Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Svenska taxibilar genom tiderna: ”Bältesbom” och skoltaxi

Publicerad 2021-05-15 06:24 (uppdaterad 2021-05-15 06:25)
Radioutrustning kom på 50-talet men länge användes taxistolpar för kommunikation med beställningscentralen. Vanligaste Stockholmstaxin i början av 60-talet var Opel Kapitän.
Taxibilarnas ständiga skjutsande ställer speciella krav. Den svenska taxihistorien är full av speciallösningar. Häng med på en rolig tillbakablick!

Redan på hästdroskornas tid fanns en anordning som fungerade som senare tiders takskylt. Tänd lykta betydde ledigt. Ordet droska levde kvar längre, taxi slog igenom först i slutet av 30-talet.

1899 fick Sverige sin första taxibil, en Daimler som kronprins Gustav köpte men snabbt sålde vidare eftersom den behövde putthjälp i uppförsbackar. Hästdroskorna skulle få ett uppsving under första världskriget men kom sedan att ersättas.

Krav på taxameter infördes i Stockholm 1899 och Halda Fickursfabrik kom till en början att dominera marknaden. Modell 1 tillverkades 1901–1907 och vägde 13,1 kilo. De första elektroniska varianterna dröjde till 70-talet.

Sveriges motsvarighet till Londontaxin. Volvo PV800 kom 1938 och blev sinnebilden av en svensk taxi. Tre extra fällstolar gjorde ”Suggan” åttasitsig. Tillverkningen pågick fram till 1957 men många bilar fortsatte att användas inpå 70-talet.

I början av 70-talet ersattes den lagstadgade mellanväggen av en genomskinlig plastkåpa som omslöt förarstolen. Anordningen kritiserades för att inte ge tillräckligt skydd, försämra sikten och skapa drag runt förarens hals.

Volvos lösning på kunder som struntade i bälte var en vadderad bom. En prototyp togs fram 1976 men någon serietillverkning blev det aldrig.

Många taxi hade större öppningsvinkel för dörrarna men Volvo kunde erbjuda ännu smidigare insteg när 740 kom i en särskild taxiversion 1988. Karossen var förlängd 80 cm och det fanns inte mindre än sex dörrar! Efterträdaren 940 fanns också som sexdörrars. Totalt byggdes 840 exemplar.

1930 kom Volvo med en bil anpassad för taxibruk. TR671 hade förlängt axelavstånd, extra sätesrad och ruta mellan chaufför och passagerare. För att skydda föraren mot överfall blev en mellanvägg av splitterfritt glas krav i taxibilar på 50-talet.

1968 gjorde Volvo comeback på taximarknaden med den specialbyggda 144 Taxi och flera varianter följde. 145 Taxi etablerade kombin som taxikaross och 145 Express (bilden) med extra bakåtvänt baksäte och höjt tak blev populär som skolskjuts. Den gula färgen med svart rand var Volvos försök att lansera en svensk taxikulör men den försvann redan 1973.

Sedan 2017 har man i Stockholm kunnat åka så kallad podtaxi. Eldrift, tre hjul och plats för tre: föraren och två bakom. Tygdörrar eller öppna sidor och toppfart 45 km/tim. Foto: Axel Englund/Bzzt

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.