Nästa artikel
Bilfrågan: Är punkteringssprej varaktig lagning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är punkteringssprej varaktig lagning?

Publicerad 2 augusti 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
”Bör det i efterhand göras en yrkesmässig kontroll eller kompletterande reparation av däcket?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Numera levereras nya bilar ofta med reparationssats för däck – istället för reservhjul. Då man använder reparationssatsen, är det då bättre om bilen är upphissad så att däcket ”hänger löst” utan belastning? Om man reparerar ett bildäck med reparationssats, måste eller bör det då följas upp med ett verkstadsbesök? Blir den snabba reparationen på vägen fullgod och bestående, eller bör det i efterhand göras en yrkesmässig kontroll eller kompletterande reparation av däcket?
Ulf S

Svar:
När vi pratar om nya bilar, som har någon form av vägassistans, skulle jag inte använda lagningssatsen om jag kunde få däcket lagat via de företag som bedriver bärgnings- och vägassistanstjänster. Lagningssatsen innebär att man gör en tillfällig reparation med vilken man bara rekommenderas att köra en kortare sträcka, oftast maximalt 200 km och med maximalt 80 km/tim. Därefter ska kontroll av däcket göras av en däckverkstad, för en bedömning om en varaktig lagning kan utföras.
Oftast upptäcks inte en punktering förrän däcket kanske bara har hälften av normalt däcktryck eller lägre. Då finns stor risk för skador i konstruktionen som äventyrar säkerheten.
Informationschef Berndt Wahlberg på STRO (Scandinavian Tire & Rim Organisation), påpekar att en reparation av däck alltid ska göras av en fackman som följer föreskrifterna från såväl tillverkaren av däcket som av reparationssatsen. Vid en däckreparation ska däcket alltid tömmas på luft, demonteras från fälgen och inspekteras avseende eventuella skador på däckkonstruktionen. Om däcket då visar sig ha en skada som kan påverka dess styrka, så utförs inte en reparation. Det här är några av grundförutsättningarna. 
En permanent reparation får aldrig ske genom injicering av skum, spray eller pluggning utan kontroll av däcket demonterat. Montering av innerslang för att täta en skada är heller inte godkänt.  
Oftast måste en tillfällig lagning med reparationssats göras med det skadade däcket monterat på bilen beroende på att domkraft inte alltid hör till bilens utrustning.      
Av detta resonemang förstår var och en att lagningssatsen i bagageutrymmet inte är annat än en mycket tillfällig lösning, men egentligen inte särskilt lyckad, särskilt om däcket redan fått en skada som försvagat konstruktionen. Kör därför inte längre eller med högre hastighet än rekommenderat – eller helst inte alls! 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du behövt använda en reparationssats vid punktering?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-12 12:47
mso 1000

Ska jag vara ärlig så har jag haft bilar som körts flera år och flera tusen mil med Biltemas punka spray utan luft tapp eller problem.

#2 • Uppdaterat: 2018-12-12 17:24
Bo Håkansson

Ingen skillnad mot reservdäcken som nya bilar utrustas med. Max hastighet och längd - sedan byte reparation på verkstad. Har alltid haft riktigt reservhjul - då är det en annan femma. Utom på vintern - eftersom det är ett sommardäck. Hur man än vänder sig har man ..... bak.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-12 18:26
saabnisse

Jag har liksom mso 1000 lagat flera lättare punkteringar med punkaspray och det har fungerat utmärkt.
Det är bara när det blivit en skada på däcket som det kan bli problem.
Men det finns en sak som jag undrar över när det gäller de här gaspatronerna, man använder oftast butan eller propan som drivgas.
Varför?
Det vore vettigare att använda nitrogen!

#4 • Uppdaterat: 2018-12-12 19:27
mso 1000

Milkylainen. Jag har orginalpump och orginal lagningsspray men varit för snål för att ta fram den utan haft biltema burken för 75:- tillhands.
Jag har alltid typ dagen efter pyst ut luften ur däcket just för gasens skull och återfyllt med ren tryckluft just av den anledningen du nämnde.
Men visst jag håller med om tveksamm lösning.

#5 • Uppdaterat: 2018-12-12 20:27
saabnisse

milkylainen, jag vet att de innehåller drivgas!
Jag skrev ju att det var butan eller propan som kan förorsaka olyckor om idioter får för sig att svetsa på fälgen, men vad jag undrade över var varför man inte använder nitrogen?

#6 • Uppdaterat: 2018-12-12 20:59
FXX

Jag har en lagningssats från Biltema, använt på grannens bil för 2 år sedan, den rullar än idag utan problem. En liten fil som rengör hålet, sedan trycker man in en korv, samma som på däcksverkstan, som man skär av. Den vulkar fast sig själv i hålet. Sedan är det ett munstycke och ett par kolsyrepatroner som man pumpar däcket med. Rekomenderas för alla som inte vill sabba sitt däck med klet som ger obalans och leder till däcksbyte i slutändan..

#7 • Uppdaterat: 2018-12-12 21:03
Hn

Intressant att man vänder sig till en branschsammanslutning. Även om deras svar här må vara vettigt så är det ju i någon mening färgat av vinstintressen.

#8 • Uppdaterat: 2018-12-13 02:02
John2008

Jag har en gång använt en sådan lagningsutrustning som på bilden ovan och då var däcket nästan platt innan. Lyckades ta mig de fem milen hem och det tätade bra, för ingen luft verkade ha läckt ut vid framkomsten.

#9 • Uppdaterat: 2018-12-13 08:55
erikivan72

En smäll som många åkt på, som de inte förstått i förväg, är att om du kör någon form av 4-hjulsdrivet måste man ofta byta alla 4 däck vid punktering. Om inte däcken var i princip helt nya. Att köra på ett nytt däck och 3 halvslitna däck med en 4-hjulsdriven bil riskerar att förstöra 4-hjulsdriften på nästan ingen tid alls.

#a • Uppdaterat: 2018-12-13 13:58
mso 1000

Elki det har många awd ägare surt fått öppna börsen för.
Fort har det farit 4000:-onödiga slantar bara för man hadde awd och fick punktering.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.