Nästa artikel
Avantime var en Renault som ingen annan
Backspegeln

Avantime var en Renault som ingen annan

Publicerad 13 maj 2021 (uppdaterad 2024-11-29 09:48)
Det finns och har alltid funnits konstiga bilar. Ingen annan bil från en stor tillverkare har väl ändå varit lika jättekonstig som Renault Avantime? Den är nästan obeskrivlig men låt oss göra ett försök!

Från slutet av 1980-talet var Patrick Le Quément Renaults designansvarige med närmast oinskränkt makt. Han hade bland annat varit med och format den första Ford Sierra från 1982.

När Renaultchefen Raymond Levy värvade Le Quément krävde den senare att designavdelningen skulle göras om totalt, personalstyrkan utökas kraftigt och att Levy var den ende Le Quément behövde rapportera till. Vad ingenjörer och ekonomer tyckte var en bisak om man ville få fart på märket, nu var det design som gällde menade Le Quément.

Och design blev det. Undertecknad deltog i premiärkörningen av Renault Twingo 1993, en minibil som såg ut som en plastleksak men som – det får erkännas – var förunderligt rationell och väl utrymmesdisponerad. Tvåkommasex miljoner såldes på kort tid och Le Quément geniförklarades.

Banbrytarna Scénic, Espace och Kangoo följde, liksom succén Megane som i sin första generation såg ut som en normal bil.

”Småbilen Twingo såg ut som en plastleksak men var förunderligt rationell”

Avantime gjorde inte det, någonstans. ”Ur vilken vinkel man än ser bilen ska man bli ständigt överraskad”, tyckte Le Quément och det blev man. Eller förfärad.

Avantime var delvis baserad på familjebussen Espace men var en fyrsitsig lyxcoupé med två jättedörrar. Plåtrena vägde de 56 kg styck och när de satt på plats öppnades de först utåt, sedan en aning framåt. Det fanns ett gigantiskt glastak och karossen var en riktig ”hardtop” med alla rutor som kunde fällas ned samfällt med en enda knapptryckning.

Kupén erbjöd gott om utrymme och lyx, men det var trångt för fötterna för dem där bak som därför inte åkte bekvämt i alla fall.

Helheten hade något av klumpfisk över sig och körkänslan blev speciell, eller som Marianne Sterner skrev i Vi Bilägare 10/2001 efter en provtur: ”Liksom i en Espace sitter föraren bakom en enorm instrumentbräda och att slussa bilen genom stan känns ungefär som att köra båt från en styrhytt i aktern.”

Någon reguljär import till Sverige blev det inte, men enstaka exemplar hittade hit. Renaults förhoppning att sälja 20 000 bilar per år och etablera märket i lyxklassen kom på skam. Efter drygt två år och bara 8 557 exemplar lades Avantime ned.

Somliga drag av den udda designen kan ses på Renault Megane generation tre som ännu inte är borta från svenska vägar.

Läs också: BMW:s klassiker: ”Fortfarande en högst attraktiv modell”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.