Nästa artikel
Bilarna ingen ville ha – ens när de var nya
Backspegeln

Bilarna ingen ville ha – ens när de var nya

Publicerad 27 juni 2020
Här är fyra modeller som försvann lika snabbt som de kom.

I Vi Bilägare 22/1985 tog dåvarande reportern och senare pressombudsmannen Ola Sigvardsson ett friskt grepp: Varför säljer en del bilar så dåligt trots att de verkar bra – åtminstone på papperet?

Fyra marknadschefer kallades in under förhörslampan, representanter för Alfa Romeo Giulietta, Fiat Regatta, Nissan Stanza och Talbot Horizon. En kvartett som försvann från vägarna lika plötsligt som den kom.

– Utseendet låg bilen i fatet, förklarade Jürgen Schopenhauer som var marknadschef på Alfa Romeo. Att presentera ett avvikande utseende på en bil kräver att man är stark på marknaden, men det var inte vi. 

Ändå hade Giulietta ”dataritats”. Konstruktörerna på Alfa matade in uppgifter om den önskade modellen: lågt luftmotstånd, bra vägegenskaper, fyra sittplatser, sedanutseende, och så vidare. Det rasslade till i apparaten och ut kom den Alfa av den biltyp som faktiskt håller på att bli dominerande i dag: Volvo 700-serie, VW Jetta, Audis sedaner, Ford Orion och många fler.

Giulietta såldes i 111 exemplar 1979, sedan blev det bara 50 om året till 1985.

Hos Talbot fick svenske informationschefen Lars Carle mikrofonen under näsan:

– Franska bilar fick dåligt rykte när Renault packade ihop i Sverige. Sedan kom namnbytet, från Simca till Talbot. Ett nytt namn är mycket svårt att arbeta in, framför allt när produkten ser likadan ut. Bilköparen vet vad en Simca är, namnbytet var ett missgrepp.

Under 1981 såldes 501 Talbot Horizon, 1982 bara 16!

Fiats informationschef Håkan Engström förklarade att man inför introduktionen av Fiat Regatta intervjuat 100 personer som fått se bilen utan emblem eller andra igenkänningstecken. 

– Alla tyckte att bilen var snygg och i den första marknadsföringen blev det därför ”En skönhet kommer till stan”, som kunde läsas i tidningar och på bussar. Men i folks ögon var Fiat ingen skönhet utan en billig bil som dessutom var liten. Det är lättare att marknadsföra en Fiat ju mindre den är, konstaterade Engström.

Under de två första åren såldes 1 339 Regatta, eller Regata som bilen hette på alla marknader utom den svenska.

Namnbytet spökade även för Nissan Stanza, konstaterade Lars Strid, produktchef hos generalagenten Philipson.

– Vi bytte namn från Datsun till Nissan strax efter att Stanza börjat säljas. Efter första året slutade vi dessutom att ta in sedanen, det var en miss.

Strid höll med om att Stanza var anonym.

– Den saknar något. Bilen har en massa fina egenskaper men inget extra som lockar folk att provköra.

Mellan 1982 och 1985 såldes ändå 3 969 Nissan Stanza i Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-06-27 17:03
Raphael

Stanza var den bil som jag lärde mig köra bil i. :) En guldmetallic med beige plyshinredning och elektrisk taklucka. En mjuk bil att köra.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-27 18:07
saabnisse

Sonen hade en Giulietta med 2 liters motorn, en av väldigt få som såldes i Sverige. Det var en mycket underhållande bil.
Att PSA bytte namn på Simca till Talbot var lika korkat som när Chrysler, som var föregående ägare, lät tillverka Simca i England just under de år engelsmännen slaktade sin industri genom ideliga idiotiska strejker.
Stanza var ju egentligen en alldeles lagom bil, tyvärr alldeles för lagom, en bil måste sticka ut med något för att inte dras ner i anonymitetens grå dunkel.
Regatta hade ju egentligen samma problem, men där var det ännu värre. Det är länge sedan Fiat var något att räkna med i Sverige.

#3 • 2020-06-27 18:34
L. Mäkinen

Jag har haft två bilar som var närbesläktade med Giulietta, Alfetta och Alfa 75. Kul att köra, men en aning oprecisa växellägen.

En kollega skulle svänga över en trottoarkant med sin Regatta, men det visade sig vara skitdumt när fjäderbenet vek sig. Det var inte mycket på den som kändes överdimensionerat.

#4 • 2020-06-27 20:00
GF

Giulietta är kompakt mindre sedan, hårdare kantigare och sålde väldigt lite än Alfetta är större sedan, mjukare kantigare och sålde bra. Smaken är som baken ;-)

#5 • 2020-06-27 21:44
saabnisse

Mäkinen, sonen började med Alfetta, en Mig-svets och fyra kvm plåt, när den var klar blev det Giuliettan, han pratar om den än idag!
Han sålde Giuliettan till sin bror som skrotade den och köpte en 164. Den var inte lika kul fast den hade likadan motor.
Men båda är fortfarande Alfisti!

#6 • 2020-06-27 21:58
Henrik M

Saabnisse: Bra bilsmak din ena son hade iaf, Alfa 164 är en idag en av världens vackraste och tidlöst designade bilar! :)

#7 • 2020-06-28 08:03
Tjalle

Henrik, dessutom är den byggd på SAAB/LANCIA/FIAT arkitekturen - något förändrad, men klimatsystemet, som SAAB konstruerade är kvar - fast producerat i Italien.

#8 • 2020-06-28 11:03
Henrik M

Tjalle: Medveten om detta, ägt två av syskonbilarna, Saab 900 samt nåt så halvovanligt som en Croma Turbo i.e.

#9 • 2020-06-28 13:51
Tobo

Regatta var en vanlig bil i mina hemtrakter, troligtvis beroende på den lokala Fiathandlaren hade en relativt stor marknadsandel på orten under 1980-talet. Dock tror jag att de flesta var borta från vägarna inom en 10-års period...

Angående Horizon så är det obegripligt att den finsktillverkade (Valmet), med bl.a. Saab-stolar inte såldes i Sverige. Den hade haft betydligt större chans på marknaden än den PSA-tillverkade.

#a • 2020-06-28 19:29
saabnisse

Simca var inga dåliga bilar, men de rostade väldigt. Sämst var de engelsktillverkade, de franska var något bättre, men bäst var de som monterades i Sverige och de finsktillverkade.
Horizon var en bil som borde skötts bättre, den hade förutsättningar att bli en väldigt bra bil om den inte släppts lite för tidigt. Det har aldrig varit lyckat att låta första ägarna till en ny modell utgöra testförare. Det ska vara gjort innan bilen lämnar fabriken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.