Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Är punkteringssprej varaktig lagning?

Bilfrågan

”Bör det i efterhand göras en yrkesmässig kontroll eller kompletterande reparation av däcket?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Numera levereras nya bilar ofta med reparationssats för däck – istället för reservhjul. Då man använder reparationssatsen, är det då bättre om bilen är upphissad så att däcket ”hänger löst” utan belastning? Om man reparerar ett bildäck med reparationssats, måste eller bör det då följas upp med ett verkstadsbesök? Blir den snabba reparationen på vägen fullgod och bestående, eller bör det i efterhand göras en yrkesmässig kontroll eller kompletterande reparation av däcket?
Ulf S

Svar:
När vi pratar om nya bilar, som har någon form av vägassistans, skulle jag inte använda lagningssatsen om jag kunde få däcket lagat via de företag som bedriver bärgnings- och vägassistanstjänster. Lagningssatsen innebär att man gör en tillfällig reparation med vilken man bara rekommenderas att köra en kortare sträcka, oftast maximalt 200 km och med maximalt 80 km/tim. Därefter ska kontroll av däcket göras av en däckverkstad, för en bedömning om en varaktig lagning kan utföras.
Oftast upptäcks inte en punktering förrän däcket kanske bara har hälften av normalt däcktryck eller lägre. Då finns stor risk för skador i konstruktionen som äventyrar säkerheten.
Informationschef Berndt Wahlberg på STRO (Scandinavian Tire & Rim Organisation), påpekar att en reparation av däck alltid ska göras av en fackman som följer föreskrifterna från såväl tillverkaren av däcket som av reparationssatsen. Vid en däckreparation ska däcket alltid tömmas på luft, demonteras från fälgen och inspekteras avseende eventuella skador på däckkonstruktionen. Om däcket då visar sig ha en skada som kan påverka dess styrka, så utförs inte en reparation. Det här är några av grundförutsättningarna. 
En permanent reparation får aldrig ske genom injicering av skum, spray eller pluggning utan kontroll av däcket demonterat. Montering av innerslang för att täta en skada är heller inte godkänt.  
Oftast måste en tillfällig lagning med reparationssats göras med det skadade däcket monterat på bilen beroende på att domkraft inte alltid hör till bilens utrustning.      
Av detta resonemang förstår var och en att lagningssatsen i bagageutrymmet inte är annat än en mycket tillfällig lösning, men egentligen inte särskilt lyckad, särskilt om däcket redan fått en skada som försvagat konstruktionen. Kör därför inte längre eller med högre hastighet än rekommenderat – eller helst inte alls! 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du behövt använda en reparationssats vid punktering?

Kommentarer

#1
2018-12-12 08:04

Nej den är inte varaktig. Men jag har kört omkring på ett lagat däck i över två månader och långt över 200km.
Däcket höll och höll tryck under tiden. Det är två saker man ska tänka på.
1. Maxhastighet. Ja, med lagning finns den där av en anledning. Mest pga den stora mängden vätska som kommer i däcket.
2. Instruktionen är att hälla i _HELA_ vätskan. Vilket gör att du har 0.5-0.7 liter skvalpande omkring i däcket.

Min erfarenhet är att inte hela vätskesatsen behövs för lagningen om det är ett litet hål. Satsen är dimensionerad för relativt stora och multipla skador. Har man inte jättebråttom så kan man prova pytsa i lite, korka igen flaskan och fylla däcket... sen kolla om den håller tryck. Osv. Min uppskattning är att 1/5-del av flaskan räcker för små stickskador.
Orkar man inte bry sig så häller man i hela flaskan (man kan ändå inte spara den) och sen åker till en däckverkstad.
Vilket givetvis är det bästa, såklart.

Edit: Har man skador på sidoväggen ska man ABSOLUT INTE köra omkring med däcket. Lagat eller inte. De enda rimliga skadorna att laga är små stickhål i kontaktbanan på däcket.

#2
2018-12-12 12:47

Ska jag vara ärlig så har jag haft bilar som körts flera år och flera tusen mil med Biltemas punka spray utan luft tapp eller problem.

#3
2018-12-12 17:24

Ingen skillnad mot reservdäcken som nya bilar utrustas med. Max hastighet och längd - sedan byte reparation på verkstad. Har alltid haft riktigt reservhjul - då är det en annan femma. Utom på vintern - eftersom det är ett sommardäck. Hur man än vänder sig har man ..... bak.

#4
2018-12-12 18:24

Jag har liksom mso 1000 lagat flera lättare punkteringar med punkaspray och det har fungerat utmärkt.
Det är bara när det blivit en skada på däcket som det kan bli problem.
Men det finns en sak som jag undrar över när det gäller de här gaspatronerna, man använder oftast butan eller propan som drivgas.
Varför?
Det vore vettigare att använda nitrogen!

#5
2018-12-12 19:06

mso1000 och saabnisse: Punkasprej innehåller ofta drivgas. Det är sånt trams som gör din däckgubbe till slarvsylta ifall det går fel.
Mycket bättre med lagningsvätska och en liten pump. Dessutom så kan pumpen hålla liv vid däcket med jämna mellanrum ifall det är riktigt sketet.

#6
2018-12-12 19:27

Milkylainen. Jag har orginalpump och orginal lagningsspray men varit för snål för att ta fram den utan haft biltema burken för 75:- tillhands.
Jag har alltid typ dagen efter pyst ut luften ur däcket just för gasens skull och återfyllt med ren tryckluft just av den anledningen du nämnde.
Men visst jag håller med om tveksamm lösning.

#7
2018-12-12 20:27

milkylainen, jag vet att de innehåller drivgas!
Jag skrev ju att det var butan eller propan som kan förorsaka olyckor om idioter får för sig att svetsa på fälgen, men vad jag undrade över var varför man inte använder nitrogen?

#8
2018-12-12 20:59

Jag har en lagningssats från Biltema, använt på grannens bil för 2 år sedan, den rullar än idag utan problem. En liten fil som rengör hålet, sedan trycker man in en korv, samma som på däcksverkstan, som man skär av. Den vulkar fast sig själv i hålet. Sedan är det ett munstycke och ett par kolsyrepatroner som man pumpar däcket med. Rekomenderas för alla som inte vill sabba sitt däck med klet som ger obalans och leder till däcksbyte i slutändan..

#9
2018-12-12 21:03

Intressant att man vänder sig till en branschsammanslutning. Även om deras svar här må vara vettigt så är det ju i någon mening färgat av vinstintressen.

#10
2018-12-13 02:02

Jag har en gång använt en sådan lagningsutrustning som på bilden ovan och då var däcket nästan platt innan. Lyckades ta mig de fem milen hem och det tätade bra, för ingen luft verkade ha läckt ut vid framkomsten.

#11
2018-12-13 08:55

En smäll som många åkt på, som de inte förstått i förväg, är att om du kör någon form av 4-hjulsdrivet måste man ofta byta alla 4 däck vid punktering. Om inte däcken var i princip helt nya. Att köra på ett nytt däck och 3 halvslitna däck med en 4-hjulsdriven bil riskerar att förstöra 4-hjulsdriften på nästan ingen tid alls.

#12
2018-12-13 13:58

Elki det har många awd ägare surt fått öppna börsen för.
Fort har det farit 4000:-onödiga slantar bara för man hadde awd och fick punktering.

#13
2018-12-13 20:50

saabnisse:
Drivgas fungerar så att den växlar mellan vätskeform och gasform vid ett förhållandevis lågt tryck. Den egenskapen har inte kvävgas (nitrogen).
Eftersom vätska som övergår till gas expanderar ungefär 1000 gånger så kan man få med sig väldigt mycket gas i vätskeform i en liten burk när man använder de aktuella drivgaserna.

Det är precis samma sak som med en cigarettändare, där kan du till och med se gasen i vätskeform under tryck inuti tändaren.

För att få med sig tillräcklig mängd kvävgas för att fylla ett däck så skulle du antingen få komprimera gasen till väldigt mycket högre tryck eller behöva ha med en betydligt större behållare. I båda fallen skulle det leda till en mindre praktiskt och dyrare lösning.

#14
2018-12-14 10:09

Anders, ja naturligtvis är det så, det tänkte jag inte på. Jag var bara inne på att skydda de svetsande stollarna.
Men man kan tänka sig en utrustning som består av en separat behållare med klet som kopplas till en CO2-flaska typ Sodastream.
Då skulle man ha en utrustning där varje del köps separat, där kletet inte har någon kontakt med drivgasen förrän den används och där gasflaskan kan bytas till en fylld på väldigt många ställen.
Naturligtvis måste utrustningen förses med en tryckbegränsningsventil, men det är ju enkelt.

#15
2019-08-09 16:43

Varför skriver Erik Rönnblom att man inte märker en punktering innan hälften eller mer av däcktrycket försvunnit? På äldre bilar, ja. Men moderna bilar har ju däcktrycksmätare alt, via nåt annat system en möjlighet att bilen varnar långt tidigare. Så får man en varning stannar man väl så fort det låter sig göras för att kolla vad som hänt. Jag har ju också lagat småpunkor med spray. Det har hållit i flera år. Men visst det var ju småpunkor orsakade av ett litet föremål. Samt inga racebilar så klart. Att däckkillarna inte gillade sprayen när man skulle byta däck var ju klart. De fick ju tvätta ur lite kladd ur fälgen.

#16
2019-08-09 21:59

Arne Nilsson1
Däcktrycksvarnare är ofta ett tilläggspaket även på nya bilar. Dessutom - beroende på teknik - när du byter till vinterhjul finns kanske inte sensorer för detta. Kostnad upp till 1500kr per hjul.

#17
2019-08-10 12:31

Det Erik Rönnlund egentligen skriver, och som jag alltid hävdat, är att borttagandet av (det fullstora) reservhjulet var ett stort misstag. Antingen har man assistansförsäkring eller ett fräscht reservhjul. Egentligen ska man ha ett sommar-och ett vinterhjul som man byter samtidigt med de andra hjulen. Jag är medveten om att inte alla kan byta ett hjul p.g.a. allt från fysiska handikapp till rädsla för att få smuts på fingrarna men då finns ju assistansförsäkringen och vips så har man reserhjulet på plats

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.