Bild
Nästa artikel
Chrysler 300 blev starten på muskelbilsepoken

Chrysler 300 blev starten på muskelbilsepoken

Backspegeln

Chryslers berömda bokstavsbilar var bland de allra snabbaste och snyggaste på sin tid.

Vissa år i USA:s bilhistoria sticker ut. 1955 är ett sådant eftersom Chevrolets smallblock-V8 debuterade då.

Det var också året när Chrysler lanserade sin C-300 i det som skulle bli en decennielång följetong med högpresterande, stora och lyxiga sedan- och convertiblemodeller: The Letter Series. 

Första årsmodellen var en sensation, en fullstor bil med Chryslers och Virgil Exners nya ”Million Dollar Look”, V8 på hela 300 hk, trimmat chassi och med fartresurser som snabbt förde märket upp i ledning i Nascar, den amerikanska racerserien som vid denna tid verkligen handlade om standardvagnar som fått störtbåge och en startsiffra på förardörren, inte mer.

Utan överdrift var Chrysler 300 embryot till det som kom att bli ”muskelbilsepoken” från 1960-talets mitt och framåt.

Varje år efter 1955 ända till och med 1965 årsmodell kom en ny 300 och en ny bokstav, nya utseendeförändringar, större eller mindre, på känt USA-manér. Kombinationen av enastående fartresurser, storlek och topputrustning gjorde bokstavsseriens bilar unika.

Åren 1966–71 byggdes Chrysler 300 utan tilläggsbeteckning och med mildare specifikationer, liksom under 1979 då en simplare Chrysler Cordoba kläddes upp lite extra, dock utan säljframgång. Perioden 1999–2004 fanns en 300 M med V6 och under 2005 dök så en ny, Mercedesbaserad generation 300 C upp, försedd med V8, 340 hk och bakhjulsdrift, en bil som fortfarande kan ses även på våra vägar.

Den fantastiska bilen på bilderna är 1961 års 300 G, den sista från fenepoken som inletts med 1957 års modell och ”The Forward Look”, också den signerad Virgil Exner. Till 1960 års modell gjordes stora ändringar, bland annat ersattes ramkonstruktionen med självbärande kaross. På 1961 års modell är de snedställda dubbelstrålkastarna ett givet kännetecken bland all annan extatisk formgivning.

Läs också: Tystare än Rolls-Royce – och billigare än Mercedes

Chrysler 300 G 1961

NYPRIS: 5 411 dollar.

VÄRDE I DAG: 60 000–200 000 dollar.

Motor: V8 med dubbla fyrports Carter AFB2903S 30" Long Ram insug. Kompression 10,1:1. Effekt 375 hk vid 5 000 v/min, vridmoment 670 Nm vid 2 800 v/min.

Kraftöverföring: Tryckknappsmanövrerad treväxlad TorqueFlite automatlåda.

Mått: L 559/B 202/H 142 cm. 

Tomvikt: Cirka 2 045 kg. 

Bränsletank 87 liter.

Fjädring: Fram torsionsstavar, bak stel axel med bladfjädrar.

Hjul: 8.00 x 15 Goodyear Blue Streak.

Styrning: Servoassisterad snäcka.

Bromsar: Trumbromsar runt om.

FARTRESURSER: Toppfart 230 km/tim. Acc. 0–96 km/tim på 8,4 s.

Förbrukning: 1,6 l/mil landsväg.

Livscykeln

1955 C-300. 331-kubiktums ”Fire Power Hemi” V8 på 300 hk. 1 725 exemplar, alla tvådörrars hardtop.

1956 300 B. V8 på 354 kubiktum, nya bakskärmar. 1 102 exemplar.

1957 300 C. ”The Forward Look” med modellens typiska emblem i USA-flaggans färger. V8 nu på 392 kubiktum och 375 hk, styvare chassi och torsionsfjädring fram. 2 402 exemplar, varav 484 cabriolet. 

1958 300 D. Tjugoen 400 hk-bilar byggdes med bränsleinsprutning, Chryslers första. Ny vindruteram ökade toppfarten fem mph. 810 exemplar, varav 191 cabriolet.

1959 300 E. Hemimotorn ersattes av ”Golden Lion” på 413 kubiktum. 550 coupéer, 140 cabriolet.

1960 300 F. Tredje generationen, självbärande kaross, fenor som pekar ”utåt”. Den futuristiska instrumenteringen kallades ”Astradome”. 964 coupéer, 248 cabriolet.

1961 300 G. Sista året med fenor. 1 280 coupéer, 337 cabriolet.

1962 300 H. Kortare axelavstånd, en version med 405 hk erbjöds. 435 coupéer, 123 cabriolet.

1963 300 J. Ny kaross, fyrkantig ratt. 400 coupéer.

1964 300 K. Knappautomatlådan försvinner. 3 022 coupéer, 625 cabriolet.

1965 300 L. Sista året, ny kaross. 2 405 coupéer, 440 cabriolet.

Kommentarer

#1
2021-01-10 08:26

Ikonisk bil. Har lite hatkärlek till stora jänkare som denna. V8 ljudet och "stansen" är ju grym men körupplevelsen av de, förvisso få, som jag kört har varit lite sådär.

Jag var faktisk intresserad av en nyare 300C en gång, men den där vill-ha känslan försvann lite vid provkörning och så det det där med driftkostnaderna.

#3
2021-01-10 09:33

Ja precis Saabnisse. Dock ingen A-traktor ;) Och så med V8 förstås...

#4
2021-01-10 09:34

I min värld startade muskelbilarna med Pontiac GTO 1964 och slutade 1972. Det var först då en stark motor fanns i en "liten" bil.

#5
2021-01-10 09:50

@Mäkinen, vilket också står i artikeln :
"Utan överdrift var Chrysler 300 embryot till det som kom att bli ”muskelbilsepoken” från 1960-talets mitt och framåt"

#6
2021-01-10 12:57

Desmo, den här har givetvis V8, det gäller ju att komma först till 30!
Man blir lite fundersam när den här få gå i max 30 och en dubbelt så dyr tvålkopp av plast går i 50!
Men det är klart att knådisarna åker betydligt komfortablare och säkrare i den här!
Och det är kanske den enda typ av muskelbil som blir tillåten i framtiden, förutom de elektriska förstås?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.