Nästa artikel
Bilfråga: Hur få hjälp med rosten?
Bilfrågan

Bilfråga: Hur få hjälp med rosten?

Publicerad 3 april 2015
Läsarens Peugeot 508 har fått rostproblem.
"Jag är ägare av en Peugeot 508 SW 1.6 hdi -11 som jag köpte begagnad hösten -14. I december handtvättade jag den och upptäckte falsrost på främre passagerardörren.Vilka andra alternativ har jag?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag är ägare av en Peugeot 508 SW 1.6 hdi -11 som jag köpte begagnad hösten -14. Jag är väldigt nöjd med bilen, men i december handtvättade jag den och upptäckte falsrost på insidan av främre passagerardörren. Kontaktade min märkesverkstad som tog in bilen för dokumentation och vidare bedömning från Danmark/Frankrike. Ärendet blev inte blev godkänt. Lackgarantin är tre år, och min bil var tre år och sex månader gammal. Rostskyddsgarantin träder inte heller in eftersom det inte är genomrostat. Erbjöds som goodwill en ny dörr, värde 6 000 kr. Själv får jag bekosta bytet/lackering (cirka 6 000 kr). Vilka andra alternativ har jag? Är det bara att acceptera erbjudandet och vara ”nöjd”?
Fredrik Enoksson
 
Svar:
Hade kunden upptäckt falsrosten när han köpte bilen hade lackgarantin fortfarande varit gällande eftersom bilen har tre års lackgaranti. Verkstaden har i det här fallet erbjudit kunden att stå för 50 procent av kostnaden som en goodwill eftersom lackgarantin gick ut för sex månader sedan. Fabriken måste tyvärr dra en gräns någonstans när det gäller garantidatumen men vill självklart hjälpa kunden i de fall det handlar om en sällan förekommande företeelse eller när kunden upptäckte det några månader efter garantins förfallo-datum.
Maria Lantz, Peugeot Sverige
 
Svar:
Är du inte nöjd med Peugeots agerande kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Men i detta fall får man nog säga att Peugeot har varit tämligen tillmötesgående, trots att lackgarantin inte längre gäller.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-03 07:57
Volvoiten

När jag fick falsrost på ena dörren i min Kia efter garantitiden, så blästrade verkstaden rent och lackade om. Betalade 1500 spänn för det. Fattar inte varför hela dörren måste bytas? Är angreppet så stort efter 3,5 år?

#2 • Uppdaterat: 2015-04-03 09:27
curry nam nam

Vem bryr sig om vad någon en numera sparkad oduglig motorjournalist skrev, han är ju väldigt nöjd med bilen! Som vanligt samma visa av folk med skygglappar, att dra över alla franska modeller över en kant. Skulle aldrig ens tänka på att köra volvo eller kia iaf, så lågt sjunker jag inte . Tråkigare bilar får man leta efter ;-) Klaga på en snart 5 år gammal bil tjena ;-) Känner en bekant som har ägt sin gamla pega 407 med samma motor sedan ny, som nu närmar sig 16k mil, han har aldrig haft något strul och är väldigt nöjd med kvaliteten, 408:an borde slå vilken asiat som helst på nock.

#3 • Uppdaterat: 2015-04-03 09:39
saabnisse

Först bör man göra klart för sig hur länge man avser att behålla bilen, hur mycket man är villig att lägga ner i pengar och hur mycket man är villig att göra själv.
Här finns ju ett bud från Peugeot och man har ju en kostnad på ca 6000:-, man kan ju ta det budet och hoppas att den dörren inte är lika dålig som den första.
Eller kan man försöka göra något åt rosten själv eller med hjälp av någon billigare verkstad och på så vis klara sig undan med högst någon tusing?
Och sedan har man ju alternativet att strunta i rosten, kanske bara spruta över lite tunn rostskyddsolja då och då, köra vidare och lägga pengarna på allvarligare fel när de kommer.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-03 09:41
Hackenbush

Falsrost på 3,5 år är ju uruselt. De måste anstränga sig för att ha så dåligt rostskydd.

#5 • Uppdaterat: 2015-04-03 11:07
muskorv

Ironi, eller sedan när skulle 16 000 mil utan motorbyte vara något att skryta om?

#6 • Uppdaterat: 2015-04-03 11:23
Peugo

Trollet trollar men det är vi ju *tyvärr* vana med här, råder ingen att höra på något trollet skriver här eller på nåt annat ställe, sluta svara på hans dumma skrivelser (föd inte trollet). Tom. tyskarna har enligt STATISTIKEN valt 508 till bästa bil i sin klass beträffande kvaliteten. Våra asiatiska Subaru Outbacks (3st ännu i bruk) har alla rost på framtaket och hela taket måste målas om! Den ena kom det redan rost igenom på insidan i bilen. På 2 st har kopplingen bytts ut och den ena hade sin turbo utbytt. Allt beror på vad?

Till saken, det här är den första 508 jag hört att ha haft rost men dörren (med 100% säkerhet hittar man åtminstone ett fall till om man googlar?) är ju ett ställe där det lätt uppkommer om du har upp sand el.dyl. som lämnar mellan och gnager. Just lacken har ju varit väldigt bra hos PSA-koncernens bilar (som först hade samarbete med BASF beträffande rostskydd och lack och den tekniken) men vissa fall av vitrost i aluminium delarna men inte nära heller någon epidemi. Olika lister är ju väldigt bra kandidater för att orsaka rost oavsett märke (Bakluckans "handtag" på kombibilar eller sidolister, finns massor av fall oavsett märke).

#7 • Uppdaterat: 2015-04-03 15:10
saabnisse

Men nu gäller ju tråden "Har du varit med om något liknande?"
Inte om det eller det märket är statistiskt bättre eller sämre!
Sign. Fredrik Enoksson blir knappast hjälpt av en massa käbbel om vilka bilar som är bäst, vad jag förstår vill han ha hjälp med hur han ska göra i det här speciella fallet.
Och han blir knappast hjälpt av att någon talar om för honom att han köpt fel bil!

#8 • Uppdaterat: 2015-04-03 15:13
erikivan72

Volvoiten:
Det finns ett par saker som påverkar:
1) verkstäder idag lagar sällan saker. De byter komponenter. Det är inte säkert att en verkstad ens har en bläster.
2) det kan vara rost som inte syns. Möjligen har limningen i falsen också släppt. Syns inte förrän man skär upp dörren.

Personligen skulle jag ta bilen till en lackverkstad och be dem åtgärda dörren. Blir antagligen bra mycket billigare än att göra enligt Peugots förslag.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-03 20:42
McTar

Lika tråkigt för ägaren vilken bil det än är.
Det har rapporterats om motorhuv på Passat, dörrar på Prius och Mondeo. Nu P 508. Det är en känslig konstruktion som tillverkarna ändå använder sig av.
Man kan tycka att de skall ta detta på garantin, för ibland blir det fel.

#a • Uppdaterat: 2015-04-04 19:14
Axelman

Rosten måste ju rimligen ha funnits där vid inköpet. Kan inte den säljande parten ha ansvar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.