Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Fiat X1/9 är en miniatyr-Ferrari med trevlig prislapp

Publicerad 2021-03-21 08:05 (uppdaterad 2021-03-21 08:10)
Fiat X1/9 är härlig att köra med sin mittmotor och läcker att se med de skarpa formerna. Prislappen är ännu trevligare!

Vem kan tro att grundformen till denna fräsiga lilla italienska skapades för över 50 år sedan? Det var 1969 Marcello Gandini, formgivare hos Bertone, visade en öppen sak kallad Autobianchi Runabout Barchetta på bilsalongen i Turin. Tre år senare gick bilen i produktion som Fiat X1/9, allmänt kallad ”Fiat första september” sedan dess.

Maken till kul folksportbil hade väl inte skådats sedan Triumph Spitfire debuterade. Men Fiat var tekniskt sett lite mer speciell än Spitfire; den hade mittmotor. De första åren var det en 1,3-litersmaskin på måttliga 75 hk, senare en 1,5-motor på ytterligare tio. Ingen racer precis, men med härlig balans, frisk luft tack vare det avtagbara targataket – och så de ärtiga linjerna. Undra på att den sålde som smör i USA!

Under 1980 startade försäljningen i Sverige och minnesgoda kanske fortfarande får filmdirektören Harry Schein på näthinnan – han förekom i reklamen. De flesta av de cirka 400 exemplar som såldes här innan importen upphörde 1984 var metallicröda, men blå förekom också. Svenska bilar försågs med tidens typiskt gula varselljus så att ägarna slapp köra med uppfällda ”popup-strålkastare” om dagarna.

Totalt tillverkades 170 000 exemplar under bilens långa levnad – den lades ned först 1989. De sista åren byggdes bilen helt och hållet hos Bertone.

I dag kan man med lite tur fortfarande hitta hyfsade exemplar i Sverige och priserna är ofta låga. I Tyskland är utbudet långt större och det har importerats en hel del X1/9 under åren. Rost, nästan överallt, känsliga elsystem och tafflig plastkvalitet i inredningen hör till sådant en spekulant ska vara medveten om, liksom att hjulupphängningens detaljer måste vara friska för att den lilla bilen ska vara just så kul att köra som den ser ut att vara. 

Läs också: Här är 70-talsbilarna som flippade – och floppade

Huvar och luckor finns det gott om!

Egensinnig design i stort och smått präglar X1/9, exempelvis går varvräknaren åt ”fel” håll och växelspakens form är … unik.

Fiat X1/9 1980

Nypris: 49 500 kr.

Värde idag: 25 000–45 000 kr.

Motor: Tvärställd rak 4–cylindrig med en överliggande kamaxel. En dubbelportsförgasare. Volym 1498 cm3. Max effekt 85 hk (81 hk i Sverige) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 118 Nm vid 3 000 v/min.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.

Mått: L 397/B 157/H 118 cm.

Styrning: Kuggstång 3,0 varv mellan fulla utslag, ej servo. Vändcirkel 10,0 m.

Fjädring/hjulställ: Individuell fjädring fram och bak, spiralfjädrar. Inga krängningshämmare.

Hjul: Lättmetall, 5 tum. Däck 165/70 SR13.

Elsystem: 12 V, växelström.

Bromsar: Skivor fram och bak. Ej servo. Handbroms på bakhjulen. 

Fartresurser: Toppfart 180 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 12,0 s.

Förbrukning: 0,8 l/mil.

Livscykeln

1969 Chefsdesigner Marcelo Gandini på Bertone visar Autobianchi Runabout Barchetta vid bilutställningen i Turin. Strålkastarna monterades i targabågen bakom (!) föraren. Formen lägger grunden för Fiat X1/9.

1972 Den färdiga Fiat X1/9 visas. 

1974 X1/9 lanseras i USA. Försäljningen går enastående.

1975 USA–bilar stryps till 63 hk av alla avgaskrav. Dessutom hänger man på tunga krocksäkra stötfångare som gör den redan trötta lilla bilen ännu tröttare.

1976 Serie Speciale med stegmönstrade stripes längs karossidan, ny frontspoiler och högre stolar. 

1979 Ny motor på 1498 kubik samt femväxlad låda. Ny instrumentpanel och nya vinylklädda säten. Bilen förses med stora krocksäkra stötfångare i aluminium och plast.

1982 Bertone tar över produktionen. 

1987 En mycket udda modell, Sport Pack, förses med sidokjolar och spoilerinklädda stötfångare.

1989 Sista året. Efter 17 års produktion och otaliga versioner försvinner X1/9 med modellen Gran Finale.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.