Nästa artikel
Bilfrågan: Är lagren farliga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är lagren farliga?

Publicerad 23 februari 2015 (uppdaterad 23 februari 2015)
Mina nya stödbenslager gick sönder efter 300 mil, är det vanligt? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Sommaren 2014 köpte jag hos Mekonomen två stödbenslager till min Volvo 940 -98. Dessa monterades av en auktoriserad bilverkstad. 

Efter en tid körde jag på en landsväg i 70–80 km/tim då bilen plötsligt blev mycket tungstyrd och kastade ut mot vägkanten. Jag kunde med svårighet vrida tillbaka ratten för styrningen var delvis låst.

Den plastring som höll kulorna på plats i lagret hade gått sönder – efter 327 mil. Tidigare stödbenslager (Volvo original) har hållit 25 000 mil. 

Vid närmare kontroll visade det sig att kulorna lämnat hållaren och samlats på ett ställe, vilket orsakat låsningen. Det andra lagret var också felaktigt. 

Hade incidenten med min bil hänt i en tätort kunde en olycka ha blivit följden. Det finns anledning att varna för Mekonomens piratlager!

Gustav Lindström

Svar:
Vi är väl insatta i detta ärende. Varken före eller efter det aktuella fallet har vi fått någon reklamation eller uppmärksammat att det ska finnas ett konstruktionsproblem med stödbenslagren.

Det är naturligtvis allvarligt om reservdelen skulle utgöra en säkerhetsrisk och vi har därför, tillsammans med leverantören av reservdelen, gjort kontroller av de delar som finns i befintliga lager hos både leverantör och hos Mekonomen. Vi har dock inte kunnat konstatera några kvalitetsbrister på de lagerförda stödbenslagren.

Madeleine Westerling, Mekonomen

Diskutera: Har du haft problem med "piratdelar"?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-23 07:14
PMJ

Man blir faktiskt inte jätte förvånad.
Nu kommer säkert denna tråd fyllas med olika anekdoter om hur dåliga original delar är samt att era pirat delar mins sagt har hållit länge osv osv.

Var deltagare på en mycket intressant tillställning i sthlm för ett tag sedan. Där jämfördes bromsar av olika leverantörer.
Personligen har jag hållit en ganska neutral inställning till vad som är bra osv.
Men när vi fick demostrerat genom både praktik och teori vad som skiljer mellan en i detta fallet Volvo original broms jämfört med kopiorna, skulle jag aldrig våga sätta något annat på min bil.
Detta testet handlade inte om huruvida en broms gnisslar innan den är inkörd, utan hur den fungerar ihop med bilen.
Efter ett par testvarv på en bana samt kraftiga inbromsningar då och då var tex biltemas bromsar helt livsfarliga.

När man tar fram en del som tillverkare måste denna delen uppfylla extrema krav, det krävs inte på samma sett för just pirat delarna, att ”dom skall vara tillverkade i samma fabrik” det stämmer inte heller.

Sen är det ytterligare en faktor som jag inte tror så många tänker på, köper du ett hjulager av Volvo, så är det för det första gjort att rulla lika långt som det som monterades på fabrik, även om det i detta fallet gäller en 940:i som kanske inte kommer rulla 25k mil till, nu är även jag medveten om att Volvo har haft kvalitets problem på just sina hjulager, men dom tar ett helt annat helhets ansvar.
När du köper hjullagret hos din auktoriserade verkstad, så går även pengar tillbaka till Volvo som i sin tur kan utveckla och driva Sverige och Volvo vidare, pengarna går inte till någon enskild Meckonomen ägare… tänk på det!

#2 • Uppdaterat: 2015-02-23 10:39
JorgenE

Ibland är originaldelarna hejdlöst mycket dyrare än vad eftermarknadsdelar av god kvalitet t.ex. lemförder, sachs, m.fl. är. Beställde själv t.ex. lemförder länkarmar till en BMW från Tyskland till 1/3 av priset för originaldelar, som håller sämre kvalitet!
Om man har lite koll på VAD det är för grejor man sätter dit så kan det bli minst lika bra som original, och i många fall avsevärt mycket bättre än original. Men då gäller det att man monterar välkända märkesdelar, och inte något kinaproducerat lågprisskräp.
Men man ska inte heller ta för givet heller att originaldelar är dyrare, en del gånger blir man förvånad när man upptäcker att originaldelarna har samma pris som dyronomens budgetdelar, och ibland billigare!
Jag köpte luft, bränsle och oljefilter till min Peugeot 308 e-HDI, och det blev 800 kr BILLIGARE med Peugeot original än hos mekonomen.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-23 10:48
Axelman

Som Jorgen skriver så är det en djungel med kvalitet och priser. Tyvärr måste man jobba hårt för att veta, för priser och kvalitet stämmer inte alltid. Pirat kan ofta vara samma som original fast med annat märke men tillverkat på samma ställe. Sen är en reservdel ibland billigast hos märkeshandlaren även på det Fina Märket....

#4 • Uppdaterat: 2015-02-23 16:59
trasten

Eftermarknadsdelar har inte samma specifikationer som originaldelar, fast dom tillverkas av samma företag. Man har vattentäta skott mellan eftermarknadsdelen och den del som jobbar mot bilföretagen. Om man har en äldre bil är det nog mer ekonomiskt att köpa en eftermarknadsdel, men man kan nog få byta fler gånger. Sen om man har en högprestandabil så ska man nog tänka sig för om man vill riskera prestandan med en del som inte har rätt specifikationer.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:49
Eric H

Köpte en SAAB 9K billigt då en framhjulet vinglade ett par tre centimeter, minst.
Nytt komplett hjullagerkit (sammanbyggt, odelbart) 600pix, pirat, och sen rullade det restan av bilens livslängd.
Ny Mazda, efter 3000 mil glapp i y styrled, Biltema sålde en led som sen rullade 18 000 mil till.
Vår MB fick ett nytt styrstag summa 4 leder och en ny n kulled. Ej orig, men "märkesvara".
Efter ETT ÅR (och 1500 mil) hade samtliga dammskydd spruckit runtom! Alla fem!
Ännu ej uppklarat, med leverantören.
Det kan som synes gå bra - eller dåligt med pirat..

#6 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:51
Oomkullrunkelig

Men skrota de där gamla drögarna nu. Det är bara i Sverige man ser såna gamla skrotbilar på vägarna.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-23 18:24
SKF

Oomkullrunkelig: Jag erkänner gärna att jag blev glad över att få se en bild av en gammal fin Volvo 940 på Vi Bilägares hemsida.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-24 07:19
Eric H

....

#9 • Uppdaterat: 2015-02-24 15:50
Focus

Såväl på märkesverkstad som förpackningar med annat märke kan man få (köpa) SKF-lager. Detta borgar för en god kvalitet och det bör man få uppgift om. Det finns säkert andra märken på kullager som är bra men varför chansa.

#a • Uppdaterat: 2015-02-24 16:59
curry nam nam

Volvo personbilar är ju kinesiskt numera, och inte svenskt, innan var det Ford produkter inte bra det heller, det var länge sedan Volvo var hel svenskt. Är ju pinsamt tycker jag faktiskt att åka omkring i en Volvo som är kinesiskt ;-) Finns många som är bättre än svenska SKF kullager också kan jag lova er ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.