Av AutoIndex fyra delmoment är det dags att sammanfatta betygsättningen av försäljningskategorin. Här betygsätts landets bilförsäljare när det gäller köpprocessen från start till mål vilket inkluderar frågor som; rätt modellutbud i hallen, bilförsäljarens kundbemötande och produktkännedom, korrekt leveranstid samt genomgång av bilens funktioner och utrustning på leveransdagen.
Totalt besvarar bilägaren 30 försäljningsfrågor som ger en tydlig bild av hur stor viljan är hos landets bilförsäljare att hjälpa kunderna – även efter att köpekontraktet är underskrivet. Efter tre år med Toyota i topp tog Honda förstaplatsen i fjol men i år är världens största bilproducent (2021) tillbaka som etta.
Återförsäljaren Europeiska Motor har sålt Toyota sedan 2003 och har i dag fem anläggningar i och runt Stockholm. Företaget grundades 1960 av Bertil Boström och har sedan dess växt till en verksamhet med 160 anställda. En av dessa är Vincent Grenstad som är plats- och försäljningschef på anläggningen i Vällingby sedan två år tillbaka.
– Kundvård har varit ett värdefullt inslag för oss sedan verksamheten startades. Det handlar inte bara om god service före och under bilköpet utan också vad som händer efter försäljningen, säger han.
»Vi har längtat efter att kunna erbjuda en helelektrisk suv.«
Utställningshallen i Vällingby utmärker sig med två rejäla kristallkronor som stjäl en stor del av uppmärksamheten. I lokalen, som för övrigt är K-märkt, har det sålts både Riva-båtar på 70-talet och sportbilar när Europeiska Motor ansvarade för den svenska importen av Ferrari på 80-talet. Ett stort antal Saabar har också passerat lokalerna och i början av 90-talet var företaget störst i Sverige på Mitsubishi.
Grundaren Bertil Boström ansåg att både kunder och personal trivs bättre om de omges av en vacker miljö. Ett tankesätt som bevisligen fungerar och passar väl in när den helelektriska nykomlingen Toyota bZ4X rullar in under kristallkronorna.
Precis som många andra biltillverkare kämpar Toyota mot långa leveranstider. En verklighet som vi kommer att få leva med under några år och som även börjar ge avtryck på betygsättningen i AutoIndex. Toyota-ägarna ger endast medelbetyg på delfrågan; hur väl stämmer löftet om bilens leverans med verkligheten?
– Under de senaste två åren har vi fått leva med både komponentbrist och ett uppdämt behov av nytillverkade fordon som ger längre leveranstider än normalt. Vi försöker vara så tydliga vi kan gällande överenskommen leveranstid, tyvärr är det svårt även för oss att få besked om vad som gäller och då händer det att vår dialog med kunden brister, konstaterar Vincent Grenstad.
Betygsättningen av överenskommen leveranstid är en av få delfrågor där Toyota hamnar på medelbetyg, här rankas i stället Tesla som etta följt av Volvo på andra plats. Som vinnare av AutoIndex försäljningskategori går det inte att ha speciellt många minusposter och Toyota får betyg högt över medel på resterande delfrågor.
Ägarna uppskattar framför allt bilförsäljarens vilja att ta sig tid för kunden och svara på frågor om bilen med god kunskap om produkten. Toyota anses också vara i topp när det gäller att erbjuda provkörning och förhandla om slutpriset.
Hos Toyota i Vällingby har Vincent Grenstad och hans kollegor infört ett nytt arbetssätt för att enkelt få kontakt med kunder som eventuellt är intresserade av ett nybilsköp.
– I samband med service frågar vi alltid om kunden är intresserad av ett möte med någon av våra säljare. Möjligheten uppskattas av bilägaren som redan är på plats och kan fundera över ett eventuellt bilbyte i lugn och ro, säger han.
Konceptet är framgångsrikt och har hjälpt Europeiska Motor att öka försäljningen trots längre leveranstider än normalt.
– Visst hade vi kunnat sälja betydligt mer av våra populäraste modeller Corolla, RAV4 och Yaris men framför allt uppskattas smidigheten av våra mest trogna kunder.
Bilförsäljarens kunskap om produkten, en av 30 delfrågor.
Bilmärke | Index |
Toyota | 928 |
Honda | 923 |
Mercedes | 914 |
Dacia | 903 |
Renault | 901 |
Subaru | 901 |
Volvo | 900 |
Kia | 895 |
Tesla | 889 |
Mazda | 889 |
Opel | 886 |
Ford | 883 |
Snittbilen | 881 |
BMW | 879 |
Skoda | 873 |
Hyundai | 872 |
Nissan | 871 |
Citroën | 869 |
VW | 865 |
Audi | 864 |
Mitsubishi | 862 |
Seat | 862 |
Peugeot | 857 |
Suzuki | 840 |
Fiat | 814 |
Försäljningen av nya helelektriska suven bZ4X är i gång sedan i våras och första bilarna levereras till kunderna efter sommaren. Möjlighet till provkörning är redan igång hos Toyota i Vällingby – prislapp med tillval på den fullutrustade demobilen är 750 000 kronor.
– Vi har längtat efter att kunna få erbjuda en helelektrisk suv. Sett till vår svenska marknad ser vi även fram emot den mindre helelektriska crossovern som finns bland de 30 helt eldrivna modeller som Toyota har utlovat till 2030, avslutar Vincent Grenstad.
Förra året placerade sig Subaru (3:a) och Volvo (4:a) precis bakom de japanska favoriterna Toyota och Honda. I årets AutoIndex lyckas Volvo behålla sin fjärdeplats samtidigt som Subaru rasar ner till en 9:e plats.
Favoriterna som tappar i bilhallen
Efter en stark debut i AutoIndex totalt tappar Tesla kraftigt i ägarnas betygsättning av landets bilhandlare. Andra märken som inte håller för favorittrycket är Subaru och Skoda som förlorar viktiga poäng.
Iårets AutoIndex har Tesla gjort entré med dunder och brak. Elon Musks elbilssatsning har en trogen supporterskara som inte längre behöver övertyga den breda massan om bilmärkets styrka där nätverket med snabbladdare är en framgångssaga. Tesla kom trea totalt i årets AutoIndex och lyckades även ta förstaplatsen i två av totalt fyra kategorier; Bilen och Lojalitet. Däremot hamnar märket på efterkälken i både Verkstad (16:e plats) och kategorin vi summerar i den här artikeln; Försäljning (16:e plats).
Att betygsättningen av landets bilhandlare skiljer sig så markant jämfört med själva hårdvaran beror till stor del på Teslas målsättning att digitalisera mötet med kunden. En kostnadseffektiv och mer opersonlig hållning som i många fall krockar med motorbranschens traditionella arbetssätt där en personlig kontakt mellan leverantör och bilägare fortfarande värderas högt.
Att även Teslaägare har ett behov av personlig kontakt blir tydligt i poängsättningen av landets åtta Teslahandlare varav två är försäljningsbutiker utan tillhörande serviceverkstad.
På delfrågan; kontakten med återförsäljaren gick lätt och smidigt, placerar sig Tesla i botten jämfört med konkurrenterna (se tabell). Tesla är tydliga med att all kundkontakt sker via biltillverkarens mobilapp men trots den digitala tekniken ger bilägarna även bottenbetyg för bilförsäljarens möjlighet att svara på frågor innan och efter att bilen har levererats. Genomgång av bilens funktioner och garantivillkor samt information om servicerutiner är ytterligare delfrågor där Tesla hamnar långt efter övriga premiumtillverkare. Kraven på en välfungerande kundmottagning blir inte lägre för att kundkontakten sker med hjälp av mobiltelefonen. Teslas app är bevisligen en kontaktfri upplevelse men att döma av Teslaägarna betygsättning fungerar den inte så smidigt och effektivt som det är tänkt.
En annan favorit som tappar viktiga poäng i bilhallen är Subaru som tog en tredjeplats i försäljningskategorin i fjol men får nöja sig med en nionde plats i år. Totalt backar poängen med 1,4 procent och i betygsättningen av delfrågorna är det framför allt möjligheten att bygga bilen online som får lågt betyg tillsammans med utbudet av modeller i bilhallen. En svår nöt att knäcka med Subarus begränsade modellutbud och en skyhög efterfrågan på nya bilar som även begränsar utbudet av demobilar. När Motorbranschens Riksförbund sammanställde årets resultat i nöjdhetsundersökningen GA-enkäten blev Subarus årets bästa generalagent i Sverige. Ett tecken på att Subarus återförsäljare har rätt förutsättningar för att vara tillbaka i toppen av AutoIndex till nästa år.
Även Skoda (-1,2 %) och Seat (-1,6%) backar vilket resulterar i ett ordentligt placeringstapp i AutoIndex. Här syns ett växande missnöje angående överenskommen leveranstid av den nya bilen. Ett dilemma som många bilhandlare brottas med när fabrikerna inte tar någon höjd för oförutsedda produktionsstopp.
Dacia: Omtyckt lågprisförsäljning
Rumänska biltillverkaren Dacia tar för sig i årets försäljningskategori och når en tredjeplats när landets bilägare betygsätter sina handlare. Ett enkelt modellprogram med få valmöjligheter gör bilförsäljningen okomplicerad.
I februari meddelade Salvador Caetano-koncernen och Hedin Group att de blir ny importör av Renault, Dacia och Alpine i Sverige och Danmark. Affären blev klar i början av maj och namnet på det samägda bolaget blev till slut RN Nordic.
Med 45 sålda bilar sedan Alpine lanserades i Sverige 2018 är märket inte aktuellt för AutoIndex men både Renault och Dacia har placerat sig över medel tre år i följd när ägarna betygsätter sina bilhandlare. I år lyckas Dacia klättra flest placeringar av samtliga märken och når en tredjeplats bakom Toyota och Honda.
Den nya importörsstrukturen har inte hunnit påverka Dacias resultat (undersökningen genomförs januari–mars) men redan förra året skedde förändringar i återförsäljarledet. Första oktober förra året köpte Hedin Bil tre Renault- och Dacia-anläggningar från Volvo Car Retail (tidigare Upplands Motor) och Bra Bil mellan Stockholm och Uppsala. Så sent som i juni meddelade även Hedin Bil att man bygger två nya bilanläggningar för Renault och Dacia i Kungsängen och Uppsala. Hedin Bil ska sälja nytt och begagnat samt utföra service i lokalerna som står färdiga under första halvåret 2023.
I försäljningskategorin går Dacia från 8:e till 3:e plats och märket förbättrar sig med 2,6 procent. Ägarna, till bilar av årsmodell 2018-2021, ger framför allt högre betyg på frågor som rör kundbemötandet i bilhallen och säljarnas kunskap om produkten. Thomas Holm, försäljningsdirektör på RN Nordic, har sett liknande resultat i importörens interna kundundersökningar.
– Vi har satsat stort på utbildning av våra säljare vilket gör att de känner sig trygga i samtal och möten med kunden. Dacias modellprogram är även enkelt att hantera med få tillval, avslutar han.
Kommentarer till artikeln (23)
- 16 augusti 2022 SnookerPro skrev: När det…
- 16 augusti 2022 SnookerPro skrev: Märkligt,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.