Bild
Nästa artikel
Märket som har Sveriges nöjdaste bilägare – Toyota frånkört

Märket som har Sveriges nöjdaste bilägare – Toyota frånkört

AutoIndex

Toyota lyckas inte upprepa fjolårets totalseger i AutoIndex – vårt sätt att hitta Sveriges nöjdaste bilägare. Istället tar ett annat japanskt märke förstaplatsen med god marginal. Läs vidare för att se hur bra eller dåligt ditt märke står sig!

I år har drygt 12 000 svenska privatbilister tyckt till om bilkvalitet, egenskaper, ekonomi, återförsäljare och verkstäder i Sveriges största bilkonsumentundersökning AutoIndex.

Resultatet talar för sig självt: Efter förra årets andraplats är Subaru återigen.

Subaru vann med fem poängs marginal vilket får anses vara en klar seger i AutoIndex som avgjorts med målfoto de senaste två åren.

Bakom det fina segerresultatet står framför allt poängsättningen av Subarus bilmodeller som anses vara både hållbara och tillförlitliga av sina ägare. Även återförsäljarna rankas högt samtidigt som totalbetyget av Subarus serviceverkstäder minskar marginellt. 

Färre verkstäder – nöjdare bilägare?

Den svenska importören Subaru Nordic beslutade under förra året att gå från 70 till 50 auktoriserade handlare vilket är tänkt att ge ännu nöjdare kunder i slutändan.

Om satsningen på ett mer fokuserat återförsäljarnät kommer tas emot positivt av Subaruägarna vet vi först nästa år. Alla uppsagda bilhandlare var fortfarande aktiva när resultaten för årets AutoIndex samlades in under våren.

Totalt 11 994 privatbilister svarade på enkäten som berör årsmodeller från 2013 till 2019.

Volvo har tappat fjärdeplatsen till Mercedes. Fiat är överlägset sämst.
Volvo har tappat fjärdeplatsen till Mercedes. Fiat är överlägset sämst.

Allt nöjdare bilägare

När fjolårets segrare Toyota står och stampar på samma totalpoäng som förra året (881) gjorde Honda ett ryck och knep åt sig andraplatsen. Största anledningen är bilägarnas fina poängsättning av Hondas verkstäder. Servicen rankas skyhögt av bilägare i gruppen med bilar som är högst tre år gamla. 

Medelpoängen i AutoIndex fortsätter stiga och är nu uppe i ett indextal på 843 där 1 000 poäng är max. Sveriges bilägare blir med andra ord allt mer nöjda vilket är ett glädjande bevis på att kvaliteten på både bilar och verkstäder blir allt bättre. 

Årets uppryckning står Dacia för med ett kliv från 22:a till 16:e plats. Koncernsyskonet Renault är inte sämre och klättrar från 17:e till 12:e plats. Daciakunderna uppskattar det totalkoncept som återförsäljarna erbjuder sedan två år tillbaka och som nu har gett ordentlig effekt på kundnöjdheten. 

Ett resultat av den höga lägstanivån är att många bilmärken tappar viktiga placeringar trots en högre totalpoäng jämfört med föregående år. Ford, Seat och Opel är tre bilmärken som drabbas av den tuffa konkurrensen och klappar igenom ordentligt.

Av alla bilmärken är det faktiskt bara Volvo och Fiat som får en lägre totalpoäng än i fjol vilket innebär att Volvo ger bort sin fjärdeplats till Mercedes. 

Allvarliga problem hos Fiat

För Fiat är problemen betydligt allvarligare med en kundnöjdhet som är körd i botten hos bilägarna. Problemen startar högt upp i kedjan med serviceverkstäder som inte anser att logistiken av reservdelar och tillbehör fungerar tillfredställande.

När samarbetet mellan generalagent och återförsäljare haltar påverkas i slutändan även bilägaren negativt.

Bilägarna är generellt väldigt nöjda med sitt bilägande men det skiljer en hel del i poäng mellan mest och minst nöjd. Med en total försäljningsvolym i Sverige under två procent saknas bilmärken som Alfa Romeo, Jaguar/Land Rover, Lexus, Mini och Tesla i årets enkät.
Bilägarna är generellt väldigt nöjda med sitt bilägande men det skiljer en hel del i poäng mellan mest och minst nöjd. Med en total försäljningsvolym i Sverige under två procent saknas bilmärken som Alfa Romeo, Jaguar/Land Rover, Lexus, Mini och Tesla i årets enkät.

Subaru erbjuder sedan årsskiftet tre bensinmodeller i Sverige: Outback, XV och Forester. Men Subaru Nordic har fortfarande svårt att få den tilldelning av bilar som man önskar. Mycket av produktionen slukas av den nordamerikanska marknaden. 

– Subarus fabriker tillverkar så mycket bilar de bara kan och för att undvika leveransproblem har vi valt att fokusera på de modeller som efterfrågas mest, säger Christer Blomdell, vd för Subaru Nordic.

Att gå från 70 till 50 auktoriserade handlare under året ska ge ännu nöjdare kunder i slutändan. 

– Målet är ett mer fokuserat återförsäljarnät som brinner ännu mer för märket och kan leverera bättre service och kunskap kring våra produkter. I första hand är det våra försäljningsställen som blivit färre och vi hoppas att våra kunder på ett fåtal orter kan tänka sig att åka lite längre för att köpa bilen.

Hur ser er försäljning ut just nu?

– I dag är det tufft att sälja nya bilar i Sverige. Inkommande order har sjunkit med nästan 75 procent så vi har det kämpigt med coronakrisen. Några andra underliggande trender är svåra att se just nu då den överskuggar allt. Många bilköpare känner en osäkerhet när man inte vet hur framtida inkomster ser ut.

När bilförsäljningen kraschat totalt för landets bilhandlare är förstaplatsen i AutoIndex ett litet ljus i mörkret.

– Vi tycker att resultatet känns rättvist eftersom våra Subaruhandlare säljer en superbra produkt. Varje dag erbjuder våra återförsäljare och verkstäder våra kunder en fantastisk service och vi är glada att kunderna uppskattar vårt arbete.

Subaru har länge prenumererat på någon av topplatserna i AutoIndex. I år blev det första plats.
Subaru har länge prenumererat på någon av topplatserna i AutoIndex. I år blev det första plats.
Så fungerar AutoIndex

11 994 svenska bilägare har lämnat kompletta svar i AutoIndex 2020. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare återfinns i åldersspannet 50–65 år.

Undersökningen har genomförts för 20:e gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som valt bil efter egna premisser och kan bedöma hur ekonomin påverkar bilinnehavet.  

Den svenska undersökningen består i år av 23 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2013 och senare. Antalet svar ger inte fullständig statistisk säkerhet.

AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, diverse norska bilmagasin samt konsult- och research-företaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn.

Motsvarande frågor har också ställts till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer även att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis.

Nationellt sker presentationen märkesvis och då ges det möjlighet att bedöma hur verkstäder och återförsäljare sköter sig på respektive marknad.

Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2013–2019, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2016–2019.

I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.

I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.

Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2020 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent. 

I presentationen av ämnesområden eller i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten inte behöver ha missnöjda kunder, utan oftast ligger resultaten klart över medelnöjdnivå; alltså nöjd, nöjdare, nöjdast. 

Bland de 70-talet bedömningsfrågor som ställts är det bara ett fåtal som hamnar närmare medelnöjdnivå och då rör det sig oftast om frågor som är ekonomiskt betingade: driftskostnader, andrahandsvärden, reservdelspriser med mera.

Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2019 blev 843 poäng, att jämföra med 833 poäng 2019, en förbättring på nära 1,1 procent.

Taggar: AutoIndex, Subaru

I år har drygt 12 000 svenska privatbilister tyckt till om bilkvalitet, egenskaper, ekonomi, återförsäljare och verkstäder i Sveriges största bilkonsumentundersökning AutoIndex.

Resultatet talar för sig självt: Efter förra årets andraplats är Subaru återigen.

Subaru vann med fem poängs marginal vilket får anses vara en klar seger i AutoIndex som avgjorts med målfoto de senaste två åren.

Bakom det fina segerresultatet står framför allt poängsättningen av Subarus bilmodeller som anses vara både hållbara och tillförlitliga av sina ägare. Även återförsäljarna rankas högt samtidigt som totalbetyget av Subarus serviceverks

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så funkar poängsiffran

I årets AutoIndex har 11 994 svenska bilägare med privata bilar av årsmodellerna 2013–2019 tyckt till om sitt bilinnehav. Betygen är omvandlade till indextal som kan variera från 0 till 1 000 poäng och 500 poäng är ett medelnöjdvärde.

Kommentarer

#1
2020-05-18 08:26

Jag drar ner betyget på KIA med mina svar trots att jag är ganska nöjd. "Lojalitet" har inget med nöjdhet att göra. Det är bara slapphet som gör att man envisas med samma märke en gång till.

#2
2020-05-18 09:31

Intressant att VW kommer först på femtonde plats, omkörd av i princip alla konkurrenter, samtidigt som de har haft enorma kvalitetsproblem med allt möjligt som kamkedjor, växellådor osv. och struntar i allt vad bra service och kundnöjdhet heter, men ändå......de är fortsatt storsäljare i Sverige. Kanske för att VW brukar få höga betyg i biltester, samt för att kunderna är okunniga

#3
2020-05-18 10:07

Svenne60.

Javisst är det märkligt att märket VW är där det är, men är inte motorjournalisterna också okunniga när de ser hur kvaliten är år efter år, inget ändras ju vad gäller kvaliten, problemen fortsätter ju. Då kan man inte sätta ett märke till vinnare i tester när kunderna sätter sämre betyg, inte bara i Autoindex utan även i liknande undersökningar runt om i världen är kunder lika missnöjda/nöjda vilket man vill.

#4
2020-05-18 14:15

Hur är det med tillgången på japanska reservdelar i dessa tider? En bekant prickade ett rådjur med sin nya Outback i början på april, snart två månader senare kör han fortfarande med sprucken front och trasig strålkastarinsats och Subaruverkstaden kan inte lämna något besked om när nya delar anländer från Japan.

#5
2020-05-18 19:32

VW sämre än de tre franska märkena, pinsamt, men man får ändå ge dom beröm för att de lyckas sälja så många bilar, förmodligen är det köpare som inte är så insatta

#6
2020-05-18 22:08

Intressant spridning på de Japanska bilarna, 3 märken i toppen men också 3 märken nära botten. Jag har svårt att se det fantastiska med Subaru, har vänner som har som jag åkt och kört. Deras boxermotorer känns för mig inte 2020-bullriga och törstiga. Instrumentering och inredning med delvis 80tals känsla. Numera har många bilmärken bra driftsäkerhet och kvalitet-där tror jag inte att de är bättre än många andra. Jag tror att Subarus ägare har många likheter med SAABägarna förr, de älskade sina SAABar.

#8
2020-05-19 14:25

Ganska väntat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.