jag även vart med om att märkesverkstaden haft lägre pris än de seriösa oberoende. Då bortser jag såklart från de med handmålad skylt på staketet som erbjuder service för 800 inkl. olja och filter. (Finns 2 såna här).

#7
2020-04-13 11:14

Blir befriande skönt att nära nog slippa den här hästhandlarverksamheten (bilverkstäderna) med kommande elbilar. Såg precis en recension av en beg elbil och där föreslogs att man lät bilbesiktningen sköta "inspektionsservicen", och i övrigt lagar man sånt som är trasigt, inte helt...

#8
2020-04-13 11:26

Oavsett märkes- eller fri verkstad: -glöm inte att då och då kolla så att inte din bil omfattas av återkallelser. Dvs en "gratis" reparation av något som myndigheter har underkänt. Kolla även återkallelser i andra länder, då samma detalj kan ha flugit under radarn (tipsa myndigheterna om det behövs) i Sverige.
(jag ser en hel del återkallelser på en sajt för EU som heter "Rapex" -googla, länkarna är lite struliga)

#9
2020-04-13 12:36

Serva själv och spara inköpskvitto för delarna...
Köpte olja, oljefilter, luftfilter och kupéfilter för 650kr. Allt klart på en timme.
Spar både tid och pengar. Mekaniker som hatar sin chef och har taskigt betalat litar jag inte på för fem öre.

#10
2020-04-13 19:45

Jarl
Det är nog så inom flera underbetalda branscher. Om du inte litar på verkstadskillen så litar du väl inte heller på knegarna på McDonalds, vårdpersonal, många butiksbiträden, förskolepersonal, etc.

#11
2020-04-13 19:49

Hm, inte alla gånger det blir dyrare med märkesverkstad. En gång serva jag en tidigare bil på Mekonomen eller motsvarande utan att kolla med märkesverkstaden, jag utgick från att det var dyrare. Fick dock reda på i efterhand att den service var billigare på märkesverkstaden. Tji fick jag.

Jag tycker det är väldigt lika i pris mellan märkesverkstad och de större oberoende kedjorna. Iallafall på service jag kollat upp.

#12
2020-04-14 07:59

Axa. Då är det ofta.
Oftast Inga jättestora skillnader på exakt samma jobb om vi pratar verkstäder typ Meca/Mekonomen med bra renommé och garantier.
500-1500:- lägre men kan vara tvärtom också.
Det viktiga är att man kollar upp att man får exakt samma jobb utfört så inte den oberoende missar tex ett oljebyte i diff på en 4wd eftersom dom oberoende ibland inte har koll på intervallen på olika fabrikat som varierar friskt.

#13
2020-04-14 09:25

Att vid ett nybilsköp ligga kvar hos en auktoriserad märkesverkstad under garantitiden är bara smart och inte speciellt dyrt. Än mindre om man passar på att teckna de extremt förmånliga serviceavtalet som sträcker sig en 3 år (typ tre servicetillfällen). Efter garantin gått ut, så är det i min bok fritt fram att serva vart man vill. Som några varit inne på, så kan man givetvis serva sin bil själv, det är varken svårt eller tidskrävande (alla har dock inte samma grundläggande kunskaper i detta). Personligen så lämnar jag in familjens A6:a på Mekonomen eller Meca vid de givna serviceintervall som bilen anger, men göra alltid en egen "mellanservice" med samtliga moment som tidigare serviceprotokoll visar när bilen gått hälften av beräknat miltal till nästa service.

Har man en äldre bil, och tight budget samtidigt som man inte kan skruva själv, så finns flera personer på hörnet som kan åta sig sådana jobb för småpengar.

#14
2020-05-04 22:48

# j.Karlsson... och spilloljan åkte den i avloppet?!

#15
2020-05-04 22:48

# j.Karlsson... och spilloljan åkte den i avloppet?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.