Nästa artikel
AMX/3 var drömbilen som aldrig vaknade
Backspegeln

AMX/3 var drömbilen som aldrig vaknade

Publicerad 28 augusti 2022
Med en uppkäftig reklamkampanj skulle AMX/3 utmana de italienska sportbilstillverkarna. Det gick sådär.

Annonsens gula bil såg ut som en dröm och kunde priset vara sant? Knappt 13 000 dollar när en Lamborghini Miura kostade det dubbla? Var det verkligen gamla AMC som stod bakom?

Jodå, AMX/3 var faktiskt en AMC-produkt som premiärvisades i mars 1970, men byggdes bara i sex exemplar. Ändå fick den helsidesannonser.

AMX/3 ritades huvudsakligen av ett team lett av AMC:s trotjänare Dick Teague. Tyska Karmann (som satte samman AMC Javelin för Europa) skulle bygga karosserna, men uppdraget gick först i stället till italienska Coggiola och senare till specialisten Diomante. För chassit på mittmotorbilen (med AMC:s 360 kubiktums V8 på 340 hk SAE) stod Giugiaros Italdesign, för hjulupphängningen först den välkände Giotto Bizzarrini.

Hans bil gick dock så illa att BMW kopplades in för finslipning och förstärkningar. BMW hade också varit tänkt som produktionspartner för de 5 000 bilar per år som var målet.

AMC tänkte sig AMX/3 som en ”halo car”, en modell som satte fart på varumärket och en direkt konkurrent till den samtida De Tomaso Pantera. Längre än till annonsen kom dock aldrig projektet, ett av bilhistoriens allra brokigaste. På Wikipedia kan du läsa en uttömmande beskrivning av den märkliga drömkärran som förblev – en dröm.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.