Nästa artikel
Vad hände med elbilarna som försvann?
Backspegeln

Vad hände med elbilarna som försvann?

Publicerad 8 april 2020 (uppdaterad 9 april 2020)
I vår genomgång för tio år sedan fanns flera intressanta nyheter – men bara några av dem blev verklighet.

I Vi Bilägare nummer 7/2010 gjordes en elbilsspecial. Den inleddes med en sågning av den norska elbilen Think, signerad nuvarande redaktionschefen Tommy Wahlström.

”Bara en dyr leksak. Världen behöver bättre elbilar”, löd omdömet om den mopedbilslika skapelsen som betingade ett pris motsvarande 337 000 kronor och nådde 16 mil på en laddning. 

På kommande uppslag fanns nio alternativ som väntade på lansering – kommer du ihåg dem?

Audi A1 E-tron var en laddhybrid som ”kanske” skulle lanseras 2012. Bilen hade en elmotor på 102 hk samt en svansmonterad wankelmotor på 254 kubik som skulle driva en generator. Räckvidd 250 km. Serieproduktion blev det inte, men modellen ledde fram till dagens större E-tronmodeller.

Mitsubishi i-Miev lanserades även under namnen Citroën C-Zero och Peugeot iOn. En ren elbil med aktionsradie på tio mil som kostade drygt 300 000 kronor. Fortfarande kan man se en och annan som pizzabud.

Nissan Leaf var i första generationen en av pionjärerna och kan alltjämt siktas dagligen. Debuterade redan 2010 och hade inledningsvis en aktionsradie på cirka 16 mil.

Opel Ampera blev en av Vi Bilägares fem långtestbilar 2012 och ansågs som den bästa i kvintetten. En laddhybrid som klarade cirka sex mil på el innan en 86 hk stark bensinmotor startade för att förse en generator med kraft som i sin tur gav elmotorn ny ström. Runt 400 000 kronor, tippade vi 2010. Det stämde bra, långtestbilen gick lös på 416 000 kronor 2012.

Peugeot 3008 plug-in dieselhybrid var ett tidigt försök till den drivkombination som kommer på bred front 2020, fast med bensinmotor. Tillverkaren har en sådan laddhybrid på programmet nu, av senare generation än bilen i artikeln.

Renault Fluence är en anonym sedanmodell som aldrig sålts i Sverige men som finns med antingen bensindrift eller ren eldrift. Bilen byggs sedan 2009 i Turkiet.

Tesla Roadster hade just lanserats när artikeln skrevs, en elbil baserad på Lotus Elise och med hisnande prestanda: Räckvidd cirka 40 mil, elmotor på 248 hk, pris drygt en miljon, cirka 2 400 exemplar byggda. Resten är historia…

Toyota Prius Plug-In är en av de kommersiellt sett mest framgångsrika av de nio i ViB-presentationen. Två generationer hann Toyota med innan importen hit nyligen upphörde.

Volvo C30 BEV Concept blev omsider C30 Electric, en ren elbil med två batterier och räckvidd på 16 mil. Bilen byggdes för bilpooler som Sunfleet och det hann bli cirka 250 exemplar innan försöket lades ned.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.