Bild
Nästa artikel
Illustration: Johan Isaksson
Illustration: Johan Isaksson

Bilfrågan: Assistance ej hundraprocentig

Bilfrågan

"Det händer att bilen plötsligt bromsar hårt under en korsande väg med annan lägre hastighetsgräns." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min bror har köpt en Passat årsmodell 2020 med headup-display och information av hastighetsskyltar. Han använder också möjligheten att bilen justerar hastigheten efter vilka hastighetsgränser som gäller. Men det visar sig att bilen inte läser av hastigheten från vägskyltarna via kameran i bilen. Man tar uppgiften från kartsystemet. Konsekvensen blir fel information om gällande hastighet. Dessutom händer det att bilen plötsligt bromsar hårt då han passerar under en korsande väg med annan lägre hastighetsgräns. VW anger att trafikskyltarna sitter i fel höjd som skäl. Han har inte fått någon återkoppling på vad man gör åt problemet. Det är viktigt att Vi Bilägare testar av tillförlitligheten i system som har med hastighet och körsäkerhet att göra.
Åke Sandberg    

Svar:
Det här är en aktuell fråga med tanke på bilarnas allt mer avancerade assistance-system. Så här svarar Marcus Thomasfolk, kommunikationschef för VW Group i Sverige: ”Rent tekniskt är denna funktion (prediktiv farthållning) ganska komplicerad och är en kombination av flera källor av indata. Systemet hämtar information både från skyltavläsning, kartdata samt uppgifter om vägens klassning.” Men det betyder också att systemet måste fungera med de förutsättningar som finns, exempelvis ändringar av en vägs klassning och hastighetsbegränsning, navigationssystemets senaste uppgradering och skyltavläsningen via en kamera, som exempelvis kan få syn på en avfarts hastighetssänkning. Men kameran kan ju också blockeras på grund av dålig sikt. Det händer ju också med kollisionsvarningssystem. Man kan alltså inte vänta sig en hundraprocentig funktion. Det var förmodligen också en av anledningarna till att det förslag (ISA) som lades fram inom EU – att bilar från och med 2022 skulle vara försedda med hastighetsanpassning som skulle göra det omöjligt att köra fortare än tillåtet – ändrades till att bli en upplysning om gällande fartgräns. Förutsättningarna för att göra bilen ansvarig för rätt hastighet finns inte ännu. Föraren är ansvarig för att bilen framförs i korrekt hastighet vad än assistance-systemet lämnar för uppgift.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2020-10-22 10:06

Antingen får man ta bort föraren helt ifrån bilen och denne blir en passagerare. Att mixtra med förare och AI system blir nog bara en sämre lösning. Jag är lite glad över att ha en bil jag vet lyder mig, det är jag som bestämmer till 100%

#2
2020-10-22 10:12

Oansvarigt av VW som aktivera en sådan här funktion när den inte är färdig, och kanske aldrig kommer bli det med detta tillvägagångssätt.

#3
2020-10-22 10:41

Ja detta är det största skräpet som finns.
Och det gäller nog alla bilar eftersom det är en kombo av nav uppgifter och skyltavläsning.
Har märkt detta problem vid många provkörningar av olika bilar.
Och värst är dom system som är kopplad mot farthållaren.
En focus som jag testade körde 70 genom en by med 50 skyltning med farthållaren aktiv.

#4
2020-10-22 11:16

Jag har skyltavläsning på min Passat GTE och den har ett intressant beteende. För det mesta visar den rätt men på vissa påfarter där början på påfarten svänger tvärt åt höger så missas skylten och om det då är en flerfilig väg tror systemet att det är 110km/h. En annan intressant iakttagelse är att när jag kör parallellt med den lokala järnvägen så läser bilen av järnvägens hastighetsskylt och visar att det är 65km/h. Den skylten är iofs lik den vanliga skylten men saknar den röda ramen.
Jag har inte upplevt frågeställarens problem.

#5
2020-10-22 11:28

Det är bättre att lära sej köra bil. Detta teknikfjanteri, ett egentligen alldeles för snällt ord, Varför har vanligt sunt förnuft och sans inte en chans?

#6
2020-10-22 11:59

Har skyltavläsning i min Captur, ibland ger den fel som när jag kommer ut på en väg som vid min utfart saknar en hastighetsskylt då tar den från navigatorn som har fel uppgift, men lite längre fram där det kommer en skylt då blir det rätt. Jag har inte adaptiv-farthållare som kopplas till skyltavläsningen, men om jag hade det (det finns i ett utrustningspaket) så skulle jag ha just den funktionen - kopplingen skyltavläsning-farthållaren - urkopplad tror jag.

#7
2020-10-22 12:33

Ja det gäller väl egentligen alla märken, men särskilt de där systemet tillåts styra hastigheten. Skyltavläsningen i sig kan ju vara en extra chans att det blir rätt om man missat en skylt, men när systemet inte fungerar hela tiden så borde det inte vara tillåtet att det kontrollerar bilens fart automatiskt som i exemplet. Men eg. ingen känga till VW speciellt, det gäller nog alla bilar idag.

#8
2020-10-22 15:20

Vad har hänt med människan? Folk kan inte stava och uttrycka sig längre. Nu kan vi inte heller köra bil längre utan att ha alla dessa adhd hjälpmedel.

#9
2020-10-22 15:30

Jag brukar inte gilla katter men i detta fall håller jag helt med dej. Många av dagens människor/bilförare kan varken köra bil, stava eller skriva korrekt svenska. Det leder till ständiga missuppfattningar bl.a. Det är inte en bagatell.

#10
2020-10-22 16:15

Folk har aldrig kunnat köra bil, tror snarare att genomsnittsnivån på folks bilkörande gått upp, men kanske att de riktigt bilintresserade blivit färre som andel av befolkningen. MEN, skyltavläsning kopplat till farthållare har ju inte med det att göra. Det är ju en bekvämlighetsfunktion och har inget med huruvida du kan köra bil eller inte att göra.

#11
2020-10-22 16:49

Då är systemet i min Mercedes betydligt mer pålitligt än så även om det också har brister.

Det jag framförallt saknar är återkopplingen från tillverkaren, inte minst när det gäller kartor. Hur länge ska ett kartfel få vara kvar? När ska jag få tala om för tillverkaren att just där måste det justera kartan. Nu sitter man där och får kartuppdateringar och får samma fel som tidigare. Det är som när kartorna från Here som flera biltillverkare använder i sina bilar håller på och talar om att vissa delar av den valda sträckan saknar beläggning trotts att hela sträckan har beläggning. Det har att göra med att när kartans lager av vägens beskaffenhet läggs in i kartan så görs vägen i begränsade bitar, ofta fram till nästa korsning. Har den som gör detta inte varit tillräckligt noggrann med att föra ihop vägbitarna helt i skarven så blir navigatorn lurad att tro att denna mycket korta sträcka saknar beläggning.

#12
2020-10-22 18:05

Tack o lov att man ha en äldre vettig bil där jag bestämmer hur skåpet ska stå!! Enda finessen man skulle vilja ha är autobroms och kanske filbytesvarnare. Resten bestämmer jag själv......

#13
2020-10-24 08:36

Lastbilar försedda med hastighetsanpassning som gör det omöjligt att köra fortare än tillåtet med dessa, borde vara lagkrav för behovet verkar skriande för trafikfarligare medtrafikanter får man leta efter!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.