Bild
Nästa artikel
När utbyggnaden av snabbladdare släpar efter väljer alltfler hemmaladdning. På bilden snabbladdar Vi Bilägares testförare sina elbilar vid Ionitys laddstation i Enköping.
När utbyggnaden av snabbladdare släpar efter väljer alltfler hemmaladdning. På bilden snabbladdar Vi Bilägares testförare sina elbilar vid Ionitys laddstation i Enköping.

Bilägarna gör klart: Därför väljer vi bort elbilen

AutoIndex

En tredjedel av svenska bilägare kräver minst 50 mils räckvidd för att byta till en elbil. Men enligt Gröna Bilister är fler snabbladdare en klart bättre lösning än större elbilsbatterier.

Försäljningen av elbilar och laddhybrider har tagit ordentlig fart det senaste året. Men elbilar är fortfarande relativt ovanliga jämfört med hur många bensin- och dieselbilar som rullar på vägarna.

Vi Bilägares stora undersökning AutoIndex, där bilägarna betygsätter sin bil och bilägandet, finns ett fristående segment med elbilsfrågor. Där har 45 900 skandinaviska bilägare, med och utan elbil, svara på frågor som endast rör elbilar.

Enligt årets undersökning krävs kraftigt sänkta priser och betydligt längre räckvidd för att ett elbilsköp ska bli intressant. Krav som går tvärt emot vissa biltillverkare som nu lanserar batterielektriska bilar med en räckvidd runt 20 mil.

Gordon Strömfelt, elbilsexpert på Gröna Bilister, anser att vi behöver värdera räckvidd efter användning.

– Elbilar med stora batterier och lång räckvidd är sällan nödvändiga för vardagspendling. Vi ska köpa bil för den mesta körningen, inte den värsta. Det krävs inte bilar med större batterier utan en bättre laddinfrastruktur, säger han. 

Priset en knäckfråga

AutoIndex segment med elbilsfrågor tillkom förra året och fortfarande anser svenska bilägare att priset är för högt, en delfråga där andelen svarande ökar jämfört med 2019 – trots att elbilar ofta är billigare att äga i längden än en vanlig förbränningsbil.

En annan delfråga som går i samma negativa riktning är möjligheten att ladda i takt med att fler elbilar rullar på svenska vägar. 

– Att laddinfrastrukturen byggs ut är viktigt vid långresor och för de som bor i lägenhet utan garageplats. Att stanna två gånger på en 70-milssträcka gör många redan i dag men då får det inte vara kö till de få laddare som finns, säger Gordon Strömfelt som hoppas att alltfler bilägare reviderar sina krav på lång räckvidd.

Vi ska välja bil efter majoriteten av körningen, inte efter extremfallen, tycker Gordon Strömfelt som är elbilsexpert på Gröna Bilister.
Vi ska välja bil efter majoriteten av körningen, inte efter extremfallen, tycker Gordon Strömfelt som är elbilsexpert på Gröna Bilister.

Mindre batteri bättre för miljön

Drygt 3 av 10 svenska bilägare som deltog i undersökningen tycker att en räckvidd på mellan 50 och 70 mil är nödvändig för elbilsköp. 25 procent anser 40–50 mil vara tillräckligt och 13 procent nöjer sig med 30–40 mil. Hela 23 procent vill ha en räckvidd på över 70 mil. 

– Det krävs tyvärr en stor förändring av vårt beteende om vi ska kunna hushålla med jordens resurser. Ett litet batteri som laddas vid ett fåtal långresor är bättre för miljön, säger Gordon Strömfelt.

Våra norska grannar har i flera år haft en skyhög andel elbilar i nybilsförsäljningen tack vare subventioner och skattelättnader. En ny milstolpe nåddes i september då 61,5 procent av alla nyregistrerade bilar var eldrivna.

I Sverige ligger elbilsandelen på runt åtta procent vilket gör det intressant att studera beteendet hos norska elbilsägare. 

På skandinavisk nivå anser bilägare utan elbil att en maximal laddtid på 20 minuter är mest rimlig för ytterligare 20 mils körning. Därefter tar norrmännens och danskarnas tålamod slut medan svenskar accepterar upp till 30 minuters laddtid för motsvarande körsträcka. Norrmän och danskar ser hellre en laddtid på max tio minuter. 

När svenska elbilsägare får svara på frågor om sina laddvanor är det hemmaladdning som hamnar i topp. Hela 78 procent laddar sin elbil hemma följt av publik snabbladdning (36 procent) och laddning på arbetet (21 procent).

I elbilslandet Norge uppger 95 procent att de laddar hemma och 16 procent på arbetet. Endast 9,5 procent väljer publik snabbladdning vilket är en fingervisning om vad som väntar Sverige när elbilsförsäljningen tar fart ordentligt. Här är flera svarsalternativ möjliga i undersökningen.

I AutoIndex 2020 anser majoriteten av svenska bilägare att priset bör ligga på samma nivå, eller max 15 procent högre, jämfört med fossildrivna bilar.

Bilägarna gör klart: Därför väljer vi bort elbilen

Fler begagnade elbilar

Allt fler modeller på nybilsmarknaden innebär också ett växande utbud av begagnade elbilar inom några år. Någon större andel av rena elbilar har inte hittat ner till begagnatköparna än och andrahandsvärdet har hittills varit ganska ojämnt. 

– I takt med att det nyregistreras alltfler elbilar får vi en mer stabil prisbild vilket gör att privatkunder blir mer villiga att byta till en elbil, säger Johan Trus på bilvärderingsinstitutet Autovista.

– Om man tittar på andrahandsvärdet i relation till nybilspriset håller stora och lyxiga elbilar ett högt andrahandsvärde. Små elbilar står sig inte lika bra vilket till stor del beror på att nybilspriset för bilar i småbilsklassen i normala fall är mycket lägre.

Så snabb måste snabbladdningen vara

Max laddtid för 20 mils körning? Fråga ställd till bilägare som överväger köp av elbil (%).

Minuter Norge Danmark Sverige
0–5 14 16 8
6–10 20 31 15
11–20 22 26 17
21–30 17 12 23
31–40 7 2 10
41–50 2 0,5 2,5
51–60 2,5 0,5 7
60 + 1 0,5 3,5
Vet ej 14,5 11,5 14
Här laddas elbilen

Var laddar du din elbil? (Sverige, %)

Plats 2019 2020
Hemma 77 78
Publik laddplats 44 36
Arbete 21 21
Taggar: AutoIndex

Försäljningen av elbilar och laddhybrider har tagit ordentlig fart det senaste året. Men elbilar är fortfarande relativt ovanliga jämfört med hur många bensin- och dieselbilar som rullar på vägarna.

Vi Bilägares stora undersökning AutoIndex, där bilägarna betygsätter sin bil och bilägandet, finns ett fristående segment med elbilsfrågor. Där har 45 900 skandinaviska bilägare, med och utan elbil, svara på frågor som endast rör elbilar.

Enligt årets undersökning krävs kraftigt sänkta priser och betydligt längre räckvidd för att ett elbilsköp ska bli intressant. Krav som går tvärt emot vissa biltillverkare som nu lanserar batte

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-20 15:29

Varför ha med bilhatare som Gröna bilister i tidningen överhuvudtaget? De bör ignoreras........................

#2
2020-10-20 15:41

Priset för högt? Bullshit.. varför kommer man körandes i en ny XC60/V60/V90? Om det är andra märken är det större SUV's man ser som är nya. Idag mötte jag 3 nya bilar...2 första var SUV modeller och den sista en Toyota Corolla (hybrid). Pengarna finns, men man vill att bilen skall klara precis allt även om detta endast utnyttjas 1-2 ggr/år. De som köper nya bilar har oftast pengarna, det är nog minsta problemet. Själv vill jag köpa elbil...men priset är för högt, och inte suckar jag efter en XC60/V60/V90 (för dyra.. jag lägger max 250 tkr på bil) heller.. utsläppen lär nog inte minska, för de som sitter på pengarna köper de smutsigaste bilarna.

#3
2020-10-20 15:45

Jag tycker dock att utbudet är för litet idag..vill man ha en kombi? Finns det någon? Sedan modeller finns bara TM3... för dyrt. Jag vill inte ha SUV, möjligen crossover. Det finns väldigt få vettiga elbilar år 2020 tycker jag. 2021 hoppas jag det kommer ut mer bra modeller som vanligt folk kan vilja ha, det verkar stört omöjligt för biltillverkare att tillverka något som liknar tex en Octavia eller nåt i den stilen....

#4
2020-10-20 18:05

"säger Gordon Strömfelt som hoppas att alltfler bilägare reviderar sina krav på lång räckvidd." typiskt att gröngölingarna ska tala om för oss vad vi ska tycka. Priset är ju för högt för jämförbar bil, det hjälper inte att det finns små elbilar som inte är fullt så dyra. Andrahandsvärdet är osäkert och kan störtdyka om det kommer bättre batterier till exempel. Skulle gärna köpa elbil för att den är praktisk oberoende av om den är bra för klimatet eller inte

#5
2020-10-20 18:22

Ett stort fel med många elbilar idag är att det är högprestandamodeller. Detta ställer onödigt höga krav på chassi, hjulupphängning. däck, bromsar etc. Och bilarna blir därigenom onödigt dyra och framförallt onödigt bullriga och obekväma (stora fälgar, hård fjädring). Utnyttjas prestandan dessutom minskar ju räckvidden.
Vill man ha en bil med riktigt hög komfort, ordentligt välutrustad och tillräckligt stor hamnar man ju tyvärr bland högprestandabilarna.
Jag tror VW på sitt sätt är på rätt spår med ID.4. Lite högre, bra insteg, rymlig, ingen racer. Sen är det en annan sak att inte alla kanske vill åka VW. Massproducerade bilar blir ju en kompromiss där tekniska lösningarna inte alltid är de bästa pga kostnadspressen.
Ge mig en elbil med prestanda som ID.4, kanske aningen större än denna och komfort/utrustning som en maxutrustad Audi Q-tron.
Och så måste laddningsmöjligheterna lösas och "neutraliseras". Det måste gå att ladda snabbt på valfritt ställe och med valfri betalningsmetod utan krav på speciell "klubbtillhörighet". Precis som att man idag kan tanka en fossilbil på vilken mack som helst och betala med i stort sett vilket kort som helst. För hemmaladdning räcker inte alltid.

#6
2020-10-20 19:23

Uffeeh, det finns ju alternativet Skoda Enyaq, den är ju dessutom snyggare än ID4 eller kanske lite vettigare rustad?
Men jag håller helt med, varför ska man nödnändigtvis försöka göra en banracer av en elbil när de flesta vill ha en komfortabel bil?
Sedan tror jag att många tror att de behöver längre räckvidd än nödvändigt, de flesta skulle säkert klara sig med 200-300 km?

#7
2020-10-20 20:41

Min gräns är 30 riktiga mil, det åker jag 4-6 gånger per år.. så det vore bra om man kunde åka den sträckan. Kommer det bara någon "vettig" modell kan jag tänka mig max 350 tkr, men då måste den klara 500 liter bagage och inte vara för hög (över 1,58) och inte för låg (under 1,48).

#8
2020-10-20 21:22

Det är mycket nackdelar med elbilar.

#9
2020-10-20 21:32

Skulle aldrig komma på tanken att köpa en el-bil med dagens teknik och ansvar för produktion och återvinning av batterier.
Genom skattesubventioner tvingas en ej färdigutvecklad batteriproduktion fram. Råvarorna bryts med undermåligt och obefintligt arbetsmiljöansvar. Finns väl inte någon gruvarbetare som uppnår 40 års ålder i den arbetsmiljö som mineralerna till batterierna bryts i? Något som helst producentansvar att ta hand om uttjänta batterier existerar inte vad jag kan se.
El bilar blir säkert bra när vi får en ansvarsfull batteriproduktion genom ny teknik och återvinningsbara batteri råvaror.
Men det är väl som vanligt med detta vi överlämnar glatt problemen till nästa generation och bryr oss föga om arbetsmiljön för dessa gruvarbetare långt bort från vår trygga värld.

#10
2020-10-20 21:33

@styggavargen, Hyundai Ioniq är vettig och Octavialik. Priset ligger i den härad du beskriver, men du måste leva med att snabbladda en gång på dina långkörningar 4-6 gånger per år. Är det verkligen en så stor uppoffring, när du i andra änden får en smidigare körupplevelse och bättre värme på vintern varje dag?

#11
2020-10-20 22:04

I Norge där jag nu bor är elbil absolut ett gott alternativ. Jag laddar hemma för den vanliga körningen där jag ser till att hålla laddningen upp till den optimala nivån 80%(35-40 mil räckvidd) under tiden jag sover. Ska jag på långresa laddar jag fullt och sedan planerar bilen optimala laddstopp, med snabbladdning som kostar ca. 3:-/mil. Min senaste långresa, 135 mil kostade totalt 295 kronor i laddavgift. Då var iofs bilen fulladddad före resan men hade också 10 mil reserv kvar.

#12
2020-10-20 22:21

Hade jag kunnat ladda hemma över natten skulle jag troligen redan haft en laddbar bil. Vi försökte ordna laddboxar i våra garagelängor i samfälligheten förra året, och hade fått pengar beviljade via ”Klimatklivet”. Tyvärr stupade det på att anläggningsbeslutet för vår förening inte medgav detta.

#13
2020-10-21 11:49

laba002, om du bara visste som tillverkas borta i Asien med de brister du nämner. Du kan idag i princip inte köpa teknik prylar som inte har problem under tillverkningen med exploatering av miljön och människor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.