Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om det är samma dieselblandning på alla bensinmackar.
Frågeställaren undrar om det är samma dieselblandning på alla bensinmackar.

Bilfrågan: Är det samma diesel på alla mackar?

Bilfrågan

”Om jag tankar min bil hos Gulfstationen, får jag då samma vara som om jag åkte till Preemmacken en bit bort?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köper min diesel hos utvalda drivmedelskedjor för att få en hög andel biodrivmedel samt moderna tillsatser. Jag vet dock att flera bolag har så kallade cisternsamarbeten och de mindre kedjorna köper väl dessutom drivmedel från de större. Exempelvis kan jag ibland se en tankbil från Preem fylla på diesel hos min lokala Gulfstation. Om jag tankar min bil hos denna Gulfstation, får jag då samma vara som om jag åkte till Preemmacken en bit bort? Eller är det bara samma ”bas-diesel” medan biodrivmedel och unika tillsatser fylls på först i mackens egna tankar?
Lasse Blomqvist
 
Svar:
Det är inte alls troligt att du får exakt samma diesel hos ett oljebolag som hos ett annat. En tankbil med släp kan ta uppåt 40 kubikmeter bränsle som fraktas i flera avskilda tankar. I varje tank kan finnas diesel med ett recept som kan vara unikt för de olika oljebolagen.
Alla större svenska oljebolag har så kallat depåsamarbete och köper/byter basbränslen från varandra. En stor del av dieseln i Sverige framställs av Preemraff i Göteborg eller Lysekil men även finska Neste och norska Statoil är stora raffinörer som förser den svenska marknaden med diesel. Dieseln från dessa leverantörer uppfyller samma grundkrav som ställs på diesel.
Innan bränslet körs ut till mackarna blandas det till enligt det enskilda oljebolagets specifika krav på till exempel andel förnybar mängd biodiesel (RME) och eventuella ytterligare funktionsförbättrande tillsatser tillsätts. Dessa extra tillsatser som hälls i den färdigblandade dieseln är en strängt bevarad hemlighet och kan skilja sig åt mellan bolagen.
Det finns dock vissa grundspecifikationer som den färdiga dieseln måste uppfylla för att godkännas enligt svensk och europeisk standard. All diesel på den svenska marknaden uppfyller minst de baskrav som ställs på en diesel enligt fordonstillverkarna i Europa. Inblandning av RME (rapsmetylester) får till exempel inte överstiga sju procent. Den svenska dieseln är också anpassad för vårt klimat och har goda köldegenskaper och i vissa fall innehåller dieseln även extra komponenter som förbättrar kallstartsegenskaperna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Var tankar du?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2016-04-04 10:29

Det är väl som Marianne säger. Inte alls samma diesel. Och det kan variera kraftigt under säsongen också. Diesel är EN590 (det är rätt mycket som kan uppfylla en EN590).. Så länge det uppfyller det så har väl bolagen inga andra skyldigheter än nöjda kunder. Men som sagt. EN590 varierar över tid (kallt, varmt, övriga tillsatser, förnybarhet osv).

#3
2016-04-04 11:03

c k: Jo. Det är som du säger. 100% förnybart bränsle. Ganska mycket bättre än det mycket annat just nu.
Jag provade tanka syntetisk bio för experimentellt syfte. Syntetiskt för att det är ultrarent (mycket renare förbränning), och 100% förnybart. Funkade fint.

#4
2016-04-04 11:04

Eftersom OKQ8 haft stora problem med beväxning i dieseln så är detta faktiskt viktigt. Det är så pass viktigt att Färjerederiet fick stora problem när man bytte från Preem diesel till OKQ8 diesel. Vägfärjor fick stopp i bränslefilter och därmed stopp på framdrivning. Vägfärjor har varit på drift både på västkusten och östkusten. OKQ8 ville inte kännas vid problemet utan skyllde ifrån sig. Detta fast problemen uppstod efter leverantörsbytet.
Färjerederiet har blivit tvungen att skaffa special filtering till varje färja för att få bukt med problemet. Med stor kostnad för varje båt.

Jag har själv en dieselbil och efter att jag såg vilka problem som uppstod så har jag slutat tanka på OKQ8. Idag är det Statoil som gäller. Hoppas att jag därmed undviker problemen.

#6
2016-04-04 14:09

c k:
Det är ingen idé du förklarar för pöbeln. De sitter bara och klickar på bromsa för allt ändå.

Odedicerad:
HVO sätter inte igen bilar med bakterietillväxt. Det är oftast FAME-tillsatsen (förnybar rapsmetylester) som ger problem.

#7
2016-04-07 15:39

ck, det som är hydroskopiskt suger åt sig vatten!

#8
2016-10-07 18:51

Vi som bor i norra Sverige (Sollefteå och norrut) har fördelen att kunna tanka på Skoogs. Deras diesel är fri från margarinavkok och konstiga tillsatser. Inte nog med att man slipper oroa sig för igenkorkade bränslefilter, motorn går mjukare och bränsleförbrukningen sjunker. I mitt fall med cirka 1 dl/mil vid blandad körning.

#9
2016-10-08 13:50

Neste tillverkar diesel av djutfett. De fettrestprodukter som bildas vid slakt också kallat ister (lard på engelska) blir numera "biodiesel". Ister transporteras i kemtankers från kontinentala Europa till Finland. Handlar om tusentals ton varje vecka.

Ordet biodiesel blir med andra ord självförklarande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.