Bild
Nästa artikel
Bilarna ingen ville ha – ens när de var nya

Bilarna ingen ville ha – ens när de var nya

Backspegeln

Här är fyra modeller som försvann lika snabbt som de kom.

I Vi Bilägare 22/1985 tog dåvarande reportern och senare pressombudsmannen Ola Sigvardsson ett friskt grepp: Varför säljer en del bilar så dåligt trots att de verkar bra – åtminstone på papperet?

Fyra marknadschefer kallades in under förhörslampan, representanter för Alfa Romeo Giulietta, Fiat Regatta, Nissan Stanza och Talbot Horizon. En kvartett som försvann från vägarna lika plötsligt som den kom.

– Utseendet låg bilen i fatet, förklarade Jürgen Schopenhauer som var marknadschef på Alfa Romeo. Att presentera ett avvikande utseende på en bil kräver att man är stark på marknaden, men det var inte vi. 

Ändå hade Giulietta ”dataritats”. Konstruktörerna på Alfa matade in uppgifter om den önskade modellen: lågt luftmotstånd, bra vägegenskaper, fyra sittplatser, sedanutseende, och så vidare. Det rasslade till i apparaten och ut kom den Alfa av den biltyp som faktiskt håller på att bli dominerande i dag: Volvo 700-serie, VW Jetta, Audis sedaner, Ford Orion och många fler.

Giulietta såldes i 111 exemplar 1979, sedan blev det bara 50 om året till 1985.

Hos Talbot fick svenske informationschefen Lars Carle mikrofonen under näsan:

– Franska bilar fick dåligt rykte när Renault packade ihop i Sverige. Sedan kom namnbytet, från Simca till Talbot. Ett nytt namn är mycket svårt att arbeta in, framför allt när produkten ser likadan ut. Bilköparen vet vad en Simca är, namnbytet var ett missgrepp.


Under 1981 såldes 501 Talbot Horizon, 1982 bara 16!

Fiats informationschef Håkan Engström förklarade att man inför introduktionen av Fiat Regatta intervjuat 100 personer som fått se bilen utan emblem eller andra igenkänningstecken. 

– Alla tyckte att bilen var snygg och i den första marknadsföringen blev det därför ”En skönhet kommer till stan”, som kunde läsas i tidningar och på bussar. Men i folks ögon var Fiat ingen skönhet utan en billig bil som dessutom var liten. Det är lättare att marknadsföra en Fiat ju mindre den är, konstaterade Engström.

Under de två första åren såldes 1 339 Regatta, eller Regata som bilen hette på alla marknader utom den svenska.

Namnbytet spökade även för Nissan Stanza, konstaterade Lars Strid, produktchef hos generalagenten Philipson.

– Vi bytte namn från Datsun till Nissan strax efter att Stanza börjat säljas. Efter första året slutade vi dessutom att ta in sedanen, det var en miss.

Strid höll med om att Stanza var anonym.

– Den saknar något. Bilen har en massa fina egenskaper men inget extra som lockar folk att provköra.

Mellan 1982 och 1985 såldes ändå 3 969 Nissan Stanza i Sverige.

Taggar: Backspegeln

Kommentarer

#1
2020-06-27 17:03

Stanza var den bil som jag lärde mig köra bil i. :) En guldmetallic med beige plyshinredning och elektrisk taklucka. En mjuk bil att köra.

#2
2020-06-27 18:04

Sonen hade en Giulietta med 2 liters motorn, en av väldigt få som såldes i Sverige. Det var en mycket underhållande bil.
Att PSA bytte namn på Simca till Talbot var lika korkat som när Chrysler, som var föregående ägare, lät tillverka Simca i England just under de år engelsmännen slaktade sin industri genom ideliga idiotiska strejker.
Stanza var ju egentligen en alldeles lagom bil, tyvärr alldeles för lagom, en bil måste sticka ut med något för att inte dras ner i anonymitetens grå dunkel.
Regatta hade ju egentligen samma problem, men där var det ännu värre. Det är länge sedan Fiat var något att räkna med i Sverige.

#3
2020-06-27 18:34

Jag har haft två bilar som var närbesläktade med Giulietta, Alfetta och Alfa 75. Kul att köra, men en aning oprecisa växellägen.

En kollega skulle svänga över en trottoarkant med sin Regatta, men det visade sig vara skitdumt när fjäderbenet vek sig. Det var inte mycket på den som kändes överdimensionerat.

#4
2020-06-27 20:00

Giulietta är kompakt mindre sedan, hårdare kantigare och sålde väldigt lite än Alfetta är större sedan, mjukare kantigare och sålde bra. Smaken är som baken ;-)

#5
2020-06-27 21:44

Mäkinen, sonen började med Alfetta, en Mig-svets och fyra kvm plåt, när den var klar blev det Giuliettan, han pratar om den än idag!
Han sålde Giuliettan till sin bror som skrotade den och köpte en 164. Den var inte lika kul fast den hade likadan motor.
Men båda är fortfarande Alfisti!

#6
2020-06-27 21:58

Saabnisse: Bra bilsmak din ena son hade iaf, Alfa 164 är en idag en av världens vackraste och tidlöst designade bilar! :)

#7
2020-06-28 08:03

Henrik, dessutom är den byggd på SAAB/LANCIA/FIAT arkitekturen - något förändrad, men klimatsystemet, som SAAB konstruerade är kvar - fast producerat i Italien.

#8
2020-06-28 11:03

Tjalle: Medveten om detta, ägt två av syskonbilarna, Saab 900 samt nåt så halvovanligt som en Croma Turbo i.e.

#9
2020-06-28 13:51

Regatta var en vanlig bil i mina hemtrakter, troligtvis beroende på den lokala Fiathandlaren hade en relativt stor marknadsandel på orten under 1980-talet. Dock tror jag att de flesta var borta från vägarna inom en 10-års period...

Angående Horizon så är det obegripligt att den finsktillverkade (Valmet), med bl.a. Saab-stolar inte såldes i Sverige. Den hade haft betydligt större chans på marknaden än den PSA-tillverkade.

#10
2020-06-28 19:29

Simca var inga dåliga bilar, men de rostade väldigt. Sämst var de engelsktillverkade, de franska var något bättre, men bäst var de som monterades i Sverige och de finsktillverkade.
Horizon var en bil som borde skötts bättre, den hade förutsättningar att bli en väldigt bra bil om den inte släppts lite för tidigt. Det har aldrig varit lyckat att låta första ägarna till en ny modell utgöra testförare. Det ska vara gjort innan bilen lämnar fabriken.

#11
2020-06-28 19:51

Horizon hade i teorin en chans att konkurrera med världsbilar som Golf och Corolla, då den tillverkades på många platser: England, Frankrike, Spanien ,Finland och USA.

Men i praktiken var för många kockar inblandade, då den konstruerades i England av f.d. Rootes, sedemera Chrysler Europe och tillverkades till att börja med av Simca i Frankrike innan tillverkningen i England startade. i samma veva såldes Chrysler Europe till PSA som bytte namn på rasket till Talbot. I Usa tillverkades dock bilen fortfarande av Chrysler under hela 1980-talet.
Valmet i Finland tillverkade Horizon med en hel del saab-modifikationer, förutom stolarna som är det mest kända, så bland annat även färgpaletten som är Saabs.

#12
2020-06-29 11:35

Den gemensamma nämnaren verkar vara en intetsägande bil till utseendet, samt dålig kvalitet. Även någolunda bra bilar kan drabbas av dålig design, vissa bilar ser så intetsägande och tråkiga ut att man inte ens orkar titta på dem. Exemplen är många, minns t.ex. den första versionen av Hyundai Atos...blää....

#13
2020-06-29 20:26

Svenne60,
Jag har flera bekanta som säger att första versionen av Atos är den bästa bilen som har tillverkats. Odödliga!

#14
2020-06-30 11:02

Kritik mot "uddabilar" kommer oftast från personer som aldrig ens suttit i eller varit i närheten av nämnda bilar. Fiat Regatta som nämns här var mina favoriter. Jag ägde 2 st Regatta combi som var otroligt bra med bra kvalitet. Visst rostade de men inte mycket mer än andra bilar vid den tiden.

#15
2020-06-30 16:35

Att vissa modeller säljer dåligt i Sverige behöver inte betyda att de säljer dåligt på andra marknader. Hur många VW Jetta säljs i Sverige till exempel? Knappast någon, om den ens tas in. Säljer bra i Nordamerika dock. Där folk gillar små sedaner men har svårt för halvkombis (Golf). Och om franska och italienska märken sålde lika dåligt i Europa som i Sverige skulle de ha gått i konkurs för länge sedan. I Sverige gäller svenska och tyska bilar. Och en och annan japan eller sydkorean. Helst kombi dessutom. Vi är kombilandet. Sedaner är nästan bannlysta...

#16
2020-07-01 17:54

Har haft uddabilen Jetta, en 2009. Kanonbil, inte byte av något upp till drygt 13000 mil, inte ens bromsbelägg, tills turbon släppte ifrån sig ett blad och skrotade hela motorn. Inlöst av försäkringsbolaget. Saknad.

#17
2020-07-02 16:41

Någon illvillig jäkel trycker "bromsa" på varje inlägg. Hur är en sådan person funtad? Skriv själv om du är så mycket bättre...

#18
2020-07-02 16:53

Fiat Regatta, heter Regata i övriga Världen. Men här ansågs det vara för likt ragata.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.