
Vissa bilar kommer och går och lämnar inga spår. Peugeot 605 (1989–99) är en sådan bil. För den som haft möjlighet att bekanta sig med modellen är det ingenting annat än bra synd, sexhundrafemman var både som ny och är nu som gammal en anständig bil.
Som ny var den en stor, diskret och mycket rymlig sedanmodell med klassiskt eleganta och skenbart enkla linjer, signerade Pininfarina – som så ofta för det franska märket. Sexhundrafem såg ut som om mellanklassaren 405 (Årets Bil 1988) fått en extra dos växtnäring och utstrålade harmoni både på ut- och insidan.
Undertecknad bevistade premiären för 605. Ovanligt nog skedde körningarna inte bara på franska lands- och motorvägar utan också på en racerbana. Där visade sig den stora bilen vara överraskande gymnastisk, rentav kul att ratta. Delar av chassit delades med Citroën XM, en samtida storfranska som inte heller sålde något vidare men som levt vidare som legend och vandringssägen i biltidningar sedan dess.
Det har inte Peugeot 605 gjort. Den är nästan helt bortglömd och i stort sett borta från våra vägar. Tillverkningen blev måttligt framgångsrik, omkring 250 000 exemplar, alldeles för lite för en bil som faktiskt gjorde tiderna bättre så som annonsen i Vi Bilägare från hösten 1992 påstod.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Idag 13:57 En av de snyggaste mest…
- Idag 8:43 En sån var jag på vippen att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.