Nästa artikel
Bilfråga: Måste jag serva ofta?
Bilfrågan

Bilfråga: Måste jag serva ofta?

Publicerad 12 mars 2015
Är det ett måste att serva på märkesverkstan? Och så ofta? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Nu har bilen fått service igen, märkesverkstad (Kia) såklart. Cirka 5 000 kr blev det för fjärde servicen på bilen. Jag skriver fjärde, för miltalet på bilen frågade de inte efter. I teorin kunde bilen ha gått mellan 4 000 och 8 000 mil, men det blir ändå samma servicekostnad. Hur är det möjligt? Finns det verkligen ett sådant samband mellan slitagedelar/oljor?
Är det värt att betala dessa kostnader? Jag kör knappt 1 000 mil per år, så milkostnaden blir hög, och vad är det jag får? Jag intalar mig att bilens andrahandsvärde blir högre och om den går sönder, blir det billigare och mindre krångel att reparera.
Jag har fått intrycket att de enda som kan ta hand om min bil på ”rätt” sätt är just märkesverkstaden; andra verkstäder vet inte allt som ska göras nu när alla bilar är så tekniskt komplicerade. Så om något går sönder, och jag får använda maskinskadeförsäkringen (eller Kias sjuåriga garanti), blir det en massa krångel och ifrågasättande om bilen verkligen servats på rätt sätt. Är min oro befogad?

Anna

Svar (KIA):
Det finns ingen ”ekonomiservice” för Kia-bilar, vilket bottnar i flera delfaktorer. För att åtnjuta en sjuårig nybilsgaranti krävs en årlig genomgång av alla komponenter som ingår i serviceprogrammet.
Kan tyckas ”orättvist”, men erfarenheten säger att en bil som körs väldigt lite ofta utsätts för större slitage än en långmilare.Några exempel: Mögel i luftfilter på grund av stillastående luft tillsammans med fukt, högre oljeslitage på grund av flera kallstarter och korta körsträckor, rostiga bromsskivor på grund av långa ståperioder, igensatt bränslefilter på grund av låg omsättning i tanken med risk för algbildning i dagens biodiesel.
Men servas bilen korrekt är garantireparationer kostnadsfria i sju år!

Cecilia Gustafsson, Kia Motors

Svar (Vi Bilägare):
Du behöver inte serva din bil på en märkesverkstad. En dom i Marknadsdomstolen (2012:13) har förbjudit Kia (och andra bilmärken) att tvinga ägarna till märkesverkstäderna för att garantierna ska gälla. Men den verkstad du istället väljer måste göra servicen lika professionellt och använda reservdelar av likvärdig kvalitet som Kias egna verkstäder. Du måste förstås också hålla de bestämda serviceintervallerna. 

Marianne Sterner

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-12 07:59
Mistro

Kia har hittat ett kryphål för att kringgå marknadsdomstolens beslut. De kan hävda att någon uppdatering har missats och då gäller inte garantin. Med lite finurlighet och ork kan man som bilägare försöka "bluffa bluffaren" genom att hålla reda på dessa uppdateringarna och serva någon annanstans men personligen anser jag inte att det är värt det eftersom att alternativa verkstäder ofta är ungefär lika dyra.

På frågan om utfört arbete motsvarar kostnaden så är mitt svar ett rungande NEJ ....men om det är värt oron att skippa några servicetillfällen är ju upp till var och en att avgöra.

Dagens bilar är fyllda med dyr teknik och man vet aldrig när något ger upp och den ovissheten är inte så kul när man har köpt en ny bil för att slippa överraskningar.
Sen är det förstås oerhört irriterande om ändå inte verkstaden tar ansvar för de felen som dyker upp FAST att man har betalt dyrt för service. Det finns tusentals ursäkter för att slippa ta ansvar och i det läget är man inte så stor som kund.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-12 08:29
Pi

Har en Golf Variant 1,6 TDI BMT -12 som jag så sent som igår gjorde min andra service på - en "stor" service vid 6000 mil som utfördes på märkesverkstaden. Kostade 3.748 kr inkl byte av bromsvätska. Den första "mindre" servicen vid 3000 mil kostade 2500 kr så total servicekostnad hittills är därmed 6248 kr - alltså rätt exakt 1 kr/mil vilket trots allt får betraktas som rätt OK idag. Nu kan jag köra till 9000 mil innan nästa servicetillfälle. Anmärkningsvärt är att jag när jag köpte bilen hösten 2011 fick uppgift på att 6000-milaservicen skulle kosta ca: 4.300 kr men i verkligheten nu, 3,5 år senare, faktiskt blev avsevärt lägre. än så. Ibland blir man trots allt positivt överraskad. Servicekostnaderna på denna bil är avsevärt lägre än på t ex den Corolla -03 som jag hade 2003--2007 och det är trots allt ca: 10 år sedan - och där bara 6000-milaservicen på märkesverkstan kostade ca: 5000 kr nånstans runt åren 2005--2006 - en summa som förskräckte mig vid det tillfället och den innefattade inga reparationer. Och den bilen ville hälsa på i verkstan var 1500:e mil så servicekostnaderna blev rätt omfattande.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-12 08:40
månssons

Pi:
Går verkligen alla Golfar med 3000 mil mellan oljebytena? Stackars motor....

#4 • Uppdaterat: 2015-03-12 11:31
Pi

månsson - det är som sagt en diesel vilket nog är en förutsättning. Drar dessutom ingen olja mellan oljebytena och känner man på oljan så känns den helt OK. Dessutom beror det på hur man kör för det är variabla serviceintervaller med max 3000 mil/2 år. Så jag tror inte min motor mår speciellt illa. Den lever nog ett rätt lugnt liv i min Golf.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-12 11:39
Swemba

Är man rädd om bilen och tänker långsiktig så servar man bilen (byter olja + filter) minst 1 gång per år eller 1500 mil. Long Life är ett otyg!

#6 • Uppdaterat: 2015-03-12 15:20
joja

Överväger att som på gamla tider börja serva bilen själv!
Hade den på fords light service förra vecka och det dom gjorde då var just bara att byta filter och olja. Punkt slut.
Till saken hör att bilen är från 2000 och gått 17 tusen mil. Välservad och välhållen men värd 20 tusen bara.
Men sticker emellan med stor service vart tredje år (om jag nu behåller den så många år till). Det går på 5000 kr minst.
Gissa om jag sparar pengar på det!
Går kanske på 2 -300 kronor/år (med riktig olja). Iställer för några tusen kronor per år.
Om nån köper en bil för 20 t så ser man på skicket och ägaren. Inte på alla servicestämplarna, tror jag.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-12 15:25
Styggavargen

Kia tar igen pengarna de förlorade. Kanske det trots allt kostar en del att ha 7-års garanti och nu måste man ta igen kostnaderna med högre service kostnader för kunden som följd. Min nya Skoda kostar ca 2200 kr vid första servicetillfälle på 3000 mil. Det bådar gott, vi får väl se i förlängningen hur bra bilen håller ihop kvalitetsmässigt.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-12 17:24
jete

Man skall bestämma själv vad som skall göras på bilen om något alls. Bäst är att själv byta olja och oljefilter oftare än stipulerat, halva tiden förslagsvis (15000km). Kostar 400kr. Bränslefilter och luftfilter kan man köra minst dubbla tiden, men inte kamrem. Rostiga bromsskivor är ett kärt ämne. Folk tror att man måste byta skivor, men det är bara att köra och bromsa som vanligt så blir de blanka. Om inte så bromsar de i alla fall lika bra även som rostiga. Om kravet på retardation innehålles så är de ok. Bilfirmorna uppträder som om de fortfarande äger bilen, bortsett från att du får betala kalaset. Min 30 åriga Volvo har sina ursprungliga bromsskivor kvar, blanka och fina trots att den står still halvårsvis ibland.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-12 19:45
Pi

Styggavargen - tror inte att ditt resonemang om Kias (och andras) garantier håller för service-kostnaden betalar man till aktuell verkstad medan garanti-kostnader belastar importören av aktuellt märke. Men det är klart - väljer man en bil med bara 2 års garanti så är man ju bara låst att följa serviceintervallerna de första 2 åren - speciellt om man dessutom inte ämnar göra anspråk på några goodwill-åtaganden. Sen är nog inte Kia dyrare än andra motsvarande märken när det gäller servicekostnaden - i alla fall inte de fall jag själv har erfarenhet av. Men alla som kör extremt korta års-sträckor drabbas ju av relativt sett höga servicekostnader om dom skall följa serviceplanerna - speciellt om det krävs årlig service.
F ö är det ju lämpligt att kolla aktuella servicekostnader/servicekrav INNAN man köper bilen - det gör jag personligen alltid och speciellt vid köp av nya bilar. Samt dokumentera dessa kostnader vilket kan vara bra att ta till när man så småningom skall lämna in bilen på service.

#a • Uppdaterat: 2015-03-12 22:36
Rutger Jönåker

Apropå "ekonomiservice" som nämns i artikeln. Jag vet att Volvo har "anpassad service" till lägre pris när man kör mindre än ordinarie serviceintervall. Varannan gång får man då "anpassad service". Vore intressant att veta vilka mer märken som tillhandahåller detta! Ford har något som kallas "light service" som jag antar är samma sak. Vilka fler?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.