Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Airbagkablarna gick av

Bilfrågan

Borde tillverkaren stå för reparationer som rör säkerheten? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Efter 13 500 mil började varningslampan för airbag lysa i min Audi A3, 2010 års modell. Det visade sig att höljet till kablaget i förardörren var helt frilagt och att flera kablar var av. Hade jag krockat hade sidokudden förmodligen inte löst ut.

Jag tycker att Audi borde stå för reparationen eftersom det gäller bilens säkerhet, men när jag varit i kontakt med kundservice har jag fått svaret att min verkstad i så fall får ta det på sin goodwill.

Reparationen handlar inte om stora belopp – ett nytt kablage kostar 1 300 kronor – men jag tycker det är dåligt av Audi. Ett sådant fel ska inte hända på en fyra år gammal bil och särskilt inte på en Audi som ju ska vara en kvalitetsbil. På min tio år gamla Volvo som jag körde 27 000 mil bröts minsann inga kablar.

Ingmar Thuré

Svar:
Bilägaren har inte anlitat någon av våra auktoriserade verkstäder varför vi inte heller kan uttala oss om detta specifika fall utan att ha undersökt saken närmare.
 
Det finns dock ingen känd verkstadsaktion på liknande fall. När det gäller säkerhetsrelaterade frågor generellt finns en speciell rutin för rapportering till importör och tillverkare efter felsökningen. Därefter beslutas om lämpliga åtgärder.

Bilägaren är välkommen till någon av våra auktoriserade verkstäder för att få bilen undersökt. Vår kundtjänst hjälper gärna till med mer information.

Irene Bernald, Audi Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-11-17 07:46

Om det är ett generellt fel som rör säkerheten och drabbar många bilar så brukar tillverkaren återkalla, men inte i ett enskilt fall. Vem vet vad som har hänt här? En klåpare till mekaniker som skadat kablarna? En hemmafixare som misslyckats med bilstereomonteringen?

#2
2014-11-17 11:24

Jag tror att frågeställaren måste inse att det här är frågan om ren otur. En montör kan ha schabblat eller så kan det ha varit ett oturligt materialfel. Sånt här händer och kan inte vara grund för att dissa hela bilmärket Audi.

#3
2014-11-17 17:27

Samma sak har hänt på min Skoda Octavia -05:a, den hade då gått 14000 mil. Fick stå för kostnaderna själv. Octavia och A3 är i grunden samma bil.

#4
2014-11-18 00:40

Detta fel är knappast något unikt då vi på mitt jobb varit ned om samma kabelbrott till sidokrocksensorn (som sitter monterad i dörren) på flertalet nyare Vag bilar.
Vi har varit med om det både på Skoda som Rolf nedan nämner som på Vw Golf och Passat så det är helt enkelt inget unikt och anledningen lär vara för låg kabelkvalitet när det drabbar såpass nya bilar.

Extra farligt är det ju då det gäller kabelbrott till krocksensorer, en kortis med rätt krocksignal där kan i värsta fall bli rätt allvarligt. Men tydligen har det inte inträffat på tillräckligt många bilar för att uppnå VAGs toleransnivå innan man återkallar och förbättrar sina bilar vilket jag personligen tycker är märkligt då bara vi på mitt jobb drabbats av ca 6-7st nyare Vag-bilar med detta fel hittills (vilket vissa tillverkare återkallar sina bilar för om det hänt samma antal totalt i hela världen), men uppenbarligen anser Vag detta som normalt.

#5
2014-11-18 01:47

Att frågeställaren kallar Audi en kvalitesbil kan väl ifrågasättas. Premium, absolut. Men det har väl inte med kvalitet att göra? En premiumbil ger ett HA begär, och är så pass dyr att köpa, och sen att äga. Att en medel Svensson inte har råd, utan får gå ned i storlek, eller köpa en begagnad. Eller köpa en basversion utan lull. Eller offra något annat för att äga en. Det säger ingenting om verklig kvalitet. Hur bilen verkligen håller. Däremot är upplevelsen bakom ratten oftast mycket högre i en premium bil. I alla fall för oss som inte är oroliga för ekonomin om något går sönder.

#6
2014-11-18 07:31

Men vem hittade felet, var det du Ingemar? Och kablaget kostar 1300 kronor, ja det är vad reservdelen kostar. Men sedan tillkommer det ju om verkstaden hittade felet. Pengar för felletning, demontering, samt montering.

#7
2014-11-18 18:10

Vi jobbar ju gratis, vet ni inte det? =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.