Nästa artikel
Saab 900 Cabriolet fick motorpressen att gå i spinn
Backspegeln

Saab 900 Cabriolet fick motorpressen att gå i spinn

Publicerad 2022-03-13 06:30
På 1980-talet kastade Saab av sig den gråmelerade koftan för gott. Turbo var ordet för dagen och när 900 Cabriolet visades fann begreppet ”osvensk” sin kanske allra sannaste innebörd.

Saab 900 är en utstuderad uddabil som med turbo och sufflett tog steget ut i den stora, fina världen. Flärd på ett lite rörande hemslöjdsvis, med efterkonstruktioner som fungerade riktigt bra. Stilen blev snygg-udda och väldigt typisk Saab.

Cabrioleten togs fram av American Sunroof Co i Michigan mer eller mindre som ett skott från höften på initiativ av importören i USA. Visades på Frankfurtsalongen i september 1983 och motorpressen – i alla fall den svenska – gick i spinn. Taklösa bilar var med få undantag förpassade till kylskåpet vid den här tiden och Saabs tilltag var en sensation. Fyrsitsig och utan störtbåge – med yuppie-eran på ingång blev det snart turbotryck i orderblocken. 1986 såldes knappt 400 exemplar i USA och först med 1987 års modell med sluttande front fanns modellen att köpa på alla marknader.

Läderklädsel och elmanövrerad sufflett var standard redan från start.

Stolarna är supersköna och kupén uppvisar både snygg design och pappig 1960-talsfeeling. Skinn var alltid standard.

Tillverkningen lades i Uusikaupunki i Finland i den fabrik som framställt märkligheter som Saab 99 Petro med dubbla tankar med möjlighet att köra på fotogen.

En begränsad serie kallad Monte Carlo i en väldigt tidstypisk gul kulör togs fram i 300 exemplar. Bara 25 såldes i Sverige.

Saab tillverkade 48 880 cabrioleter fram till 1993.

Saab 900 Cabriolet 1987

Nypris: 210 000 kr (1986).

Motor: Rak fyra med en kedjedrivna dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Vattenkylning. Volym 1 985 cm3. Max effekt 175 hk DIN.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.

Mått: L 468/B 169/H 140 cm.

Tjänstevikt: 1 380 kg.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, individuell upphängning fram. Stel bakaxel med tvär-gående panhardstag. Hydrauliska stötdämpare.

Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,3 m.

Bromsar: Skivor fram och bak. Servo. Handbroms på bakhjulen från årsmodell -88.

Fartresurser: Toppfart 205 km/tim. Acc 0–100 km/tim 8,7 s.

Förbrukning: 0,96 l/mil.

Livscykeln

1986 Saab 900 Cabriolet börjar säljas i januari i USA i en begränsad upplaga på 400 bilar.

1987 Nu säljs 900 Cabriolet på alla marknader. Den har den nya sluttande fronten och 16-ventilers turbomotorn på 175 hk. Katalysator är tillval, då är effekten 160 hk.

1988 Nytt bromssystem med ventilerade skivor fram.

1989 Från och med nu är det bara turbomotorn på 160 hk som gäller i Sverige. ABS-bromsar blir standard. Nu går det att få cabrioletmodellen med automatlåda.

1990 900i 16 cabriolet med en sugmotor på 128 hk och 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar introduceras i Sverige, på flera utländska marknader fanns den redan som 1989 års modell.

1992 Saab försöker slå längdrekord i bakre gummispoiler och låter den börja redan direkt efter a-stolpen. 900i cabriolet får den nya 2,1-liters-motorn på 140 hk. Samlarmodell – tja, kanske det.

1993 Nu går de flesta och väntar på den nya cabrioleten. Snygg och prydlig blev den, men långt i från lika karismatisk som originalet som fortfarande säljs detta år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2022-06-18 13:08 För sin tid var detta en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.